Investorerne fortsætter med at skyde millioner af kroner i det danske softwareselskab Videlity, der alene sidste år fik et underskud på knap 11 millioner kroner.
Videlity får i år tilført yderligere 8,5 millioner kroner, efter at selskabet på tre år har brugt mere end 70 millioner af investorernes kroner.
Hovedparten af kapitalen gik til en fejlslagen satsning på et operativsystem til e-handel, som i 2002 blev droppet.
Nu har Videlity i stedet store forventninger til sin nye software, der integrerer forretningssystemerne med styring af varestrømmene fra underleverandører (Supply Chain Collaboration).
- På nuværende tidspunkt er vi markedsleder i Skandinavien, og det er et område, som, analytikerne forventer, bliver et af de største inden for de kommende fem til ti år. Det er altid utilfredsstillende, når man taber penge. Omvendt kan man sige, at vi har foretaget en kraftig investering i 2003, siger administrerende direktør Nis Juhl Lorenzen.
International satsning
Han har siden januar 2002 stået i spidsen for udviklingen af selskabets nye produkt, men bliver i næste uge erstattet på posten af James van Hauen, der kommer fra IBM og skal stå i spidsen for Videlitys internationale ekspansion.
Videlity A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2003 | 2002 |
Omsætning | - | - |
Resultat af primær drift (EBIT) | -10,6 | -20,8 |
Resultat før skat | -10,7 | -20,7 |
Resultat | -10,7 | -20,7 |
Egenkapital | 0,1 | 0,4 |
Antal ansatte | 13 | 22 |
- Overskud er ikke første prioritet for os. Det væsentligste er at få størst mulig markedsandel i den periode, hvor det er billigst muligt at opnå, fortæller Nis Juhl Lorenzen.
Selskabets produkt, Videlity Supply Chain Connector, skal gøre det lettere for virksomheder at automatisere logistikken i forhold til eksterne partnere og datterselskaber.
Flere investeringer
Efter en investering på omkring 20 millioner kroner i selve produktet ligger fokus nu på at få det solgt, og Videlity er ifølge Nis Juhl Lorenzen ved at lægge sidste hånd på en international markedsføringsaftale med et af de allerstørste selskaber på området. Han vil derfor ikke afvise, at der kan blive brug for yderligere penge.
- Det afhænger af den fremtidige strategi, og det kommer helt an på, hvordan det kommer til at gå internationalt. Hvis vi får stor succes, kan man sagtens forestille sig, at der skal bruges yderlige kapital, siger Nis Juhl Lorenzen.
Når han i næste uge stopper som direktør, skyldes det også strid med bestyrelsen om selskabets fremtidige strategi. Det nærmeste, han kommer på en forklaring, er, at det drejer sig om prissætningspolitik og forholdet mellem direkte salg og partnerstrategi.
Videlity har haft en række pilotkunder under udviklingen af selskabets produkt, og cirka 15 internationale virksomheder anvender det i den daglige drift. Prisen går fra 50.000 i kvartalet, hvis virksomheden vil leje produktet, til flere millioner kroner, hvis en større virksomhed vil købe det.
Blandt Videlitys investorer er Lønmodtagernes Dyrtidsfond og Dansk Erhvervsinvestering.