Selvkørende busser snart en realitet i Danmark: Til sommer kan du støde på selvkørende busser i dansk kommune

Når regeringens lovforslag om selvkørende biler træder i kraft til sommer, bliver de første selvkørende busser sendt ud på vejene i Himmerland. Du skal dog være tålmodig - for de kommer til at køre langsomt.

I starten af juli begynder de første selvkørende busser at rulle på de nordjyske gader og stræder.

For allerede sidste sommer bebudede Vesthimmerlands Kommune i Nordjylland, at man i løbet af året ville sende selvkørende busser på gaden.

Den nordjyske transport-revolution har dog ladet vente på sig.

Men Henrik Schärfe, der står i spidsen for projektet og er direktør for teknologi-fonden Autonomous, oplyser til Computerworld, at den nordjyske kommune i øjeblikket blot afventer vedtagelsen af et lovforslag, der tillader forsøg med selvkørende biler og busser.

"Lovforslaget er i behandling nu, og det ventes at træde i kraft den 1. juli, og vi planlægger at gå i gang umiddelbart efter. Så busserne kommer til at køre fra starten af juli," siger han.

Som Computerworld tidligere har beskrevet, bliver der tale om selvkørende elektriske busser af mærket Olli, og de bliver leveret af det amerikanske selskab Local Motor.

Læs også: Dansk kommune sender denne selvkørende bil på gaden om få måneder - og ja, den vil nok køre galt

På Local Motors hjemmeside beskrives det, at de små Olli-busser leveres med et såkaldt fleed-management-system, der gør det let for kommunen at administrere flåden af busser.

Samtidig bliver det også muligt for passagerne at installere en app, der gør, at de let kan tilkalde en bus, når de har brug for transport.

For stedet for at køre via faste ruter, som vi kender det i dag, er det ifølge Henrik Schärfer planen, at de selvkørende busser skal køre via dynamiske ruter, der hele tiden kortlægges efter, hvor der aktuelt er passagerer, som ønsker at blive samlet op. 

"Det er en helt ny måde at tænke mobilitet på. Den kollektive trafik, som vi kender den i dag, fungerer ganske enkelt ikke. Det skyldes, at den stadigvæk er baseret på en middelalderlig model, der består af faste stoppesteder og tabeller med afgangstider," fortæller Henrik Schärfe.

Læs også: Dansk startup på trapperne med ny elbil: "Du har aldrig set en bil, der ligner vores - jeg kan godt fortælle dig, at det er en 'head turner" Kræver tålmodighed
De vesthimmerlandske buspassagerer skal dog i første omgang berede sig på, at en tur med de selvkørende busser vil stille visse krav til deres tålmodighed. 

For i første omgang vil busserne snegle sig afsted i et yderst adstadigt tempo. 

"I starten kommer de til at køre mellem 10 og 20 kilometer i timen. Det er lige præcis nok til, at vi har et "proof of concept", men det er stadigvæk uacceptabelt langsomt. Det er jeg naturligvis lidt forbitret over, fordi de skal selvfølgelig op i fart. Ellers giver det ikke mening," siger han og uddyber: 

"Jeg kender ikke den præcise årsag, men jeg tror, at det skyldes, at der er nogle forsikringsmæssige spørgsmål, der skal afklares først. Det skyldes ikke teknologiske udfordringer."

Læs også: Er Kina snart færdig som stor-producent af varer? "Cyber-fysiske systemer" vil kunne føre masser af produktion tilbage til Danmark

Landsdækkende interesse
Ifølge Henrik Schärfe er der interesse for projektet i flere andre unavngivne danske kommuner. 

Men han vurderer også, at de selvkørende busser i første omgang formodentligt egner sig bedste til egne af Danmark, hvor befolkningstætheden ikke er alt for høj.

