Regeringen vil gøre it-undervisning obligatorisk i folkeskolen: "Planen er, at alle danske børn skal lære at kode," siger undervisningsministeren

Interview: Regeringen indfører obligatorisk undervisning i it i folkeskolen på alle klassetrin og præsenterer fredag ny plan. Ny forsøgsordning i op til 50 skoler skal bane vejen. “Visionen for planen er, at alle danske børn skal lære at kode,” siger undervisningsminister Merete Riisager (LA).

Alle danske børn skal lære at kode, og de skal forstå moderne teknologi helt ned i dens grundpræmisser. Og det er folkeskolen, der skal sørge for at lære dem det.

Sådan lyder det fra regeringen, der fredag løfter sløret for en ny plan, som skal udmøntes i indførelsen af kodning og it som obligatorisk elementer i alle trin i folkeskolen.

“Visionen for planen er, at alle danske børn skal lære at kode og forstå grund-præmisserne for moderne teknologi,” siger undervisningsminister Merete Riisager (LA) til Computerworld.

Det er blot et år siden, at hun  første gang luftede ideen om at indføre et nyt it-fag i folkeskolen.

Dengang sagde hun, at folkeskolen ikke skal uddanne brugere af it, men ‘skabere og analytikere med it der, hvor det giver mening,’ ligesom hun har peget på, at folkeskolen skal ‘uddanne folk til at analysere og til at bruge og skabe med de digitale muligheder.’

Det er denne plan, som nu skal foldes ud over hele folkeskolen.

Der er dog et stykke vej til en egentlig indførelse i undervisningen for alle danske folkeskoler.

Høstes erfaringer
I første omgang skal der nemlig over en tre-årig periode høstes erfaringer, holdninger og evalueres, inden der træffes en endelig beslutning om, hvordan it-undervisningen skal tilrettelægges i indskolingen, mellemtrinet og i udskolingen.

Det kommer til at ske i samarbejde med op mod 50 folkeskoler, som skal afprøve it - eller ‘teknologiforståelse’ - i deres obligatoriske undervisning på alle klassetrin i de tre år.

“Vi skal nu i gang med at afprøve forskellige modeller for at arbejde med teknologi-forståelse i grundskolen og for, hvordan man kan integrere det som enten fag eller som faglige elementer,” siger ministeren.

I løbet af de kommende måneder åbner Undervisningsministeriet for en ansøgningsrunde, hvor interesserede skoler kan ansøge om at blive en af de op mod 50 forsøgsskoler med fokus på it-undervisning.

Det er kun et halvt år siden, at Udenrigsministeriet tog hul på den første etape i arbejdet frem mod at indføre it som undervisningsområdet.

Det skete med en forsøgsordning med 13 skoler, som nu eksperimenterer med it - eller ‘teknologi-forståelse’ - som et-årigt valgfag i skolernes overbygning.

Det kan du læse mere om her: Nyt it-fag på vej på skemaet i folkeskolen: Men hvad skal faget indeholde? Giv dit besyv med her

Denne ordning er ifølge Merete Riisager blevet ‘vel modtaget,’ ligesom der er nogle ‘faglige fyrtårne,’ der arbejder ‘rasende godt med teknologiforståelsen,” som hun siger.

“Men vi kan også se, at teknologiforståelse som valgfag rammer nogle elever, der i forvejen har særlig interesse for teknologi.”

Teknologi er imidlertid en integreret del af vores verden i dag. Og det kræver, at alle er med, mener hun.

“Teknologi er en præmis for alle børn, og derfor skal alle børn have en grundlæggende indsigt i teknologi som grundpræmis for deres tilværelse - for eksempel når det gælder infrastruktur, kommunikation og viden om verden,” siger Merete Riisager til Computerworld.

Det nye forsøg kommer til at køre sideløbende med første etape, men tager altså nu skridtet videre mod hele grundskolen.

Målet er, at det om tre år, når forsøgsordningen er slut, vil være muligt at udmønte erfaringerne i enten et konkret it-fag, i integrering af it i andre fag eller i en kombination af de to.

Det står endnu helt åbent, hvordan det endelige resultat bliver.

Forskellige ting taler nemlig for både den ene og den anden side.

Merete Riisager peger på den ene side på,, at det er ‘ret svært’ at oprette et nyt fag i den eksisterende fagramme i folkeskolen, ligesom hun mener, at det er helt oplagt, at it integreres i eksempelvis fag som ‘Natur & Teknik’ for de mindre klasser.

Omvendt er der også store fordele i at indføre et konkret it-fag i skolen i en tid, hvor så store dele af udviklingen af både erhvervsliv og samfund drejer sig om it.

Hurtig udvikling
Der kommer altså til at gå tre år, inden der ligger en færdig plan klar. Undervejs skal der evalueres, ligesom en række eksperter, råd, eksperter og nævn skal inddrages og give deres besyv med.

Det gælder både en kommende ekspertgruppe med 15 eksperter med professor Ole Sejer Iversen fra Aarhus Universitet i spidsen, en række råd under Rådgivningsgruppen for teknologi, der blev nedsat for et års tid siden samt en række undervisningseksperter.

Rådgivningsgruppen for teknologi tæller en hel stribe fremtrædende it-folk. Du kan se hele listen her.

Samtidig buldrer udviklingen afsted med meget stor fart, automatiseringen og digitaliseringen forandrer vores arbejdsliv år for år, og kravene udvikler sig hele tiden.

Et trin ad gangen
Er det virkeligt nødvendigt at skulle igennem flere års test og eksperimenter, inden it kan indføres som fag?

