SAP: EU's kommende persondata-forordning kan blive meget skadelig

Den kommende persondata-forordning fra EU kan blive mere skadelig, end man skulle tro, lyder det fra tyske SAP.

Artikel top billede

(Foto: © EU / Jennifer Jacquemart)

Den kommende EU-persondataforordning kan blive en stor bremseklods for udviklingen af nye selskaber og ny teknologi i hele Europa, når den indføres i maj 2018.

Sådan lyder det fra tyske SAP, der i Financial Times advarende løfter pegefingeren.

EU-persondataforordningen - eller 'GDPR' ('general data protection regulation') - sigter efter at tvinge organisationer og virksomheder til at få fuldstændigt styr på brugeres data overalt i systemerne.

Overtrædes de kommende regler, risikerer organisationerne at blive mødt med et krav om at betale en bøde på op til fire procent af den globale omsætning.

SAP mener, at strafferammen er så voldsom, at det kan ødelægge hele virksomheder - især hvis de er i en opstartsfase.

SAP's innovationschef Bernd Leukert siger til Financial Times, at bøderne er alt for høje.

"Især hvis det drejer sig om et enkelt tilfælde [af brud på reglerne, red]. Hele omsætningen er jo væk, hvis du har 25 overtrædelser," siger han til avisen.

For meget bureaukrati

Hertil kommer, at persondataforordningen meget hurtigt kan blive en barriere for den vækst og udviklings-hastighed, som alle virksomheder er afhængige af at opnå i dag, mener SAP.

"Jo større bureaukratiet bliver, jo større bliver kompleksiteten i din forretningen, og jo sværere bliver det at vokse hurtigt. Og hastighed er afgørende i dag," siger Bernd Leukert.

SAP's finans-direktør, Luka Mucic, har tidligere været fremme med lignende meldinger.

Her har han sat spørgsmålstegn ved, om den kommende persondataforordning bygger på en tidssvarende opfattelse af data-privacy.

Ifølge Luka Mucic vil persondataforordningen stå i vejen for udviklingen af "mange nye teknologier" inden for big data- og machine learning-områderne.

Det skyldes, at udviklingen af disse teknologier efter SAP's opfattelse er afhængig af adgang til mange ustrukturerede data, mens GDPR sigter efter, at man alene har adgang til netop de data, som er dokumenteret nødvendige til specifikke og afgrænsede opgaver.

Læs også:

Bliv klar til EU's nye persondataforordning: Disse konkrete ting bør du sætte i gang allerede nu

Fem gode råd: Sådan kommer du i gang med den nye EU-persondataforordning

Undgå EU-bøder for brud på persondata-reglerne: Her ligger sikkerhedsansvaret i din virksomhed

Datatilsynet: Danske kommuner overholder ikke persondata-loven - i fire kommuner er situationen 'stærkt kritisabel'

Fire it-sikkerhedstendenser kommer til at præge det kommende år

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil