Artikel top billede

Jysk kommune havde store drømme om førerløse busser, men nu trækkes stikket efter løbsk millionregning

Vesthimmerlands Kommune havde store drømme om, at førerløse busser snart skulle drøne rundt på kommunens veje. Men nu har borgmesteren trukket stikket.

I Vesthimmerlands Kommune har de gennem flere år turneret med budskabet om, at kommunen snart vil sætte førerløse busser i drift. 

Men de planer bliver nu skrottet. Det meddeler borgmester i Vesthimmerlands Kommune Knud Kristensen (V) ifølge DR.dk.

Knud Kristensen forklarer til DR, at kommunen i første omgang blev stillet i udsigt, at projektet vil kunne muliggøres for “få tusinde kroner”, men det beløb er efterfølgende vokset til tre millioner kroner.

“Det er i overkanten af det, vi kan forsvare,” siger borgmesteren til DR.

Læs også: Selvkørende busser snart en realitet i Danmark: Til sommer kan du støde på selvkørende busser i dansk kommune

Ramt af forsinkelser

Projektet i Vesthimmerland har været ramt af flere forsinkelser. 

I første omgang forlød det, at busserne ville blive taget i brug i september 2016. Efterfølgende blev det fortalt, at busserne først vil være klar i sommeren i 2017. 

Projektet har blandt andet været udfordret af, at dansk lov indtil for nylig kun tillod selvkørende biler på vejene, hvis der sad en fysisk person i førersædet. Det var ikke muligt med de busser, som de planlagde at anvende i Vesthimmerland. 

Derudover har det også været en udfordring for kommunen, at busserne i første omgang kun ville være i stand til at transportere passagerne med relativt lave hastigheder. 

"I starten vil de køre mellem 10 og 20 kilometer i timen. Det er lige præcis nok til, at vi har et "proof of concept", men det er stadig uacceptabelt langsomt. Det er jeg naturligvis lidt forbitret over, fordi de skal selvfølgelig op i fart. Ellers giver det ikke mening", sagde Henrik Schärfe, der står i spidsen for projektet og er direktør for teknologi-fonden Autonomous, til Computerworld tidligere på året

Vesthimmerlands Kommune består af en del mindre byer, der er adskilt af relativt store afstande. 

Det var oprindeligt planen, at de førerløse busser skulle bruges til at fragte kommunens ansatte rundt mellem byerne. Det kunne eksempelvis være SOSU-hjælpere, der således fik mulighed for at føre journaler og løse andre opgaver under transporten.

Læs også: 
Danmark største bilimportør: Om to år vil de fleste danskere have prøvet en selvkørende bil

Dansk kommune sender denne selvkørende bil på gaden om få måneder - og ja, den vil nok køre galt




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere