Regeringen vil gøre it-undervisning obligatorisk i folkeskolen: "Planen er, at alle danske børn skal lære at kode," siger undervisningsministeren

Interview: Regeringen indfører obligatorisk undervisning i it i folkeskolen på alle klassetrin og præsenterer fredag ny plan. Ny forsøgsordning i op til 50 skoler skal bane vejen. “Visionen for planen er, at alle danske børn skal lære at kode,” siger undervisningsminister Merete Riisager (LA).

Alle danske børn skal lære at kode, og de skal forstå moderne teknologi helt ned i dens grundpræmisser. Og det er folkeskolen, der skal sørge for at lære dem det.

Sådan lyder det fra regeringen, der fredag løfter sløret for en ny plan, som skal udmøntes i indførelsen af kodning og it som obligatorisk elementer i alle trin i folkeskolen.

“Visionen for planen er, at alle danske børn skal lære at kode og forstå grund-præmisserne for moderne teknologi,” siger undervisningsminister Merete Riisager (LA) til Computerworld.

Det er blot et år siden, at hun  første gang luftede ideen om at indføre et nyt it-fag i folkeskolen.

Dengang sagde hun, at folkeskolen ikke skal uddanne brugere af it, men ‘skabere og analytikere med it der, hvor det giver mening,’ ligesom hun har peget på, at folkeskolen skal ‘uddanne folk til at analysere og til at bruge og skabe med de digitale muligheder.’

Det er denne plan, som nu skal foldes ud over hele folkeskolen.

Der er dog et stykke vej til en egentlig indførelse i undervisningen for alle danske folkeskoler.

Høstes erfaringer
I første omgang skal der nemlig over en tre-årig periode høstes erfaringer, holdninger og evalueres, inden der træffes en endelig beslutning om, hvordan it-undervisningen skal tilrettelægges i indskolingen, mellemtrinet og i udskolingen.

Det kommer til at ske i samarbejde med op mod 50 folkeskoler, som skal afprøve it - eller ‘teknologiforståelse’ - i deres obligatoriske undervisning på alle klassetrin i de tre år.

“Vi skal nu i gang med at afprøve forskellige modeller for at arbejde med teknologi-forståelse i grundskolen og for, hvordan man kan integrere det som enten fag eller som faglige elementer,” siger ministeren.

I løbet af de kommende måneder åbner Undervisningsministeriet for en ansøgningsrunde, hvor interesserede skoler kan ansøge om at blive en af de op mod 50 forsøgsskoler med fokus på it-undervisning.

Det er kun et halvt år siden, at Udenrigsministeriet tog hul på den første etape i arbejdet frem mod at indføre it som undervisningsområdet.

Det skete med en forsøgsordning med 13 skoler, som nu eksperimenterer med it - eller ‘teknologi-forståelse’ - som et-årigt valgfag i skolernes overbygning.

Det kan du læse mere om her: Nyt it-fag på vej på skemaet i folkeskolen: Men hvad skal faget indeholde? Giv dit besyv med her

Denne ordning er ifølge Merete Riisager blevet ‘vel modtaget,’ ligesom der er nogle ‘faglige fyrtårne,’ der arbejder ‘rasende godt med teknologiforståelsen,” som hun siger.

“Men vi kan også se, at teknologiforståelse som valgfag rammer nogle elever, der i forvejen har særlig interesse for teknologi.”

Teknologi er imidlertid en integreret del af vores verden i dag. Og det kræver, at alle er med, mener hun.

“Teknologi er en præmis for alle børn, og derfor skal alle børn have en grundlæggende indsigt i teknologi som grundpræmis for deres tilværelse - for eksempel når det gælder infrastruktur, kommunikation og viden om verden,” siger Merete Riisager til Computerworld.

Det nye forsøg kommer til at køre sideløbende med første etape, men tager altså nu skridtet videre mod hele grundskolen.

Målet er, at det om tre år, når forsøgsordningen er slut, vil være muligt at udmønte erfaringerne i enten et konkret it-fag, i integrering af it i andre fag eller i en kombination af de to.

Det står endnu helt åbent, hvordan det endelige resultat bliver.

Forskellige ting taler nemlig for både den ene og den anden side.

Merete Riisager peger på den ene side på,, at det er ‘ret svært’ at oprette et nyt fag i den eksisterende fagramme i folkeskolen, ligesom hun mener, at det er helt oplagt, at it integreres i eksempelvis fag som ‘Natur & Teknik’ for de mindre klasser.

Omvendt er der også store fordele i at indføre et konkret it-fag i skolen i en tid, hvor så store dele af udviklingen af både erhvervsliv og samfund drejer sig om it.

Hurtig udvikling
Der kommer altså til at gå tre år, inden der ligger en færdig plan klar. Undervejs skal der evalueres, ligesom en række eksperter, råd, eksperter og nævn skal inddrages og give deres besyv med.

