Søgemaskinefirmaet Google er klar med annonceprogrammet Adsense i Danmark.
Tiltaget betyder, at annoncer baseret på søgeord breder sig fra Googles egen hjemmeside til de tusinder af de danske websites, som melder sig til ordningen.
Rasmus Sørensen er søgemaskine-specialist hos firmaet Notabene, og han mener, at Googles indtog i Danmark kan presse de etablerede bannerannoncer.
Afgørende medie
- Det er et afgørende medie, der har haft kæmpe succes i udlandet, fordi Gud og hvermand kan gå ind og blive partner på det. Google er blevet et annoncemedie, som virkelig tager kampen op mod de traditionelle annoncemedier, siger han.
Google gjorde sit oprindelige indtog på annoncemarkedet i begyndelsen af 2002 med programmet Adwords. Her betaler virksomheder for annoncer, som vises til højre på skærmen ved søgninger på Google.
Det er den samme teknologi, som Google nu tilbyder ejerne af danske hjemmesider.
Googles fordel er, at selskabet bruger sin eksisterende teknologi til at kigge på hjemmesiden og ud fra indholdet indsætte relaterede annoncer.
Afregningen baseres på antallet af klik på annoncerne, så de danske partnere har stor interesse i, at annoncerne bliver så relevante som muligt for de besøgende.
Omvendt får Google et bedre salgsargument over for sine annoncekunder, fordi netannoncer når ud på mange flere sider og ikke kun ved søgninger på Google.
Ukendt fordeling
Google vil ikke afsløre, hvor stor en del af annonceindtægterne, der sendes videre til partnerne.
Ifølge Rasmus Sørensen kan indtjeningen snildt konkurrere med indtjeningen på traditionelle bannerannoncer.
- Der er en ret god fordeling af indtægter mellem websiden og Google, og der bliver tjent mange penge på Adsense i øjeblikket, siger Rasmus Sørensen.
Han vil fremover selv anbefale Adsense-programmet til kunder, der har hjemmesider med meget trafik og relevant indhold.
Google er for tiden på vej mod en børsnotering i USA, som forventes at indbringe selskabet helt op mod 160 milliarder kroner.