Apples succesfulde online musikbutik Itunes nærmer sig de 100 millioner solgte sange.
Selskabet forventer at runde de 95 millioner solgte sange inden ugens udgang. Derefter udlover selskabet præmier til musikkunderne, indtil de 100 millioner sange er blevet solgt.
Blandt præmierne er 50 eksemplarer af musikafspilleren Ipod på 20 gigabyte, som vil gå til den kunde, der downloader hver 100.000'nde sang.
Powerbook på højlkant
Den person, der downloader sang nummer 100 millioner, vinder en 17-tommer Powerbook, en 40 gigabyte Ipod, et gavekort på 10.000 Itunes sange samt retten til at kreere en musikliste, som vil blive offentliggjort i online-butikken.
Apple har haft forrygende succes med Itunes, der i sin første uge i luften i USA solgte en millions sange.
Musikbutikken blev lanceret på det europæiske marked for få uger siden, og solgte ifølge selskabet mere end 800.000 sange alene i den første uge. Den er indtil videre kun tilgængelig i Storbritannien, Frankrig og Tyskland.
Apples store succes med at sælge musik på nettet har ansporet andre tjenester til at tage kampen op.
Det gælder ikke mindst Microsoft, som har erklæret, at selskabet skal geares til at tage kampen op med Apples Itunes. Det vil således blive muligt at købe og downloade musik direkte fra den kommende version af Windows Media Player.
Det er dog allerede i dag muligt gennem programmet Sonicselector, som er en udvidelse af Windows Media Player.
Også det nu kraftigt omkalfatrede Napster - som i dag ejes af selskabet Roxio - samt Sony har lanceret musiktjenester for de europæiske musikfans.
Herhjemme har Dansk Supermarked i den seneste tid opnået pæn succes med at sælge online-musik gennem Bilka, Føtex og A-Z.