Stor international uenighed om at beskatte internationale tech-giganter

EU-landene kan ikke enes om at pålægge store internationale teknologivirksomheder en ny digital afgift. Spanien vil indføre sin egen afgift, mens en række lande ønsker en fælles global løsninger, men det har lange udsigter.

Artikel top billede

EU-Kommissionens forslag om at beskatte store internationale teknologivirksomheders overskud har mødt stor modstand.

Det skriver Reuters.

EU-Kommissionen har tidligere kritiseret de store internationale teknologiselskaber som Google, Facebook og Amazon for at flytte selskabernes skattebetalinger til lande med lav skattebetaling.

Derfor fremlagde EU-Kommissionen i forrige måned et forslag, som blandt andet indebærer, at de internationale teknolgigiganter skal betale en afgift på tre procent af selskabernes digitale omsætning.

Men det forslag kom lørdag i kraftig modvind på et møde i den bulgarske hovedstad Sofia i weekenden.

Her argumenterede en række af de mindre lande, herunder Malta og Luxembourg for, at der skal en fælles global løsning til, hvis skattesystemet skal ændres.

Tyskland vil ikke bekende kulør

Tyskland ønsker ikke at bekende kulør i diskussionen, og der spekuleres i, at tyskerne er imod den nye skat, da flere tyske virksomheder kan blive ramt af den.

Det anslås, at omkring 200 europæiske virksomheder vil blive ramt af den nye skat, som anslås at kunne øge de årlige indtægter til EU med omkring 5 milliarder euro, svarende til mere end 35 milliarder kroner.

Spanien vil indføre egen skat

EU-Kommissionen har slået fast, at den også foretrækker en fælles global løsning, men en sådan løsning har lange udsigter.

Derfor har EU-Kommissionen foreslået en midlertidig løsning, der på kort sigt kan sikre flere skattekroner i EU-kassen.

Løsningen går ud på, at der lægges en midlertidig afgift på store teknologiselskaber omsætning.

Selskaberne opkræves afgiften, hvis selskaberne præsterer et overskud, mens afgiften forsvinder hvis selskabet kommer ud med underskud.

Spanien, der ligesom Frankrig og Italien, støtter den nye digitale afgift, har allerede meldt ud, at landet planlægger at indføre sin egen digitale afgift for virksomheder.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S