Foto: Steffen Villadsen

Tag med på besøg i Banedanmarks splinternye trafiktårn til 250 millioner kroner: Herfra drives det store signalsystem

Reportage: Fra et nyt kontroltårn til 250 millioner kroner styrer Banedanmark nu det københavnske S-togsnet. Tag med Computerworld på besøg i den terrorsikrede centralnerve i den danske infrastruktur, der blev åbnet onsdag.

På en lille høj mellem de hvinende skinner, der i København afskærer Vesterbros karreer fra rodebutikken Kalvebod Brygge hæver en mørkebrun cylinder på ni etager sig op som en afskåret træstrub. 

Det mørkebrune tårn ligger som en komplet bygning på en bevokset grund placeret midt imellem flere byggepladser, hvor der klippe-klistres med stål og store glaspartier.

Bag det runde og sky mørkebrune ydre, der ikke gør meget for at stikke ud, gemmer der sig et begyndende samlingspunkt for flere dele af den kritiske danske infrastruktur.

Derfor er bygningen da også sikret mod både syndfloder og vildtfarne og ondsindede lastbiler.

Fra den lille høj vil man nemlig være ovenvande, hvis en større oversvømmelse rammer hovedstaden, og man vil derfra kunne dirigere togene, hvis skinnerne altså ikke er druknet i samme ombæring. Farvel og pænt goddag
Trafiktånet, som det kaldes, skal huse både Vejdirektoratets kontrolrum, der holder øje med det danske vejnet, kontrollen af de københavnske S-tog og på længere sigt også styringen af fjerntogene i det østlige Danmark. 

Natten til onsdag foretog Banedanmark en gigantisk flyttemanøvre, forklarer Claus Bendix Christiansen, der er sektionschef for trafikstyring S-banen. 

”Det her er den første del af indflytningen i de to trafiktårne, der bliver fremtiden for Banedanmarks trafikstyring og omdrejningspunktet bliver det nye signalsystem, som omtrent er færdig i 2023."

Det var dermed et farvel til den gamle betonblok på Kalvebod Brygge og et goddag til det nye trafiktårn, der har kostet 250 millioner kroner at bygge. 

Bedre arbejdsmiljø
De lidt triste bygninger længere nede ad Kalvebod Brygge, der tidligere husede kontrolrummet, er fortid for en del af medarbejderne, der fra nu af styrer hele det det københavnske S-togsnet fra en af de øvre etager i det nye tårn.

”Medarbejderne har været meget forventningsfulde, og har virkelig set frem til at få et lækkert lokale, hvor arbejdsmiljøet er væsentlig bedre end der, hvor vi var tidligere,” siger Claus Bendix Christiansen, der også ser frem til et bedre arbejdsmiljø.

”Det her lokale er væsentligt større og indeklimaet er meget bedre. Her har man jo lavet bygningen og tænkt på indeklimaet, hvor i vores tidligere bygning, måtte man tilpasse indeklimaet til bygningen, så det bliver et bedre arbejdsmiljø. Det er helt klart.” En afgørende flytning
Natten til onsdag var af særdeles afgørende betydning. Og ikke bare for personalet eller flyttemændene. 

Flytningen kunne påvirke 300.000 pendlere, hvis overgangen til at styre systemet fra det nye lokation koksede.

Da Computerworld besøgte Banedanmarks nye kontrolrum morgenen efter flytningen var der højt humør, men medarbejderne havde også øvet sig op til den kritiske manøvre. ”Overflytningen er gået rigtig godt. Der har ikke været nogle problemer. Vi har forud for flytningen også kørt en del 24 timers test og flere test om natten, og det er forløbet helt gnidningsfrit,” siger sektionschefen stolt. 

De 300.000 pendlere, der hver morgen er afhængig af, at togene kører om ikke efter den sædvanlige køreplan, så bare kører efter en eller anden køreplan opdagede efter sigende nemlig slet ikke den store flyttedag. Flere flytter ind
Som det ser ud nu, så er det gang i kontrolrummet hos både Vejdirektoratet og den del af Banedanmark, der kontrollerer hovedstadens S-tog. 

På længere sigt er det dog meningen, at de to kontrolrum får en familiær genbo. 

Det er indenfor de kommende år nemlig planen, at også kontrollen af fjerntogene i Østdanmark skal foregå fra Trafiktårnet.

"Nu er S-banen rykket herover i det nye tårn, og det næste, der sker, er at styringen af fjerntrafikken også flytter ind og tilsvarende i trafiktårnet i Jylland,” siger Claus Bendix Christiansen. 

Lokalet står allerede klar til indflytning, men de nye genboer lader vente på sig. Det er planen, at om nogle år, så vil alle etager i Trafiktårnet være beboet, og dermed er en centralnerve i det danske samfund fuldt funktionsdygtigt.

Læs også:

Overblik: Er der en ny it-skandale i milliardklassen på vej - denne gang fra Banedanmark?

Gigantisk dansk it-projekt ramt af problemer: Bliver forsinket i to år



Premium
Michael Meister fik et tilbud, han ikke kunne sige nej til: Her er hans plan som ny topchef for Cibicom
Interview:Michael Meister forlader snart IT Relation til fordel for rollen som topchef i danske Cibicom, hvor han skal være med til at sætte fart på væksten. Se hans plan for selskabet her.
Computerworld
Nokia tog afsked med tusindvis af ansatte efter kæmpe nedtur: Sådan går det for dem i dag
Mere end 21.000 forlod Nokia under selskabets nedtur, som også ramte hårdt i Danmark. Nu har forskere undersøgt, hvordan det er gået for de tidligere Nokia-folk.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.