Snapchat fjerner ansigtsfilter efter heftige anklager om racisme

Et nyt ansigtsfilter på det sociale medie Snapchat er blevet kritiseret for at være racistisk og give et stereotypisk billede af asiater. Læs her, hvordan Snapchat reagerer på kritikken.

Artikel top billede

Foto fra Twitter.

Folk på sociale medier har i løbet af sommeren næppe undgået at lægge mærke til, hvordan flere og flere, nok især kvinder, toner frem med en digital blomsterkrans om hovedet.

Denne blomsterkrone er fremkommet via et filter i det populære sociale medie Snapchat, som har millionvis af brugere verden over.

Nu har Snapchat så udsendt et nyt filter, der dog hurtigt er blevet kritiseret sønder og sammen på blandt andet Twitter.

Problemet med det nye ansigtsfilter er ifølge kritikerne, at det giver en stereotyp og racistisk afbildning af asiater med smalle øjne og store tænder.

Ansigtsfiltret bliver blandt kritikkerne kaldt for 'yellowface'.

Dermed er det nært beslægtet med eksempelvis det såkaldte 'blackface', som er et sortmalet ansigt brugt af ikke-sorte fra en tid, hvor det hovedsageligt var hvide personer, der optrådte som sorte på teater og i tidlige film.

Snapchat fjerner filtret

Blandt andre er filtret faldet Twitter-brugeren grace for brystet, og hun har sendt følgende tweet til Snapchat:

(Snapchat, vil I fortælle mig, hvorfor I troede, at dette yellowface var ok?)

Ovenpå kritikken har Snapchat fjernet filtret fra sit arsenal af digitale ansigtsmasker.

Det sociale medie har samtidig adresseret problematikken med en forklaring om, at det kritiserede ansigtsfilter var inspireret af den japanske tegne-stil anime.

"Det anime-inspirerede filter er fjernet, og det vil ikke komme tilbage. Vores filtre er beregnet til at være legende og aldrig fornærme nogen," forklarer Snapchat til en lang række medier herunder The Telegraph.

Tidligere på året røg Snapchat ud i problemer med et andet filter, der skulle få ens portræt til at ligne den afdøde reggae-sanger Bob Marley.

Læs også: 
Dansk it-direktør efter vild shit-storm over spil: "Det er rent pøbelvælde på sociale medier"

Annonceindlæg fra DE-CIX

Edge computing: behandling ved kilden

Edge computing revolutionerer den måde, data behandles på, ved at bringe kapacitet og ydeevne tættere på dér, hvor der er behov for det.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Ida Møller Pedersen som IT-Supporterelev ved netIP's kontor i Thisted. Hun har tidligere beskæftiget sig med handel, da hun har en handelsuddannelse kombineret med en EUX. Nyt job