Barsk besked til pc-producenterne: Lav jeres forretninger om - eller forlad markedet helt

De ringe salgstal og den vedvarende krise på pc-markedet bør få pc-producenterne til at gentænke deres forretninger eller ganske enkelt forlade markedet.

Artikel top billede

Pc-markedet er skrumpet mange år i træk efterhånden.

Det er sket i takt med, at tablets og smartphones har taget over i forbrugernes hjem, og mens pc'ernes levetid er steget markant. 

Når der endelig er nogle pc-produkter, der rent faktisk sælger godt, er det typisk 2-i-1-maskinerne, der kombinerer tablet-oplevelsen med pc-oplevelsen - og det kan så eksempelvis være en Surface, som Microsoft selv står bag. 

Den vedvarende krise på det mere traditionelle pc-marked bør derfor også få producenterne til enten at give deres forretninger et gennemgribende eftersyn eller ligefrem forlade markedet.

Sådan lyder det barske budskab fra rådgivningsfirmaet Gartner i en ny markedsanalyse.

"Pc-leverandørernes ledere står med et svært valg og skal vælge imellem en hovedreparation af deres virksomheder eller at forlade markedet i 2020," skriver Gartner.

Læs også: Dramatisk nedtur for pc-giganterne - men Apple skiller sig ud med Mac-salget

"Hvis de beslutter at blive, skal de hurtigt finde ud af, hvilke ændringer, der skal foretages eller hvilke alternativer, der skal satses på på et overmættet pc-markedet."

Har svært ved at tjene penge

Gartner bygger udmeldingen på det faktum, at de fem største producenter på markedet, der står for samlet 76 procent af pc-salget, har svært ved at omsætte salget til positive resultater på bundlinjen.

"Den pc-forretningsmodel, vi traditionelt har kendt, er gået i stykker," lyder konklusionen fra Gartner.

Tvunget til at tænke i nye baner

"Mens dette ikke betyder, at det er forbi med pc-markedet, så vil den installerede pc-base fortsætte med at skrumpe over de næste fem år, og det vil fortsætte med at udhule pc-leverandørernes omsætning og profit," skriver Gartner.

Gartner bringer selv nogle af de mulige overlevelsesstrategier på banen.

De spænder lige fra, at man både indfører nye produkter og nye forretningsmodeller til, at man eksempelvis kan holde fast i de produkter, man har - men tænke i nye forretningsmodeller.

"Nogle leverandører har måske behov for en helt ny forretnings- og produkt-strategi for at få ændret på deres situation."

"Pc-leverandørerne er nødt til at identificere deres kernekompetencer, evaluere interne ressourcer og tage fat på en eller flere alternative forretnings- og produktinnovationsmodeller for at blive i eller forlade pc-markedet."

Læs også:

Dramatisk nedtur for pc-giganterne - men Apple skiller sig ud med Mac-salget

Forbrugerne knuselsker denne computer: 2-i-1-maskinen viser vejen frem

Trods historisk krise på pc-markedet: Danskerne købte en million nye maskiner i 2015

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S