Det gælder både en kommende ekspertgruppe med 15 eksperter med professor Ole Sejer Iversen fra Aarhus Universitet i spidsen, en række råd under Rådgivningsgruppen for teknologi, der blev nedsat for et års tid siden samt en række undervisningseksperter.

Rådgivningsgruppen for teknologi tæller en hel stribe fremtrædende it-folk. Du kan se hele listen her.

Samtidig buldrer udviklingen afsted med meget stor fart, automatiseringen og digitaliseringen forandrer vores arbejdsliv år for år, og kravene udvikler sig hele tiden.

Et trin ad gangen
Er det virkeligt nødvendigt at skulle igennem flere års test og eksperimenter, inden it kan indføres som fag?

Ja, mener Merete Riisager.

“Det er vigtigt at tage trinene et ad gangen og gøre det ordentligt, for man skal altså tænke sig godt om, når man ændrer i folkeskolens præmisser - også selv om udviklingen på området går hurtigt,” siger hun.

Det er imidlertid den klare ambition, at projektet er klart til at begynde fuld udrulning i folkeskolen, når forsøgsordningen udløber om tre år.

Men det er stadig umuligt at garantere, lyder det fra ministeren.

“Vi skal først og fremmest være sikre på, at vi har nok lærere med de rigtige kompetencer, at vi har efteruddannelse på plads, og at vi har den teknologiske understøttelse af læringsværktøjerne. Hele den didaktiske ramme skal være på plads, før man kan skalere til hele folkeskolen,” siger hun.

Læs også: Lærerne er nøglen til at indføre it-undervisning for alle i folkeskolen: Massiv efteruddannelse nødvendig

Lærerne er i sagens natur helt afgørende, lyder det fra ministeren, som peger på, at ordningen kun bliver god, hvis man tager sig tiden til at få prøvet nogle ting af og har en ‘dialog med eksperterne og didaktikerne om fordele og ulemper.’

“Vi har selvfølgelig brug for lærernes input til, hvordan det her faktisk kan fungere i en praktisk virkelighed ude i skolerne,” siger hun.

Mange anbefalinger
Det har ikke skortet på anbefalingerne om hurtigst muligt at få indført it som fag i folkeskolen i en tid, hvor innovationskraft og it står meget højt på arbejdsmarkedets ønskeliste over kompetencer.

I England har man eksempelvis foretaget en meget ambitiøs satsning på programmering i skolen. Her bliver børn helt ned til fem-års alderen introduceret til programmering og opbygningen af algoritmer.

Læs også: Coding Pirates formand advarer: Skoler skal undervise i programmering - ellers bliver Danmark hægtet af.





Flere artikler om Job & Karriere

Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu

Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.

Her er 10 spændende jobopslag, hvis du er på jagt efter en QA-stilling
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Har du sort bælte i it-projektledelse? Så har vi fundet 10 ledige stillinger, som du kan søge netop nu
10 spændende lederstillinger, som er ledige netop nu

Er du på udkig efter nyt it-job?

På Computerworld it-jobbank kan du hver dag søge og sortere i nye spændende it-stillinger i ind- og udland. Vi har lige nu ledige it-stillinger på siden.

Computerworld it-jobbank er et samarbejde mellem Computerworld og it-jobbank, Danmarks førende karrieresite for it-folk.

Har du spørgsmål til jobannoncerne på disse sider, så er du velkommen til at kontakte it-jobbank

Lynsøgning

Find dit næste It-Job her - Der er ledige it-stillinger lige nu


Premium
Den kendte it-sikkerhedsmand Ken Bonefeld bliver ny CISO i Norlys: "Jeg er blevet så erfaren, at jeg har valgt min chef og arbejdsgiver med omhu"
En af Danmarks tungeste it-sikkerhedsprofiler Ken Bonefeld overtager ansvaret for den digitale sikkerhed hos fiberselskabet Norlys. Fremover skal han sikre en del af den kritiske danske infrastruktur mod angreb fra hovedsædet i Silkeborg. "Hvis det havde været nogen andre dele af Jylland, så havde jeg nok kigget lidt tomt ud i luften."
Computerworld
For to år siden nedsænkede Microsoft 864 servere i Nordsøen: Nu er datacenteret på land igen - se resultatet her
Microsoft har efter to år hævet sit undervands-datacenter op af Nordsøen. Her er de erfaringer, selskabet har gjort sig.
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Skab værdi med det samme med Cloud SIEM
Opsporing og respons er to kritiske punkter i den igangværende rejse mod at forbedre din virksomheds sikkerhed. I takt med at trusselslandskabet bliver mere og mere komplekst, så vil en effektiv sporing og responsprogram hjælpe dig med at se truslerne tidligt, og minimere chancen for at angrebet lykkes – kan du undvære det? I dette whitepaper viser vi dig, hvordan du allerede kan se værdien efter få dage og ikke uger eller måneder.