Stort galleri:Tag med til kåringen af Årets CIO 2021 - og se hvordan Morten Holm Christiansen blev udnævnt

Artikel top billede

Digitalisering er ikke kun forbeholdt it-afdelingen - og den stopper ikke, når vi går hjem fra arbejde

Klumme: Mange små- og mellemstore virksomheder oplever, at digitaliseringen er kompleks og lyder som en meget stor udfordring. For er de nu digitaliserede nok? Men løsningen er ikke så svær.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Vi har talt om digitalisering og digital transformation i godt over et årti og haft ekstra fokus på emnet de seneste par år.

For vi skal alle digitaliseres - både virksomheder og individer. Det er nu, og det kan kun gå for langsomt. Det er fint, og udvikling er godt.

Men hvis man nu uforvarende kommer til at spørge om, hvad digitalisering er for en størrelse - ja, så er svarene ret så forskellige.

Det er interessant - for forståelsen er åbenbart blevet mere varieret end ensrettet over tid. Og handler det hele egentlig om digitalisering, digital disruption, procesoptimering eller ganske enkelt forretningstransformation?

Overlevelse på kort og langt sigt

For digitalisering afhænger af hvem man spørger. Det kan være alt fra software, 3D print, digital sundhed, cyber sikkerhed osv. osv. Og regeringen og Industriens Fond taler om at digitalisere forretningsmodellerne. Hvad de så end helt måtte mene med det. Og hvad er målet?

Målet som virksomhed er at sikre sig overlevelse på både kort og lang sigt. En vej til det er at optimere og transformere. Tiderne skifter, mulighederne skifter - og vi må skifte med.

Tag for eksempel brugen af kunstig intelligens. Det er en naturlig transformation. Vi anvender teknologi til at optimere forretningsprocesserne, det giver konkurrenceevne og overlevelse.

Som jeg ser det, har vi vel også ret beset allerede digitaliseret os selv løbende. Vi er som virksomheder for eksempel i digital kontakt med vores kunder, og som private er vores indgang til det offentlige typisk via digitale platforme, vi anvender chatbots og er forbundne som aldrig før med hinanden - og hele tiden.

Vi har altså været igennem, og er løbende del af, en digitalisering i form af digital transformation.

Summen af hvad der er muligt

Digital transformation er kort sagt summen af hvad der bliver muligt gennem brug af computere, software, det at vi er forbundne og opkoblede samt data. Og hvad kan vi bruge det til?

En hel del - men den vigtigste læring er nok, at det handler om at være parat. Udnyt de fire ovennævnte elementer til at være transformationsparat. Udnyt dine data, få ny viden og bedre viden og vær parat. For ændringerne kommer, det er sikkert - men de behøver ikke komme bag på nogen.

Så hvorfor gøre det komplekst og skræmmende. Mange små- og mellemstore virksomheder oplever, at det er komplekst, og at det lyder som en meget stor udfordring. For er de nu digitaliserede - eller måske digitaliserede nok? Og har de nu også ressourcerne, fordi mange input til debatten taler om at digitalisering er en opgave for IT.

Men hvorfor kun IT, hvorfor gælder det ikke alle? Kunne det for eksempel involvere salgsafdelingen eller marketing?

Svaret for mig er klart: Hvis man ikke involverer salgsafdelingen eller marketing, vokser udfordringen eksponentielt, og så kommer virksomheden hurtigt på glatis. For alle analyser og tendenser viser stadig større konvergens mellem virksomhedernes funktioner - og siloernes tid er godt på vej til at løbe ud.

Så digitalisering er ikke kun forbeholdt it-afdelingen - og den stopper ikke når vi går hjem fra arbejde.

Med de muligheder vi har med cloud til at tilgå informationer og data uafhængigt af vores fysiske placering og kun med adgang til vores smartphone, er verden for vores fødder. Tænk blot på mobile banking, georecognition, online platforme og markedspladser og lignende.

Fokus på muligheder

Lad os holde fokus på muligheder, og lade være med at gøre tingene mere komplekse end de behøver være, blot for at lyde avancerede. Der er masser af værktøjer, der kan hjælpe. Det er ikke sådan, at man selv skal opfinde alle løsninger fra bunden.

Så lad mig slå fast hvor jeg står: Digitalisering er en proces for alle. Der er ikke en start og ikke en slutning.

Så tag en dyb indånding.

Vi er allerede i gang, det er ikke uoverskueligt eller umådeligt dyrt.

Faktisk gør cloudløsninger det nemmere, billigere og mere effektivt, og der er løsninger for alle niveauer af virksomheder.

Så lad os nu bare sætte i gang og få sat fart i salg og marketing af de gode ideer.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling. 

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt? 

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.




Premium
Kæmpe it-problemer i det danske skattevæsen: Har kun kortlagt it-beredskabet for syv ud af 230 it-systemer
Statsrevisorerne skyder en sønderlæmmende kritik af Skatteministeriets it-beredskab af sted. It-beredskabet for kritiske forretningsprocesser "er utilfredsstillende og utilstrækkeligt," lyder det. I værste fald kan det ende med, at staten ikke kan opkræve skatter og afgifter, udbetale løn, SU, sociale ydelser og pension.
CIO
“Der har simpelthen været for få gråhårede medarbejdere involveret i den her udviklingsproces. Folk der ved, hvad der skal til”
"Vi havde ansat nogle unge mennesker i sandaler og med langt skæg for at bryde med det traditionelle it-setup. De her vakse unge mennesker fik også ret hurtigt bygget en supersmart applikation til virksomheden. Men den brager ned, da vi ruller den ud, og den fylder cirka 1,5 procent af alle transaktioner."
Job & Karriere
35-årig kvinde gik amok på hjemmekontoret efter fyring: ”De fjernede ikke min adgang, så jeg slettede p-drevet lol”
En 35-årig kvinde står anklaget for at have slettet 21,3 gigabyte data fra fællesdrevet efter, at hun blev fyret. Nu risikerer hun op til 10 års fængsel.
White paper
Identificér og håndter sofistikerede sikkerhedsbrud hurtigt og effektivt
Forebyggelse er ikke nok. Sikkerhedsbrud kan og vil ske, og så skal de håndteres hurtigt og effektivt. Men sofistikerede angreb kan holde sig under radaren længe, og de helt rette modsvar være svære at identificere.