Stor international uenighed om at beskatte internationale tech-giganter

EU-landene kan ikke enes om at pålægge store internationale teknologivirksomheder en ny digital afgift. Spanien vil indføre sin egen afgift, mens en række lande ønsker en fælles global løsninger, men det har lange udsigter.

Artikel top billede

EU-Kommissionens forslag om at beskatte store internationale teknologivirksomheders overskud har mødt stor modstand.

Det skriver Reuters.

EU-Kommissionen har tidligere kritiseret de store internationale teknologiselskaber som Google, Facebook og Amazon for at flytte selskabernes skattebetalinger til lande med lav skattebetaling.

Derfor fremlagde EU-Kommissionen i forrige måned et forslag, som blandt andet indebærer, at de internationale teknolgigiganter skal betale en afgift på tre procent af selskabernes digitale omsætning.

Men det forslag kom lørdag i kraftig modvind på et møde i den bulgarske hovedstad Sofia i weekenden.

Her argumenterede en række af de mindre lande, herunder Malta og Luxembourg for, at der skal en fælles global løsning til, hvis skattesystemet skal ændres.

Tyskland vil ikke bekende kulør

Tyskland ønsker ikke at bekende kulør i diskussionen, og der spekuleres i, at tyskerne er imod den nye skat, da flere tyske virksomheder kan blive ramt af den.

Det anslås, at omkring 200 europæiske virksomheder vil blive ramt af den nye skat, som anslås at kunne øge de årlige indtægter til EU med omkring 5 milliarder euro, svarende til mere end 35 milliarder kroner.

Spanien vil indføre egen skat

EU-Kommissionen har slået fast, at den også foretrækker en fælles global løsning, men en sådan løsning har lange udsigter.

Derfor har EU-Kommissionen foreslået en midlertidig løsning, der på kort sigt kan sikre flere skattekroner i EU-kassen.

Løsningen går ud på, at der lægges en midlertidig afgift på store teknologiselskaber omsætning.

Selskaberne opkræves afgiften, hvis selskaberne præsterer et overskud, mens afgiften forsvinder hvis selskabet kommer ud med underskud.

Spanien, der ligesom Frankrig og Italien, støtter den nye digitale afgift, har allerede meldt ud, at landet planlægger at indføre sin egen digitale afgift for virksomheder.

Navnenyt fra it-Danmark

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil