Fortalt til: Steffen Villadsen

Mennesker i IT

Udgivet 18. oktober 2017 kl. 12.02
Jeg har den her specifikke dag. Det er den 31. marts i år og jeg begyndte her i midten af januar. Det er den sidste dag i det gamle finansår for os.

Hvilken dag var det egentlig? Det er var en fredag. Det er i virkeligheden den dag, hvor alt er spændt op. Alle de kontrakter man har arbejdet på, prøver man at rive hjem. Det gør man i alle virksomheder men lige den dag, der lykkedes det bare i ret stor udstrækning for os.

Jeg bor i Lyngby, og jeg ved godt den dag, at jeg skal ind til et rederi inde i byen. Sådan nogle kontrakter er nogle ordentlige moppedrenge. I dag er der to nye kunder, og vi har arbejdet i ugevis på at gøre kontraktgrundlaget færdigt. Jeg finder min favorit kuglepen frem. Den har jeg underskrevet kontrakter for mange penge med igennem årene, og den er godt slidt.

Jeg har også taget slips på, for min dag starter jo inde hos et rederi, som vi ved, at vi skal skrive kontrakt med. Det er super fedt, for vores strategi har været, at vi skal vinde nye og prominente kunder på det private marked.  

Jeg kommer ind på deres kontor og nogle af mine folk slæber mapper ind. Vi møder op på kontoret, og det er deres finansdirektør og mig, der skal skrive under. Det er en stor ting, når man står der og kan sætte streg under noget, man har arbejdet på i lang tid. Jeg underskriver kontrakten, og det er en super fed fornemmelse.

Jeg ved, at der er nogle kontrakter, der er ved at tikke ind, der er forlængelser af aftaler med eksisterende kunder, og så har jeg booket et møde med it-chefen hos Danske Spil på Korsdalsvej i Brøndby. De har været i udbud og det drejer sig om en en stor rammeaftale på et betydeligt millionbeløb i danske kroner, så det er mega vigtigt for os.

Jeg drøner afsted fra det andet møde i min egen bil. Jeg har slips på hos redderiet, men  jeg tror nok, at jeg smider slipset i bilen. Jeg ved godt, at det er en lidt anden stil hos Danske Spil.

Så skal jeg tilbage til kontoret for der er de tre andre aftaler som en ekstra ordre med Circle K i millionklassen, der er en opgave i millionklassen for Region Syddanmark og en mindre opgave for DONG.

Så samler jeg folk, og vi har sådan en skibsklokke hængende nede i salgsafdelingen. Så den skulle vi hen og slå på fem gange. Det lyder ret højt, så hele huset kunne mærke, at nu var aftalerne kommet i hus.

For mig var det vigtigt, fordi jeg havde været her i Fujitsu i små tre måneder og man taler jo om, at indenfor de første 100 dage skal man helst have vist noget af det, man går og snakker om er sandt. Det er nu lykkedes med stor hjælp fra dygtige kolleger.

Det der er så fedt ved sådan en dag er, at den er beviset på, at vi er på rette vej. Pludselig bliver det vi har talt om og arbejdet for til virkelighed. I den her branche bliver der talt så meget og der bliver lavet så mange power-point præsentationer, men det er først, når du får kunden i hus, at du kan begynde at levere reel værdi for kunden.
 
Man kan godt se, at kuglepennen er lidt slidt. Det er en Parker. Det er rigtig kvalitet. Jeg har haft den siden jeg var salgs - og marketingdirektør for teleselskabet 3 tilbage i 2003. Den her kuglepen betyder meget for mig. Jeg kan godt lide det med at have rytme og tradition. Jeg ville være meget ærgerlig, hvis den blev væk.

Nogle gange så kommer jeg ud til kontraktunderskrivninger, og så er der en it-direktør der rækker mig en Mont Blanc med guld og alt muligt, men jeg så tager jeg lige min Parker op ad lommen klikker og skriver under. De kigger lidt, men det er sådan jeg gør. Der er god karma i den her.

Den har også skrevet under, når jeg selv er blevet ansat. Der var også en god ordre med Bluegarden i sin tid, så samlet set nærmer vi os nok snart en lille milliard. Det kunne den godt have skrevet under nu.
Søren Rinnov Østergaard, administrerende direktør hos Fujitsu i Danmark

Flere mennesker i IT Om mennesker i it



Premium
Banker indfører nye skrappe regler for e-handel to måneder før forventet: “Det er et uheldigt tidspunkt”
Efter at være blevet udsat er de nye betalingsregler for webshops nu trådt i kraft. Men timingen kunne ikke være værre, lyder det fra Dansk Erhverv.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan sælger du nemt IT-sikkerhed og backup som en service – og styrker din indtjening
Den klassiske forhandlermodel med salg af produkter er under pres. Som IT-forhandler er du enormt konkurrenceudsat og de kunder der køber, er ikke altid loyale. Den hårde konkurrence giver samtidig stærkt begrænsede margener. For kunden er det er mere besværligt købe produkter end det er at købe services og du risikerer derfor, at kunden smutter over til en nemmere og mere fleksibel løsning - det vil sige til nogen, der sælger services. Nøglen til vækst er ofte at påtage sig rollen som managed service provider. Her tilbyder du en pakke af services, der komplementerer primærproduktet og løser en udfordring for kunden – og styrker dit salg og din indtjening. Du opnår en løbende indtægt, en tættere relation til dine kunder og en fleksibilitet og skalerbarhed, som kun skyen kan tilbyde. Et oplagt eksempel er en kombination af salg af services som cyberbeskyttelse og backup. I denne hvidbog får du konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med at optimere din forretningsmodel.