Fire trin og et quick fix: Sådan bliver du en langt bedre leder

Klumme: Lederudvikling behøver ikke være en langvarig affære. Her er en firetrins quick fix-metode baseret på solidt videnskabeligt arbejde, som giver øjeblikkelige resultater.

Lederudvikling kan være en omstændelig affære med kurser, coaching og konferencer. Men det behøver ikke være sådan.

Du kan starte lige præcis der, hvor du står, og jeg kan tilmed love, at du vil kunne se øjeblikkelige resultater.

Hvis det lyder for godt til at være sandt, tager du faktisk fejl. Denne firetrins quick fix-metode bygger på solidt videnskabeligt arbejde inden for sociologi og psykologi - blandt andet publiceret i anerkendte forskningsartikler af Professor Amy Cuddy fra Harvard Business School.

Trin 1: Tag bestik af dig selv
På bunden af lederskabet ligger en personlig antagelse om, at det enten er bedst at være en populær eller en respekteret leder.

Altså: Mener du, at medarbejderne først og fremmest skal mærke din varme, empati og støtte, eller er du af den overbevisning, at lidt magtdistance og demonstration af personlig styrke og kompetence er vejen til effektivt lederskab?

Det er en personlig sag, om man mener det ene eller andet. Men ét er 'synsninger', noget andet er knastørre videnskabelige fakta.

Når man sammenligner ledere på Styrke overfor Varme, kommer Varme ud på toppen, når det handler om lederens samlede effektivitet.

En undersøgelse blandt godt 50.000 ledere viser, at kun 27 ledere formår at ligge blandt de bedste 25 procent for ledelseseffektivitet og samtidigt blandt de dårligste 25 procent på popularitet (like­ability). Chancen for succes er altså ca. 1:2.000 med den strategi.

Så der er ingen tvivl: Som leder kommer man ingen vegne med en overdreven tro på, at resultater skabes ved primært at vise styrke.

Amy Cuddys forskning viser dog en interessant krølle på dette resultat, da hun kan dokumentere, at det ene ikke udelukker det andet. Der er tilmed en bestemt rækkefølge at opnå indflydelse og følgeskab på.

Arbejd med den ubevidste opfattelse af din person
Det handler om først at vise varme - varme understøtter tillid, åbner kommunikationen, og folk føler sig set, hørt og rørt.

Når der et etableret et bånd og et fælles fundament, vil folk omkring dig være trygge ved, at du tager føringen og udøver den indflydelse, som din lederrolle formelt giver dig beføjelse til. Så de to ting i kombination, og i den rigtig rækkefølge, giver dig nøglen til et effektivt lederskab.

Første del af metoden er derfor en ærlig evaluering af, om du er mest til varme eller styrke, samt hvor du er i processen med folkene omkring dig.

Fælles for de to trin er, at de bygger på forskning i, hvordan vi mennesker spontant aflæser varme og styrke hos hinanden. Forskningen viser, at vi mennesker er programmerede til hele tiden at forsøge at aflæse, om mennesker, vi møder, har venlige eller uvenlige hensigter samt besidder evnen og viljen til at realisere hensigterne.

Så "tricket" er, at vi kan ændre på omgivelsernes ubevidste opfattelse af os, ved at vi bevidst ændrer vores kropssprog, ansigtsudtryk, toneleje og så videre, så det understøtter vores hensigt om at vise varme eller styrke.

Trin 2: Skru op for varmen
Her er de helt konkrete ting, du kan gøre, som beviseligt og omgående vil skabe tillid, gensidighed og en følelse af nærvær og ægte interesse hos andre:

- Sænk stemmen lidt, og gør den blødere - tal, som ville du berolige en ven

- Del personlige historier, som viser, at du er menneskelig, åben og imødekommende.

- Anerkend følelser hos andre - udtryk, hvad de føler, og vis, at du forstår følelsen, også hvis det er usikkerhed over for eksempelvis forandringer.

