Alt imens flere af verdens største webmail-udbydere presser hinanden på størrelsen af den gratis e-mail-plads, som de tilbyder brugerne, går danske Ofir den stik modsatte vej og fastholder fokus på sin betalingsmail-service på 10 megabyte for 250 kroner om året.
Ofir - som er ejet af det børsnoterede selskab Søndagsavisen - har netop mere end halveret de sidste af sine gratis webmail-kontoer på fem megabyte til standardstørrelsen på blot to megabyte.
Beløb bør ikke være et problem
- Vi ved, at mange af de gamle kontohavere har mere end to megabyte liggende på deres gamle fem-megabyte-konto. Derfor tilbyder vi dem nu at overgå til en 10 megabyte-konto, som koster 250 kroner om året. Et beløb på den størrelse bør ikke være et problem for ret mange, siger markedsdirektør Michael Kjær, markedsdirektør i Ofir.
Ofirs gratis webmail-service har eksisteret i en del år og var fra begyndelsen på fem megabyte. Senere blev størrelsen ændret til to megabyte for alle nytilkommende brugere, mens de allerede oprettede kontoer på fem megabyte fik lov til at bestå.
Det er disse kontoer, som Ofir nu har besluttet sig for at nedgradere til to megabyte.
Michael Kjær ønsker af "forretningsmæssige årsager" ikke at oplyse, hvor mange e-mail-kunder, Ofir har - hverken på den gratis to megabyte-service eller på selskabets betalingsmail. Han oplyser dog, at antallet skal tælles i "tusinder".
Yahoo har mangedoblet
Det er få dage, siden Yahoo mangedoblede sin gratis lagerplads fra seks megabyte til 100 megabyte per e-mail-konto.
Initiativet er blot det seneste i den konkurrence om at tilbyde gratis lagerplads, som Google indledte 1. april med sin melding om, at portalen arbejder på en webmail-tjeneste med en gigabyte gratis lagerplads.
Senere er fulgt en række andre selskaber, hvoraf mange dog er betalingsservices. For eksempel tilbyder Yahoo to gigabyte for 120 kroner, men svenske Spray tilbyder en gigabyte plads for omkring 40 kroner om måneden.
Ofir har imidlertid ingen planer om at gå samme vej, efter selskabet har sænket antallet af gratis mailplads.
- Vi har simpelthen ikke været i stand til at finde en forretningsmæssig fornuftig løsning på det. Men vi er nu ikke nervøse, for vi har haft en stabil vækst på antallet af brugere, selv om andre har tilbudt mere plads, siger Michael Kjær.
Han mener da også, at selskabets betalingsløsning er pengene værd - også selv om den umiddelbart ligner de langt større gratis alternativer meget.
- Systemet er nemt at arbejde med, det er stabilt, og brugerne kan få support. Desuden garanterer vi, at brugerne kan beholde deres adresse i 12 måneder, selv om de ikke anvender kontoen. Alt i alt mener vi, at det er et godt produkt til en rimelig pris, siger Michael Kjær.