Husk: Folk skriver kun CV’er i fritiden hvis de søger nyt job

Klumme: For at sikre at CV’erne ikke bliver øjebliksbilleder, der bliver forældede over tid, er det vigtigt at udarbejde en guideline for, hvor ofte et CV skal være opdateret, og hvad man forventer, det skal indeholde. Husk at dyrke dem, der gør det godt fremfor at kæmpe med de gamle hanelefanter, som brokker sig hver gang, de skal opdatere CV’et. Men vær parat til at sanktionere.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

I virksomheder, hvor man har en styret HR-proces i forhold til ansættelser, personaleudvikling, karrierevejledning og så videre, giver det rigtig god mening at tænke disse områder ind i forhold til styringen af CV’erne.

Især i organisationer, hvor ansvaret for at opdatere CV’et ligger hos personen selv, giver dette mening.

Det er en rigtig god idé er at gøre udarbejdelsen af CV’et til en bunden opgave i forbindelse med introforløbet i virksomheden.

På dette tidspunkt er en ny medarbejder typisk optaget af at gøre en god figur, og der er i forvejen en række andre mere eller mindre manuelle/praktiske opgaver, der skal løses.

Samtidig har personen nok for nylig udarbejdet et CV i forbindelse med ansøgningen til jobbet, og det er derfor opdateret og skal blot indtastes i virksomhedens CV-skabelon eller CV-system.

Husk en guideline

For at sikre at CV’et ikke er et øjebliksbillede, der bliver forældet over tid, er det vigtigt at udarbejde en guideline for, hvor ofte et CV skal være opdateret, og hvad man forventer, det skal indeholde.

Husk, at jo oftere et CV bliver opdateret, jo kortere tid tager det per gang.

Afhængig af branche og antallet af projekter vil et sted mellem hver 3. og 12. måned være passende for de fleste fagprofiler.

Vær opmærksom på, at CV’erne ikke opdaterer sig selv blot fordi, man indfører en guideline.

Der er nogle forskellige barrierer, der kan forhindre, at det sker:

• Travlhed – de fleste medarbejdere prioriterer deres tid efter, hvad deres foresatte kommunikerer som vigtigst. Vil man have opdaterede CV’er i en travl hverdag, skal det opad på prioriteringslisten.

• Ressourcer – utroligt nok har mange virksomheder indenfor ingeniør- og rådgivningsbranchen, arkitekter, byggeri og anlæg m.fl. ikke et sagsnummer, hvorpå medarbejderne kan registrere den tid, de bruger på at opdatere deres CV.

Det betyder i praksis, at man forventer at medarbejderne opdaterer deres CV for virksomhedens skyld – i deres fritid. Husk - Folk laver kun CV’er i fritiden, hvis de søger nyt job.

• Interviewe folk – vær opmærksom på, at langt fra alle er gode til at skrive et CV. Man kan sagtens have mange års erfaring og være en højt specialiseret medarbejder uden at være specielt god til at skrive, og slet ikke om sig selv.

Det kan lyde mærkeligt, men mange kan være rigtig dygtige til deres arbejde, men de ved ganske enkelt ikke, hvad de kan – eller de formår ikke at sætte ord på det.

Fremfor at tvinge alle til at udarbejde et CV kan det være fornuftigt at erkende, at nogens tid bare er bedre brugt på noget andet.

• Lav en Helpdesk – hvis I er en organisation, hvor folk skal lave deres CV’er selv, kan det være en rigtig god idé at lave en helpdesk. Et sted man kan få hjælp, råd og vejledning til, hvordan man skriver et godt CV.

Ligeledes kan det være en rigtig god idé at lave et område på intranettet, hvor man lægger eksempler på gode CV’er ud. Et godt CV handler ikke kun om indhold, men også om struktur, sprog og format.

Igen, som nævnt i sidste afsnit, fremhæv de personer som laver gode CV’er – ikke nødvendigvis dem med det største og mest prangende, men dem, der gør en indsats for at folde deres profil og kompetencer ud på en god måde.

Det virker banalt, men der ligger en stor værdi i at dyrke dem, der gør det godt fremfor at kæmpe med de gamle hanelefanter, som brokker sig hver gang, de skal opdatere CV’et.

• Vær parat til at sanktionere – man kan komme rigtig langt ved at italesætte værdien af gode CV’er, tale flot om dem, der gør det godt og hjælpe folk på vej, men som med alt andet arbejde, der ikke direkte ligger indenfor folks kerneopgaver, så er det ofte nødvendigt både med gulerod og pisk. Hvordan pisken skal bruges afhænger rigtig meget af virksomhedskultur.

Nogle virksomheder har ingen problemer med at sætte folk der f.eks. ikke udfylder timesedler i en eller anden form for jovial gabestok – i andre virksomheder passer det slet ikke ind.

På samme vis kan der være god ræson i at gennemgå, hvem der eksekverer en eventuel sanktion, og hvad den i så fald skal bestå i.

Min erfaring er, at den bedste person at ansvarliggøre er afdelingslederen. Han eller hun har typisk både kendskab og de fornødne administrative muskler til at sætte handling bag ordene. Mulige sanktioner kan være:

• Oversigt på intranettet over hvem der mangler at udfylde sit CV.

• Kollektive gaver (for eksempel en ekstra julegave) til alle i en afdeling, når CV’erne er opdateret – og dermed ingen gaver til de afdelinger hvor folk ikke har styr på det.

• Tilbageholdelse af sagsnumre indtil CV’et er oprettet (du kan ikke få lov at starte en ny sag inden den, du lige har lukket er beskrevet på dit CV)

• Obligatorisk krav i forbindelse med MU-/PU-/lønsamtale – intet opdateret CV, ingen samtale.

Hvad passer til kulturen?

Det vigtige her er at I finder en model, der passer til jeres kultur og temperament, og ligeledes at I tilpasser ”niveauet” efter, hvor vigtigt I vurderer, at opdaterede CV’er er for jer.

Hvis I oprigtigt mener, at velbeskreven dokumentation på hvad jeres medarbejdere kan er den primære måde, hvorpå I vinder opgaver, så er det frem med det store maskineri – for så er der ingen undskyldning.

Omvendt set, hvis CV’erne primært er til pynt, kan mindre nok gøre det.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S