- Smil. Vi smiler, når vi er glade, og smiler du, føler vi os glade.

- Stå lige over for folk, du taler med, og match deres kropssprog, læn dig interesseret fremover, når andre taler, sænk ikke hagen, undgå knyttede hænder, arme over kors og rykvise, hurtige bevægelser.

Trin 3: Skru op for styrken
Er tiden moden til at øge lederskabet og gå i retning af ikke bare at være populær og vellidt, men også beundret og respekteret, kan du skrue op for følgende knapper:

- Tag kontrol over dig selv, mærk dig selv og stol på din styrke. Styrke kommer indefra.

- Tal med overbevisning i stemmen. Sig det, du vil, og stop så igen.

- Skjul eventuel tvivl og usikkerhed, vis entusiasme og overbevisning.

- Kommuniker, at der ro på, kontrol over tingene, god balance og stabilitet

- Rank dig, fyld brystkassen med luft, undgå urolige bevægelser, og lad være med at pille ved ting, vippe med foden og så videre. Brug gerne markant kropssprog som for eksempel at "skære med hånden", rynkede bryn og løftet hage.

Trin 4: Kombiner varme og styrke
Når du har ramt det rette niveau af varme eller styrke, er det tid til at balancere.

De bedste ledere er dem, der formår at integrere varme og styrke. Gør du det, opfatter dine omgivelser dit lederskab som en reel gave, ikke en potentiel trussel.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling. 

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt? 

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Som spritny CIO for DSV fik Jesper Riis til opgave at skaffe 300 millioner kroner og overtage 23.000 ekstra brugere
[b]Nomineret til Årets CIO 2018:[7b] Kort efter Jesper Riis satte sig i CIO-stolen hos DSV, begyndte DSV at forberede et gigantisk opkøb af en konkurrent. Det gav den nye CIO ansvaret for at finde et trecifret millionbeløb i synergier og sætte gang i oprettelsen af 23.000 nye specialiserede brugere. Det har ikke blot krævet mange timer, men også en særlig opskrift.
Computerworld
Se listen: Disse it-virksomheder drømmer de danske it-studerende om at arbejde for
Konsulenthusene buldrer frem på listen over de virksomheder, som de danske it-studerende helst vil arbejde for. "Konsulenthusene har simpelthen øget kendskabet til sig selv som arbejdsgiver blandt de it-studerende. Det kræver heftig aktivitet på de sociale medier og universiteterne," lyder det fra Universum, der står bag undersøgelsen.
CIO
Sådan kan du stå imod, når hackerangrebet rammer: 16 nye anbefalinger fra politiet
En ny vejledning fra Rigspolitiet og Dansk IT skal hjælpe danske virksomheder med at få bedre styr på it-sikkerheden. Se her, hvad du bør gøre før, under og efter du bliver ramt af et hackerangreb.
Job & Karriere
500 uorganiserede it-folk skal holde liv i statens it-systemer under konflikt
Hvis der udbryder konflikt, vil hundredvis af uorganiserede it-folk få ansvaret for at sikre, at de statslige it-systemer ikke går ned. Men ifølge fagforbundet Prosa kan det få store konsekvenser, hvis Danmark bliver ramt af it-sikkerhedsangreb.
White paper
Hvilken slags CRM understøtter bedst din forretning?
Hvordan vælger jeg det rigtige CRM-system? Hvad skal jeg prioritere? Denne guide giver dig et solidt grundlag for at vælge det CRM-system, der understøtter netop din virksomhed og jeres processer bedst – og som støtter op om arbejdet med bl.a. salg, marketing og service gennem den samlede kunderejse. Du får også konkrete og brugbare tips til, hvordan du øger sandsynligheden for, at CRM bliver en naturlig og selvfølgelig del af dine medarbejderes dagligdag. Hvilket jo er grundlaget for, at det samlede CRM-projekt bliver til en succes.