Ja, mener Merete Riisager.

“Det er vigtigt at tage trinene et ad gangen og gøre det ordentligt, for man skal altså tænke sig godt om, når man ændrer i folkeskolens præmisser - også selv om udviklingen på området går hurtigt,” siger hun.

Det er imidlertid den klare ambition, at projektet er klart til at begynde fuld udrulning i folkeskolen, når forsøgsordningen udløber om tre år.

Men det er stadig umuligt at garantere, lyder det fra ministeren.

“Vi skal først og fremmest være sikre på, at vi har nok lærere med de rigtige kompetencer, at vi har efteruddannelse på plads, og at vi har den teknologiske understøttelse af læringsværktøjerne. Hele den didaktiske ramme skal være på plads, før man kan skalere til hele folkeskolen,” siger hun.

Læs også: Lærerne er nøglen til at indføre it-undervisning for alle i folkeskolen: Massiv efteruddannelse nødvendig

Lærerne er i sagens natur helt afgørende, lyder det fra ministeren, som peger på, at ordningen kun bliver god, hvis man tager sig tiden til at få prøvet nogle ting af og har en ‘dialog med eksperterne og didaktikerne om fordele og ulemper.’

“Vi har selvfølgelig brug for lærernes input til, hvordan det her faktisk kan fungere i en praktisk virkelighed ude i skolerne,” siger hun.

Mange anbefalinger
Det har ikke skortet på anbefalingerne om hurtigst muligt at få indført it som fag i folkeskolen i en tid, hvor innovationskraft og it står meget højt på arbejdsmarkedets ønskeliste over kompetencer.

I England har man eksempelvis foretaget en meget ambitiøs satsning på programmering i skolen. Her bliver børn helt ned til fem-års alderen introduceret til programmering og opbygningen af algoritmer.

Læs også: Coding Pirates formand advarer: Skoler skal undervise i programmering - ellers bliver Danmark hægtet af.






Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Flere artikler om Job & Karriere

Nye udfordringer? Find dit nye .Net-udvikler-job her. Vi har fundet syv interessante stillinger på it-jobbank, du kan søge nu

Er du .Net-udvikler? Så har vi fundet syv hotte stillinger, som er ledige lige nu.

1 Her er otte spændende projektlederstillinger, der er ledige netop nu
Er du på jagt efter et nyt it-sikkerheds-job? Så har vi fundet fem spændende stillinger, der er ledige netop nu
1 Toke Kruse: Jeg spår, at humankapital i 2019 erstattes af it-kapital
1 Skyd det nye år ind med et nyt job: Her er seks ledige BI-stillinger, som du kan søge i juleferien

Er du på udkig efter nyt it-job?

På Computerworld it-jobbank kan du hver dag søge og sortere i nye spændende it-stillinger i ind- og udland. Vi har lige nu ledige it-stillinger på siden.

Computerworld it-jobbank er et samarbejde mellem Computerworld og it-jobbank, Danmarks førende karrieresite for it-folk.

Har du spørgsmål til jobannoncerne på disse sider, så er du velkommen til at kontakte it-jobbank

Lynsøgning

Find dit næste It-Job her - Der er ledige it-stillinger lige nu


Premium
"Huawei vil ikke have, at man begår en fejl. Det er helt ekstremt rigidt. Jeg har faktisk aldrig oplevet noget lignende. Så nej, jeg er slet ikke urolig for, at Huawei skulle spionere"
"I begyndelsen var jeg i tvivl om, hvorvidt jeg skulle skifte til den andens side af bordet. Men så mødte jeg ledelsen i Huawei. Og jeg blev altså dybt imponeret over selskabets tilgang til udvikling og fokus på kundernes behov og på, hvor mange penge, man mener, at man skal bruge på research and development for at være sustainable over tid."
Computerworld
Google slipper første version af Android 10 løs: Her er de vigtigste nyheder
Tiende version af styresystemet Android er ude i sin første betaversion: Her er de nye funktioner, som systemsoftwaren vil byde på.
CIO
Tech fra Toppen: Det har CIO Mads Madsbjerg Hansen fra FLSmidth lært af flere års global it-konsolidering
Tech fra Toppen: Flere års arbejde har betydet en reduktion i antallet af it-systemer hos FLSmidth. Men processen har ikke været uden overraskelser. Hør hvad CIO Mads Madsbjerg Hansen har lært af den omfattende og globale proces.
Job & Karriere
Efter blodrødt regnskab: Nu fyrer Atea 20 medarbejdere i Danmark
Atea fyrer nu 20 medarbejdere. Det sker som en direkte konsekvens af, at den danske forretning er under pres, oplyser selskabets direktør.
White paper
Markedsanalyse: Sådan forbedrer EDI din samhandel
I en markedsundersøgelse fra august 2018 blev 300 retailers og producenter spurgt til, hvordan EDI og supply chain-teknologi hjælper dem med at forbedre deres samhandel. Det er ikke nogen hemmelighed, at konkurrenceforholdene er blevet skærpet i det seneste årti, og specielt priserne er udsat for øget pres. Dette betyder, at virksomheder hele tiden skal arbejde for at implementere mere effektive handelsprocesser. Heldigvis er der stadig forretningsområder, som er nemme at strømline ved hjælp af intelligente outsourcede løsninger. Ét af disse er den elektroniske udveksling af ordrer og fakturaer (EDI). I dette whitepaper kigger vi nærmere på de fem vigtigste områder, hvor EDI ifølge de 300 respondenter spiller en stor rolle i at forbedre virksomhedernes samhandel.