Google oplever overraskende effekt: Høj løn får medarbejderne til at flygte

Nøglemedarbejdere på stribe forlader Googles bilprojekt. Forklaringen skal måske findes i virksomhedens ekstravagante lønpakker.

Artikel top billede

Gennem det seneste år har flere og flere nøglemedarbejdere forladt Googles prestigefyldte projekt, hvor der arbejdes med selvkørende biler. 

Og ifølge det amerikanske medie Bloomberg er der en ganske usædvanlig forklaring på det.

For angiveligt skyldes det, at Google har tilbudt de ansatte alt for attraktive lønpakker, hvor de på baggrund af projektets anslåede værdi var sikret kæmpestore lønudbetalinger.

Ifølge Bloomberg var udbetalingerne ved udgangen af 2015 så store, at adskillige af holdets veteraner ikke længere var økonomisk afhængige af deres job, og derfor var fristet af muligheden for at prøve lykken med andre projekter udenfor for Google.

Det oplyser to anonyme kilder til Bloomberg.

Kilderne beskriver de beløb, som var i spil, som "fuck you money". Altså beløb, der er så store, at medarbejdere hurtigt følte, at de var frie til at gøre præcis, som det passede dem.

Flere af grundlæggerne er forsvundet

Så sent som i august mistede Google selvkørende-bil-team tre nøglemedarbejdere i chef-stillinger.

Blandt dem var ifølge tech-mediet Recode virksomhedens CTO, Chris Urmson, men også en af teamets grundlæggere Jiajun Zhu samt en anden nøgle medarbejdere, Dave Ferguson.

Derudover har en lang række medarbejdere forladt projektet til fordel for iværksætter-virksomheden Otte, der arbejder på at udvikle selvkørende lastbiler og som for nylig blev opkøbt af Uber.

Blandt dem er en af teamets grundlæggere Anthony Levandoski.

En anden af teamets højtprofilerede grundlæggere, Sebastian Thrun, forlod teamet for få år siden.

Bil-team skifter navn og lønsystem

De store lønudbetalinger resulterede således i en sand åreladning af talent, der ifølge Bloomberg kom netop, som Google forsøgte at forvandle projektet til en levedygtig forretning.

Men ifølge Bloomberg har Google ved slutningen af sidste år afskaffet det ekstravagante lønsystem og erstattet det med et mere traditionelt lønsystem.

Det sker samtidig med, at Google har valgt at udskille bil-teamet i en selvstændig forretnings enhed, der bærer navnet Waymo.

Læs også: 
Danmark gør klar til de selvkørende biler: Ny lovgivning på vej 

Manden bag Googles store bil-satsning: Derfor går bilbranchen en dyster fremtid i møde

Netcompany A/S

Managing Architect

Nordjylland

KMD A/S

SAP Arkitekt

Københavnsområdet

PensionDanmark

Incident & Problem Manager

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S