Skat poster syv milliarder kroner i nye folk og it-systemer

Skat skal investere hefttig i mandskab og maskiner i de kommende år. Samtidig forlyder det, at der er et kæmpe system til to milliarder kroner på vej.

V-regeringen har efter et utal af uheldige skattesager besluttet sig for at investere syv milliarder kroner i flere medarbejdere og it-systemer, der tilsammen skal gøre skatteinddragelsen mere effektiv.

"Mange af de it-systemer, som vi har i dag, blev udviklet før, jeg blev født. Skattevæsenet er blevet overhalet - og distanceret - digitalt i en sådan grad, at det vil være uansvarligt ikke at sætte ind på den digitale front," forklarer skatteminister Karsten Lauritzen (V) i en pressemeddelelse fra Skatteministeriet.

"Vi skal have et skattevæsen, der er moderne, effektivt og digitalt. Ikke for skattevæsenets skyld, men for borgernes og virksomhedernes skyld, fordi det giver en enklere, tryggere og mere gennemskuelig skatteopkrævning", fortsætter skatteministeren.

2.000 flere folk 
Udover nye it-systemer er der lagt op til, at der skal ansættes 1.000 nye folk, mens 1.000 stillingsnedlæggelser skrottes. 

I runde tal svarer det til, at der i alt er 2.000 flere folk hos Skat, end der oprindeligt var regnet med. 

Dertil kommer, at der skal oprettes nye styrelser under Skatteministeriet i 2017, hvor skattefar har tre kerneområder for øje: Ejendomsvurdering, inddrivelse og told. 

Dermed er lagt op til det endelige opgør med flere skandaler som eksempelvis manglende manuel og digital kontrol af refusion af udbytteskat, hvor Danmark er blevet snydt for op i mod 12,3 milliarder kroner.

Ligeledes har der været flere kuldsejlede it-projekter i Skat, hvor særligt det lukkede EFI-projekt til en lille halv milliard tabte kroner står særlig klart i erindringen.

Læs også: Fem vilde tal om Skats gigantiske it-havari: Vidste du det om EFI?

Nyt system til to milliarder kroner?
Oveni i denne lukning skulle EFI inddrage borgernes gæld til det offentlige, som lyder på omkring 14 milliarder. De penge må vi altså indtil videre skyde en hvid pil efter.

It-kaosset og manglende kontroller i Skat har undervejs kostet flere personer deres direktørposter med Skats nu tidligere administrerende direktør Jesper Rønnow som det seneste offer.

Læs også: Skats it-direktør fyret på grund af EFI-ballade

Oveni al balladen med tabte milliarder og fyrede direktører samt udmeldingen om, at der skal oprustes på mandskabs- og maskinfronten, barsler Skatteministeriet med et nyt it-system til en samlet pris på to milliarder kroner - altså mere end fire gange prisen for EFI-projektet.

Dette nye it-system til toldområdet stod ellers i første omgang til en pris på 165 millioner kroner, men Ekstra Bladet erfarer, at skatteminister Karsten Lauritzen er rede til at skyde i alt en milliarder kroner i told-projektet inden 2021.

Dertil kommer, at der ifølge Ekstra Bladets oplysninger sandsynligvis skal postes endnu en milliard kroner i systemet efter 2020.

Computerworld har gentagende gange forsøgt at få en kommentar fra Skat angående toldsystemet, men det har desværre ikke været muligt.

Du kan til gengæld finde og læse Skatteministeriets redningsplan her

Læs også:
Skat dropper CIO-rollen og indfører helt ny it-organisation: Derfor er det nødvendigt

Regeringen vil ændre skatteloven til fordel for udenlandske it-giganter


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Edgemo A/S
Salg af hardware, software, konsulentydelser og services inden for virtualiseret infrastruktur, cloud, datacenteret og unified communication.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
The New World of Data

Få styr på de nye muligheder og de nyeste tendenser inden for næste generations IT-infrastruktur. Bliv inspireret af de ledende teknologiaktører og hør hvordan TopDanmark og Rambøll har draget fordel af de nye muligheder både i relation til de tekniske og økonomiske aspekter samt en optimeret brugeroplevelse.

25. september 2018 | Læs mere


Kunstig intelligens: Bring din virksomhed ind i fremtiden

På denne konference ser vi nærmere på gode, bæredygtige business cases med kunstig intelligens. Vi zoomer ind på de konkrete teknologier, og eksperterne giver dig gode råd til, hvordan man kan arbejde innovativt og agilt med kunstig intelligens-løsninger.

26. september 2018 | Læs mere


Corporate Performance Management - sådan omsætter du strategiske beslutninger til operationelle planer

Den digitale transformation er i gang de danske finans- og økonomiafdelinger. Corporate Performance Management (CPM) er en fællesbetegnelse for de softwareløsninger, der er med til at håndtere og visualisere virksomhedens performance og målopfyldelse. Men hvilke løsninger skal du vælge og hvordan kommer du i gang?

27. september 2018 | Læs mere






Premium
Se listen: Her er Danmarks bedste konsulentvirksomheder - medarbejderne skal have det sjovt hos vinderen
Interview: Prisen som Danmarks bedste konsulentvirksomhed gives til et nichehus, hvis medarbejdere boltrer sig i en særdeles lukrativ sektor. Selskabet har på otte år skabt en forretning, der bider skeer med de store huse.
Computerworld
En slags nekrolog: Den fikse, kompakte smartphone er endegyldigt død
Det her bliver lidt af en af en nekrolog. Men med ugens iPhone-lancering ser fremtiden skidt ud for dem, der foretrækker en mobil, som kan betjenes med en hånd.
CIO
Machine learning og kunstig intelligens med Jesper Steen Møller "Der er rigtigt meget teknik som for nogen ser nærmest magisk ud"
Tech fra Toppen: Hvornår det giver mening at bruge machine learning - og hvordan du kommer bedst muligt i gang? Få svaret i den seneste udgave af Computerworlds podcast "Tech fra toppen" med datalog Jesper Steen Møller.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Kundeservice som et konkurrencevåben
Kundeservice har i mange år været ensbetydende med lange telefonkøer, men i dag er situationen heldigvis helt anderledes. Virksomheder bruger det som et vigtigt konkurrenceparameter, og kunderne forventer ligeledes at få den rigtige hjælp, ellers går de til en anden virksomhed. I dette whitepaper gennemgår vi fem simple trin, der kan give jer vigtige konkurrencefordele.