Napster ændrede musikbranchen for altid - gentager Uber nu historien for taxibranchen?

ComputerViews: Uber har sagt farvel til det danske marked, og det ligner en storslået sejr for taxibranchen. Men Uber kan have indledt en udvikling, som er umulig at vende.

Artikel top billede

ComputerViews: Den udvikling, vi gennem den seneste tid har set på taximarkedet, minder om noget, vi har set før.

Her skal vi skrue tiden 18 år tilbage. Helt præcist skal vil tilbage til den 1. juni 1999. For på denne dag bliver fildelingstjenesten Napster lanceret, og i løbet af ganske få måneder formår den nye tjeneste at ændre den globale musikbranche.

Det på trods af, at det blot få år efter lanceringen så ud til, at musikbranchen havde slået piraterne tilbage, da branchen i sommeren 2001 vandt en stor sejr over Napster efter flere år med enorme sagsanlæg, som betød, at Napster måtte give fortabt og lukke.

Men sejrens sødme varede kun kort. For selv om pirattjenesten tabte i retten, havde ideen bag sejret. 

Læs også: Uber lukker i Danmark, men aarhusiansk it-afdeling overlever 

Åbnede en ny generations øjne

Det stod hurtigt klart, at Napsters ankomst havde ændret distributionen af musik for altid.

En ny generation af musik-brugere havde fået indblik i en ny og nærmest magisk verden, hvor alverdens musik kun var et muse-klik væk.

Fra det øjeblik virkede det nærmest omsonst at gå ned i en fysisk butik og købe en cd.

Men mens glæden var stor på alverdens teenage-værelser, var stemningen naturligvis anderledes hos pladeselskaberne og musikerne.

De var med god grund vrede og nervøse for udviklingen, hvor en ulovlig aktivitet i løbet af kort tid fjernede halvdelen af omsætningen i branchen og truede musikerne på deres levebrød.

Det er præcis den samme udvikling, som Uber gennem de seneste år har udsat taxibranchen over hele verden for.

Læs også: Jeg var en pirat-hykler - for inderst inde vidste jeg godt, at det var forkert

Hvor længe holder glæden?

I denne uge så vi, hvordan Uber i Danmark måtte opgive af drive sin tjeneste videre. 

På den korte bane er der ingen tvivl om, at den etablerede taxabranche har vundet en stor sejr.

Det var derfor helt forståeligt også en glad direktør for Dansk Taxi Råd, som Computerworld fangede på telefonen kort tid efter den overraskende udmelding fra Uber. 

"Vi tror på, at en stor del af de kunder, som Uber har stjålet fra taxibranchen, nu vil komme tilbage og rette op på den faldende omsætning, som branchen har oplevet." lød fra Dansk Taxi Råds direktør Trine Wollenberg.

Læs også: Den danske taxibranche jubler over Uber-lukning - men betyder det nu, at al innovationen stopper? 

Spørgsmålet er dog, hvor længe glæden og optimismen varer.

Taxibranchen har grund til at frygte, at Uber ligesom Napster har startet en udvikling, der betyder, at branchen nu er forandret for altid.

Transport kan være smartere, sjovere og billigere

Gennem de seneste år har en generation af unge mennesker over hele verden har opdaget, at der findes en anden form for persontransport, der ikke alene er billigere, men også er mere bekvem, smartere og sjovere. 

Uber har allerede bebudet, at tjenesten har i sinde at vende tilbage til Danmark, hvis lovgivningen ændrer sig. 

Her er det værd at notere sig, at Uber i modsætningen til Napster ikke er startet at to teenagere, men har en enorm lobbyorganisation med milliarder i ryggen, der er i stand til at påvirke lovgivere i Danmark såvel som i resten af verden.

Selv hvis Ubers tjeneste aldrig igen kommer ind på det danske marked, bør taxibranchen ikke føle sig sikker. 

Ligesom Napster blev afløst af andre ulovlige tjenester, står en masse alternative kørsels-tjenester på lur og er klar til at tage over, hvor Uber måtte give fortabt. 

Læs også: Den danske Uber-chauffør Nicolai lader sig ikke kue af lukning: Fortsætter som undergrunds-chauffør

Chauffører vil fortsætte

I den seneste uge har vi her på Computerworld talt med den danske Uber-chauffør og formand for Foreningen for Deleøkonomi, Nicolai Jørgensen, der fortæller, at han ligesom mange andre Uber-chauffører i disse dage afsøger mulighederne for at fortsætte deres kørsel via Facebook-grupper og alternative kørsels-apps. 

En af de disse apps er Haxi, og stifteren Aleksander Soender vejrer da også morgenluft. Til Computerworld fortæller han: 

"Vi ser en kæmpe mulighed både i København og i resten af Danmark. Her kan Haxi levere en samlet service, der kan give bedre muligheder for københavnske taxachauffører såvel som ‘landmand Bjarne', der ønsker at give sin nabo et lift til stationen."

Læs også: Transport-dele-tjenesten Haxi øjner hul i markedet efter Ubers farvel: "Vi ser en kæmpe-mulighed i både København og resten af Danmark"

Steve Jobs og streaming reddede musikbranchen

For musikbranchen kom redningen i form af udefrakommende aktører. I første omgang Apples Steve Jobs, der fik branchen ombord på iTunes Store, der i kombination med Apples sexede iPod viste sig som et stilsikkert, simpelt og relativt billigt alternativ til den ulovlige fildeling. 
Efterfølgende dukkede streamingtjenester som Spotify og Apple Music op. 

Tjenester, der trods de beskedne udbetalinger til musikerne i dag har flere end 100 millioner betalende abonnenter på verdensplan, og som ifølge Financial Times for nylig har sikret, at den amerikanske musikbranche for første gang siden de mørke dage ved årtusindeskiftet oplever to på hinanden følgende år med omsætningsvækst. 

Kommer redningen udefra?

Selv om taxibranchen arbejder på at udvikle sine egne alternative til Uber, skal branchen måske ligesom musikbranchen sætte sin lid til, at der komme en hjælpende hånd udefra. 

Det kan være i form af den estiske taxitjeneste Taxify, der har meldt sin ankomst på det danske marked, og hævder, at den er villig til efterleve reglerne på det danske taximarked. 

Men det kan også være i form af nogle af verdens it-giganter, der gennem de seneste år har udvist en øget interesse for persontransport.

Læs også: Stor international taxi-app vil ind på den danske marked efter Ubers afsked: "Vi er på udkig efter danske vogne"

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job