Bredbåndsleverandøren Cybercity satser på at slå teleselskaber som TDC og Telia af banen, når selskabet fra september vil til at sælge fastnettelefoni til hovedparten af sine omkring 65.000 ADSL-kunder.
Produktet med navnet Cybercity Telefoni minder om de fritidstilbud, TDC og Telia allerede tilbyder.
Cybercity-kunderne skal alt efter størrelsen på deres ADSL-forbindelse betale mellem 120 og 149 kroner om måneden for at ringe ubegrænset til andre fastnettelefoner i weekender, på helligdage og efter kl. 18 på hverdage.
- Det her er ikke et nicheprodukt. Det er produkt, der skal ramme det brede massemarked. Ambitionen er i størrelsesordenen et par tusinde kunder i år, mens vi skal have halvdelen af vores ADSL-kunder over på bredbåndstelefoni inden for de næste par år, siger Henrik Clausen, administrerende direktør for Cybercity.
Ikke IP-telefoni
Cybercity Telefoni er ikke IP-telefoni, fordi Cybercity vil sikre kunderne den samme kvalitet som ved normal fastnettelefoni. Derfor benytter Cybercity sig af teknologien VoDSL (voice over DSL).
Det betyder, at kunderne skal have en ny router, der har et ekstra stik til fastnettelefonen. Cybercity bruger såkaldt ATM til at sende både data og tale via ADSL-forbindelsen til centralen. ATM etablerer to virtuelle kanaler, hvor tale prioriteres højere end data, så der garanteres mod udfald og tabte pakker.
Det betyder til gengæld også, at opkald til mobiltelefoner og til udlandet kommer til at ligge på niveau med konkurrenternes nuværende fastnetpriser. Cybercity siger, at selskabet planlægger senere at tilbyde kunderne at vælge kvaliteten fra mod til gengæld at ringe langt billigere.
I første omgang er Cybercity kun klar med tre tjenester som viderestilling og vis nummer. På længere sigt åbner teknologien mulighed for videotelefoni og avanceret viderestilling baseret på kundens kalender på pc'en.
Investeret langt over 50 mio.
Satsningen på telefoni har kostet langt over 50 millioner kroner og krævet et par års arbejde fra mellem 40 og 50 ansatte. Henrik Clausen vil ikke sige, hvornår Cybercity forventer investeringen tjent ind, men selskabet som helhed forventer sit første plus på bundlinjen i december i år og et overskud næste år.
- Vi tror, at det vil bidrage sundt til forretningen, og det kan blive et vigtigt konkurrenceparameter for os, fortæller Henrik Clausen.
I første omgang kan Cybercity kun tilbyde produktet til kunder på de centraler, hvor Cybercity har sit eget udstyr. Det gælder knap 70 procent af landets befolkning, men selskabet håber på en aftale med TDC, så der kan sælges telefoni til hovedparten af befolkningen inden slutningen af året.
På samme måde må Cybercitys erhvervskunder vente med at købe telefoni til senere på efteråret. Her lover Cybercity til gengæld en række nye muligheder for virksomheder, som vil lade Cybercity drive deres telefonsystemer.