"Jeg er ikke sikker på, at teknologien endnu egner sig specielt godt til meget tætbefolkede bykerner, hvor der er meget kort afstand mellem stoppestederne, men de store bykerner udgør også kun en meget begrænset del af Danmark. Den case, som vi arbejder på her, vil kunne anvendes i størstedelen af Danmark - i mindre byer såvel som i forstæder," siger han.

Himmerland er perfekt til selvkørende busser
Der bor 37.000 personer i Vesthimmerlands Kommune, og kommunens to største by er Aars og Løgstør, der har henholdsvis 8.000 og 4.100 indbyggere. 

Kommunens store afstande og lave befolkningstæthed betyder ifølge Henrik Schärfe, at det er et noget nær perfekt sted at teste selvkørende busser

"Denne type samfund, der består af mange små byer, har et meget stort transportbehov, men det er kun en meget begrænset del af folks transport, der i dag bliver løftet af den offentlige transport. Det er mindre end 10 procent, og det skyldes, at det her på egnen slet ikke er rentabelt at drive offentlig transport," siger han. 

I stedet trives privatbilismen, og det sætter ifølge Henrik Schärfer også sit præg på kommunens budgetter, hvor det i dag er over to procent af kommunens driftsbudget, der bruges på biltransport af de offentlige ansatte.

I starten skal busserne bruges til at fragte de offentligt ansatte i den tyndt-befolkede kommune, der ofte har brug for at blive transporteret fra den ene ende af kommunen til den anden. 

Men det er planen, at busserne så hurtigt som muligt også skal gøres tilgængelige for kommunens borgere.

Læs også: Robotskibe på vej i danske farvande - nu skal det være slut med ulykker og sprit-stive kaptajner



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Robotterne udfører i dag 100 mands arbejde: Lån & Spar Bank har firedoblet antallet af kundemøder ved hjælp af robotter
Fra Computerworlds arkiv: Lån & Spar Bank har kæmpesucces med robotter, der i dag udvikles af fire særlige udviklere. "De fire medarbejdere har indtil nu udviklet robotter, som udfører et arbejde det vil kræve 100 medarbejdere at udføre manuelt," siger it-direktør Casper Gjerris.
Computerworld
Ny-opdaget malware blokerer programmer som forsøger at slette den: Særligt windows 10 er ramt
En ny type malware er blevet opfanget, der både overvåger din computer og generer falske reklameindtægter til bagmændende. Og så har den en forkærlighed for Windows 10.
CIO
Henrik Jeberg om at arbejde i Silicon Valley: "Er du dygtig nok får du tilbud der får en til at falde ned af stolen."
Henrik Jeberg bor i San Francisco og er direktør i Hampleton Partners, der rådgiver om opkøb med særligt fokus på teknologi. Hør ham fortælle om forskellen på Danmark og Silicon Valley - og om nogle af de vilde forhold der hersker i verdens ubestridte tech-hovedstad.
Job & Karriere
KMD opsagde tryghedsaftaler med medarbejderne få måneder før 300 medarbejdere blev outsourcet til IBM
KMD har i løbet af foråret opsagt to såkaldte tryghedsaftaler med en del af selskabets medarbejdere. Når aftalerne stopper ved udgangen af 2018, er de pågældende medarbejdere ikke længere berettiget til særlig godtgørelse. Det kan få konsekvenser, hvis IBM som forventet skærer i antallet af de 300 KMD-medarbejdere, som selskabet overtager.
White paper
Du slipper ikke … digitaliseringen rammer også dig og din virksomhed. Men gå ikke i panik, for de fundamentale færdigheder er (næsten) de samme som altid
Hvordan slipper industrivirksomheder i alle størrelser igennem det minefelt af markedskræfter, stadig mere krævende digitale kunder, konkurrencepres og digitale forventninger? Nøglen er at begynde med det fundamentale. Mennesker, smidige processer, digitalt lederskab og tilfredse kunder. Læs dette whitepaper fra Columbus med bidrag fra eksperter og få indsigt i relevant benchmarking. 24 sider på engelsk.