Udsigt til prisfald på streaminghøjttalere?: Ikea og Sonos i globalt samarbejde om at ‘demokratisere’ lyd i hjemmet

Møbelgiganten Ikea og den amerikanske producent af streaminghøjttalere Sonos indleder et globalt samarbejde om nye lydprodukter, som kommer til salg i 2019.

Artikel top billede

Den amerikanske producent af streaminghøjttalere Sonos er godt kendt i Danmark for højtydende, lækre produkter, som er super nemme at installere og bruge. Prismæssigt er de dog også i den absolut pebrede ende af skalaen.

Men snart kan man formentlig købe Sonos-lyd til helt andre penge. I hvert fald har Sonos og den svenske møbelgigant Ikea netop annonceret et globalt samarbejde om udvikling af lydprodukter til hjemmet, som vil komme til salg i hele verden i begyndelsen af 2019. Det skriver Ikea i en pressemeddelelse.

“Sammen med Sonos vil vi demokratisere musik og lyd i hjemmet”, siger Björn Block, chef for Ikea Home Smart

Man må altså formode, at demokratisering i denne forbindelse betyder et lavere prisniveau, end Sonos-højttalere ellers er kendt for.

Patrick Spence, topchef hos Sonos, siger i pressemeddelelsen: “Vi tror på, at lyd skal være et element i design af hjemmet, og sammen med Ikea vil vi nu arbejde for at skabe produkter, som gør, at menneskers hjem ser bedre ud og lyder endnu mere fantastisk.”

Streaming som en del af den såkaldte SmartHome-udvikling, som Ikea har udviklet produkter til siden 2015. I begyndelsen var det trådløse mobilopladere, og senest har Ikea lanceret en række intelligente lysprodukter a la Philips Hue.

Dem har Computerworld haft på testbænken. Læs testen her:

Test: Ikeas "TrådFri" er intelligente lys-pærer i sin enkleste form

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS