Microsoft vil have dig til at droppe Skype for Business og bruge Teams i stedet: Det betyder det for dig

Office 365-brugerne skal vinke farvel til Skype for Business, der bliver smeltet ind i Microsoft Teams. Det bør man forberede sig grundigt på, lyder rådet fra Gartner.

Tilbage i september meddelte Microsoft, at selskabet fremover vil satse på Teams til kommunikation for Office 365-brugerne, og at man allerede er i gang med at tilføje og udvikle mange nye funktioner til Teams.

“Efterhånden som vi udbygger disse funktioner, vil Teams udvikle sig til at være den primære klient til intelligent kommunikation i Office 365 og vil over tid erstatte den nuværende Skype for Business-klient,” meddelte Microsoft.

“Vi opfordrer alle Office 365-kunder til at begynde at anvende Teams uafhængigt af eller ved siden af Skype for Business,” lyder anbefalingen i dag fra Microsoft.

Læs mere her: Microsoft dropper Skype for Business: Microsoft Teams overtager i stedet

Siden meddelelsen kom fra Microsoft, har en del virksomheder og organisationer, der anvender Office 365 og Skype for Business, har svært ved at finde ud af, hvad det helt præcis betyder for dem, at Skype for Business nu skal sameltes ind i Teams.

Teams indeholder de stemme- og videofunktioner, man også kender fra Skype for Business, men samtidig er Teams en noget bredere løsning til samarbejde.

"Et stort skridt"
Rådgivningsfirmaet Gartner har nu udgivet en rapport, der ser nærmere på konsekvenserne af Microsofts beslutning. Gartner skriver blandt andet:

“Beslutningen repræsenterer et stort skridt i Microsofts cloud office-evolution."

"Denne teknologi-sammensmeltning kan potentielt transformere Microsoft Teams fra primært at være et værktøj til samarbejde om arbejde til en samlende applikation, der
også styrker møde-løsningerne, real-time samarbejde om indhold og de generelle produktivitets-behov for individer og teams.”

Her er konsekvenserne
Gartner vurderer, at Microsofts beslutning om at smelte Skype for Business sammen med Teams primært vil have tre konsekvenser for Office 365-brugerne.

- For det første positioneres Teams nu som den nye "activity hub" til mange formål for Office 365-brugerne. Det betyder, at man bør anvende applikationen, hvis man ønsker fuld værdi af sine investeringer i Office 365.

- For det andet kommer der med sammensmeltningen af Skype for Business og Microsoft Teams en anderledes brugeroplevelse, når man skal kommunikere. Det skift skal man tage seriøst som applikations-ansvarlig for at undgå, at det går ud over produktiviteten.

- For det tredje har Microsoft meddelt, at der vil komme en opdatering til den lokalt installerede Skype for Business Server, og derfor skal man som virksomhed forholde sig til, hvilken vej man ønsker at gå fremover med unified communications.

Sådan kan man gribe overgangen an
Der er endnu ikke offentliggjort nogen konkret dato for, hvornår Skype for Business ikke længere vil eksistere som en selvstændig applikation i Office 365, hvilket indikerer, at det ligger et godt stykke tid ude i fremtiden.

Alligevel anbefaler Gartner, at man allerede nu begynder at forberede sig på at skulle anvende Microsoft Teams som en del af det at være en Office 365-organisation.

Blandt andet skriver rådgivningsfirmaet, at man bør påbegynde pilotprojekter med Microsoft Teams og evaluere dem op imod kravene og behovene i organisationen.

Man bør også arbejde strategisk med at gøre Microsoft Teams til den primære brugeroplevelse for de medarbejdere, der skal samarbejde.

Microsoft kan i øvrigt godt lide at finde på nye navne - ikke mindst når det kommer til selskabets kommunikationsløsninger:

Først hed løsningen Microsoft Communications, siden blev det til Lync, som så ændrede navn til Skype for Business. Og nu er der altså udsigt til, at man skal anvende Microsoft Teams.

Læs også:

Microsoft dropper Skype for Business: Microsoft Teams overtager i stedet

Microsoft genopbygger Skype fra bunden med nyt design: Sådan kommer Skype til at se ud





Premium
Bankdata efter hård kritik af it-sikkerheden fra Finanstilsynet: Vi kan godt genkende kritikken
Interview: Bankdata kan godt nikke genkendende til den række af kritik-punkter, som Finanstilsynet retter mod selskabets it-sikkerhed. Men der er en god forklaring, mener compliance-direktør Lene Weldum.
Computerworld
Spotify på vej med kæmpe satsning: Vil være mere end blot en musikstreamingtjeneste
Svenske Spotify er klar med en række nyheder, der rækker længere end blot lyd.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
Job & Karriere
IBM Danmark trækker tilbud om frivillige fratrædelser tilbage for stort antal ansatte: "IBM har taget røven på sine ansatte"
Som led i IBM Danmarks store fyringsrunde fik 130 ansatte grønt lys til at forlade selskabet på en frivillig fratrædelsesordning. Men nu har IBM Danmark trukket det oprindelige tilbud tilbage for størstedelen af de ansatte.
White paper
Sådan: Giv medarbejderne frit valg og øg arbejdsglæden
Mange virksomheder udleverer stadig samme smartphone, laptop eller tablet til alle medarbejderne. Det kan koste dyrt på produktivitet, effektivitet, arbejdsglæde – og reelt også medføre ressourcespild, massivt øget administration og øgede sikkerhedsrisici. Men det behøver slet ikke at koste ekstra, hvis du giver medarbejderne indflydelse på, hvilke enheder de skal arbejde på. Tværtimod kan du med en gennemtænkt choose-your-own-device-aftale stille præcis det udvalg af enheder og tilbehør til rådighed, som både lever op til medarbejdernes forventninger og virksomhedens sikkerhedskrav.