De danske folkeskoler skal være bedre til at udnytte Danmarks førerposition på udbredelsen af pc'er og internetadgang. Det mener direktør Ole Krog, Dansk Industri, der fremførte sit synspunkt på en konference om it i folkeskolen, hvor også undervisningsminister Ulla Tørnæs (V) deltog.
En undersøgelse fra 2002 fra Undervisningsministeriet viser, at computeren benyttes i de yngste klasser et par gange om måneden, mens den i 6. til 9. klasse anvendes et par gange om ugen til tekster, opgaver og informationssøgning.
- Det er ikke imponerende. Hvorfor indgår it ikke i meget større grad i undervisningen i hele viften af fag ? både dansk, sprog, naturfag og kreative fag? Der skal tænkes meget mere i software og ny pædagogik, før it for alvor bliver integreret i folkeskolens undervisning, mener Ole Krog.
Han opfordrer derfor ministeren til at nedsætte en tænketank med repræsentanter fra Undervisningsministeriet, Videnskabsministeriet, skoler og virksomheder. Tænketanken skal komme med et bud på, hvad der skal til, for at eleverne i folkeskolen får bedst mulig udbytte af pc'er og internetadgang.
- Alle elever skal have grundlæggende it-kompetencer, som de kan bruge i fortsat uddannelse og fremtidig beskæftigelse. Det er en opgave, som folkeskolen bør blive meget bedre til, mener Ole Krog.
Regeringen har afsat knap en halv milliard kroner til it i folkeskolen i perioden 2005-2008, men de penge er først og fremmest rettet mod indkøb af udstyr.