Artikel top billede

Heftig debat om Apples "rabat" på iPhone-reparation: Arrogant eller god service?

Problemer med skærmen og touch-funktioner på iPhone 6 Plus har fået Apple til at tilbyde kunderne en billigere reparation end normalt. Flere mener dog, at der er tale om en klar design-fejl, så det burde være helt gratìs at få iPhonen repareret.

Et ukendt antal iPhone 6 Plus'er fra Apple er blevet defekte, efter at være blevet tabt - men uden at være gået fysisk i stykker.

Brugerne har efterfølgende meldt om, at iPhonens multitouch-funktioner stopper med at fungere, eller den ellers så knivskarpe skærm begynder at blinke og virke ustabil.

Fredag gik Apple så ud med en officiel melding om de defekte iPhones:

"Apple har fastslået, at nogle iPhone 6 Plus-enheder kan vise blinkende displays eller have multitouch-problemer efter at være blevet tabt flere gange på en hård underflade, hvorefter enheden er pådraget yderligere stress," lød det fra Apple.

It-giganten henviser altså til, at problemerne opstår, når iPhonen bliver tabt.

Samtidig lyder det dog fra Apple, at de iPhones, der ikke har fysiske skader udvendigt, kan blive repareret til en billigere pris end normalt.

"Hvis din iPhone 6 Plus har de symptomer, der er beskrevet herover, ellers fungerer, og skærmen ikke er revnet eller gået i stykker, vil Apple reparere din enhed for en service-pris på 1.342,25 kroner," lyder tilbuddet fra Apple til kunderne.

Læs om det her: Apple om skærmproblemer på iPhone - nu kan kunderne få en "billig" reparation

Den nye pris, som Apple altså tilbyder kunderne, er under halvdelen af den oprindelige pris - selvom det altså fortsat er et anseeligt beløb.

Det er dog ikke det, der i de senere dage har fået en del forbrugere, både Apple-kunder og andre smartphone-brugere, til at fare til tasterne rundt omkring på nettet - blandt andet her på Computerworld. 

God service eller arrogant?

Diskussionen går i stedet på, om der i virkeligheden ikke er tale om en design-fejl i iPhonen, der gør, at problemerne opstår alt for let - og altså også selvom skærmen ikke er gået fysisk i stykker eller lignende?

"Hvorfor er denne reparation IKKE gratis, når det rammer mange, dvs. en produktions- eller designfejl," lyder det eksempelvis fra en læser i debatten under Computerworlds artikel fra i fredags. Læs den her.

"Sådan en reparation skal intet koste, der er heldigvis ingen slinger i valsen med Samsung. Alt bliver betalt eller ombyttet, og kunderne lider ingen økonomiske skade," skriver en anden læser.

Læs også: Magtskifte på vej: Samsung og Apple mister grebet om smartphonemarkedet - konkurrenter stormer frem

Flere argumenterer også for, at en smartphone trods alt skal kunne holde til at blive brugt. Eksempelvis skriver en læser i debatten:

"Hvis der er et problem, mange har (og det er det), så er der ret stor chance for, at designet kunne have været bedre. Det er en brugsgenstand, der skal kunne holde til at blive brugt. Hvor meget den skal kunne holde til er naturligvis en vurderingssag."

"Men hvis det er noget, mange oplever, er der også mange, der har vurderet forkert - eller så har selskabet, der producerer telefonen," lyderr et inspark i debatten.

Derfor kan det være en designfejl

Læseren Jon Lund kommer også med et indspark med lidt mere teknisk indsigt i debatten, da han, som han skriver, arbejder fuldtids med lige præcis bundkortsreparationer af Apple-enheder:

"Det ER en designfejl. Bagsidens godstykkelse er simpelthen for lille i forhold til de store dimensioner, telefonen ellers har, og dette skaber en "fleksibel" telefon. Fleksibilitet er ikke godt ved telefoner, for når telefonen vrides og bøjes, så følger bundkortet med."

"Placeringen af skruerne der holder bundkortet, skaber et vridningspunkt i bundkortet lige ved touch chippene, hvilket med tiden vil flække en eller flere af de lodninger som skaber kontakt mellem bundkort og touch chips. Hvis man holder i top og bund af telefonen, og vrider lidt i den, kan fejlen fremprovokeres = lodningerne mister/får kontakt."

"I mine øjne har Apple selv indrømmet deres fejl. De har nemlig valgt at produere 6s'eren og 6s+'eren med en bagside med større godstykkelse. Men selvfølgelig går de ikke ud og indrømmer det. Det er jo Apple. De skal kunne tjene penge på deres egne fejl."

"Med antallet 6+ere med touch problemer, jeg laver, kan jeg kun sige, at relativt til antal solgte enheder, så er det DET absolut mest udbredte bundkortsproblem."

Læs om det her: Apple om skærmproblemer på iPhone - nu kan kunderne få en "billig" reparation

Der er dog også flere, der forsvarer Apple i debatten:

"Apple har valgt at hjælpe, selvom de kan have en god samtidighed, og det kaldes altså god service på højt niveau," lyder det fra en læser.

"En tabt telefon er ikke en produktionsfejl, men en fejl i brugerhåndtering," lyder det et andet sted. 

En iPhone 6 Plus med 128 GB lagerplads kostede ved lanceringen i 2014 7.500 kroner.

Ifølge meddelelsen fra Apple gælder tilbuddet om den billigere reparation, indtil der er gået fem år fra den oprindelige start-dato for salget af iPhone 6 Plus.

Læs også:

Apple om skærmproblemer på iPhone - nu kan kunderne få en "billig" reparation

Magtskifte på vej: Samsung og Apple mister grebet om smartphonemarkedet - konkurrenter stormer frem

Tre ugers test af iPhone 6 Plus: Kæmpestor, dyr, besværlig og herlig




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere