Foto: DSV

Som spritny CIO for DSV fik Jesper Riis til opgave at skaffe 300 millioner kroner og overtage 23.000 ekstra brugere

Nomineret til Årets CIO 2018: Kort efter Jesper Riis satte sig i CIO-stolen hos DSV, begyndte DSV at forberede et gigantisk opkøb af en konkurrent. Det gav den nye CIO ansvaret for at finde et trecifret millionbeløb i synergier og sætte gang i oprettelsen af 23.000 nye specialiserede brugere. Det har ikke blot krævet mange timer, men også en særlig opskrift.

Premium Kun for abonnenter
Denne Premium-artikel er normalt kun for abonnenter

Men vi har valgt at låse den op for at give dig et eksempel på den omfattende viden og de artikler, som du har adgang til som Computerworld Premium-abonnent.

Tak, lad mig læse den OK, fortæl mig mere om Premium

Det får du i artiklen

  • En tur i maskinrummet hos DSV´s CIO, der stod for en sammenlægning i forbindelse med et gigantisk opkøb.
  • Et bedre billede af en af de nominerede til Årets CIO 2018.
1.219
6:15 min
Knapt havde Jesper Riis placeret bagdelen i CIO-stolen hos den danske logistikvirksomhed DSV, før en kæmpe opgave havnede på hans bord.

Ikke nok med at han skulle danne sig et overblik over og udforme en strategi for DSV's enorme forretning, han skulle også gøre klar til den den gigantiskebølge af opgaver, der var på vej til at skylle ind over kanten til kontoret.

Ganske få måneder efter, at han var tiltrådt, gik DSV for alvor ind i opkøbet af en af de andre store spillere på markedet - UTI. Det betød, at antallet af brugere og it-folk under Jesper Riis mildest talt eksploderede.

"Da jeg begyndte hos DSV, havde jeg ansvaret foromkring 500 medarbejdere i it, men efter otte måneder købte DSV UTi Worldwide, og så stod jeg pludselig med 23.000 nye kolleger, der skulle integreres - altså næsten det samme antal, som vi selv var i DSV. Og i it gik vi fra at være omkring 600 it-folk, da vi købte UTi, til at være omkring 1.400,” forklarer Jesper Riis.

Fordoblingen betød ekstra arbejde for it-chefen, der det første år arbejdede han nærmest dag og nat.

It er nemlig en vital del af DSV, og derfor skulle han også våge over livsnerven samt give sit bud på, hvordan opkøbet ville påvirke DSV.

Læs mere om DSV her: Kæmpe oprydningsprojekt: DSV har slettet 600 store it-applikationer på to år - og fortsætter med at rydde op

Afgørende møder i New York
En del af optakten til opkøbet foregik i den pulserende metropol, New York.

Her mødtes de to virksomheder, der havde slået lejr i byen på hver deres advokatkontor. Det kræver ret så meget arbejde at få kigget alle sider af et potentielt opkøb igennem, inden man tager beslutningen, og her spillede Jesper Riis en særlig rolle.

Siden it er en fundamental del af logistikbranchen, så var det da også afgørende, hvordan han vurderede de it-tekniske muligheder i opkøbet. Der var nemlig lagt op til en enorm integration, hvor kontorer skulle lægges sammen og brugere skulle vandre fra et sæt systemer til et andet, forklarer han.

"Da vi havde købt UTI, stod jeg så med en organisation, der var blevet markant større, end den jeg havde før og en opgave, der gik ud på at lægge de her to organisationer sammen. Samtidigt skulle jeg levere it-synergier for omkring 300 millioner kroner.”

Læs mere her: Ny-ansat it-sikkerhedschef i DSV: “Vi udsættes dagligt for angreb” Missionen lykkedes
Opkøbet blev meldt ud i otober 2015 og blev gennemført i januar 2016. Herefter var sammenlægningen til et af verdens største transportnetværk en realitet.

Det var opgaven med den enorme integration også for Jesper Riis.

Siden DSV havde overhånden i opkøbet, blev det Jesper Riis, der blev siddende som CIO, ligesom det var DSV's systemer, der sejrede.

”I løbet af ganske kort tid fik vi ansvaret for de 23.000 nye brugere og skulle have dem over. Inden brugerne er ovre, skal de jo først ud af de gamle systemer og så ind i de nye systemer. I min optik er en bruger først på plads, når vedkommende har det standardsystem på plads, som vedkommende skal have. Det er det, der tager tid,” siger Jesper Riis, mens telefonen knurrer på bordet. Nummeret starter med +0027.

"Det er Sydafrika," siger han.

Der skete samtidigt en lang række sammenlægninger, hvor blandt andet de store UTI-kontorer i Portland og Indien blev lukket ned og en stor del af folkene blev flyttet til Polen.

I den proces begyndte Jesper Riis med at sætte holdet for organisationen fra toppen og så bevæge sig nedad, indtil organisationen så ud, som han ønskede.

Læs mere her: Ny CIO i DSV: Transport lyder måske som lastbiler og diesel - men vi har også 500 it-folk på lønningslisten

Samtidigt skulle de mange nye brugere flyttes ud af deres gamle systemer og ind på blandt andet DSV's sø-og luftplatform.

Og med den enorme mængde brugere globalt, der fulgte med opkøbet, var det en helt særlig opgave målt i danske forhold, forklarer Riis.

”Det er ikke så tit, at en dansk virksomhed, der selv har 23.000 medarbejdere, køber en anden virksomhed, der har et tilsvarende antal medarbejdere, og lægger dem sammen til omkring 45.000 medarbejdere på ganske få år. Jeg har ikke hørt om det andre steder. Det er vanvittig mange folk,” siger han.

Allerede efter otte måneder var it-folkene i mål med at flytte folk over på sø-og luftplatformen, og i dag er alle dele af integrationen fuldført.

Den rigtige CIO-rolle
I forbindelse med opkøbet spillede it-chefen åbentlyst en afgørende rolle. Og den rolle tiltaler Jesper Riis, der for for tre år siden kom til DSV fra en stilling som CIO hos Haldor Topsøe.

I sin nuværende stilling hos DSV har Jesper Riis afgørende indflydelse og foretræde for forretningen. Det er en af årsagerne til, at han valgte, at skifte til den verdensomspændende logistikvirksomhed for et par år siden.

"Det var en af grundene til, at jeg kom hertil. Jeg vil gerne være der, hvor det sker. Siden jeg startede, har jeg ofte haft foretræde for vores bestyrelse og har det nu fast hvert kvartal," siger han og fortsætter:

"Dér fortæller jeg om it i almindelighed, om it-sikkerhed og de projekter, vi arbejder med. Det er et kæmpe plus at få lov til at få foretræde for bestyrelsen. For en CIO handler det om at få informationerne skubbet over bordet. Jeg kan jo ikke tage alle beslutningerne selv. I princippet er it en supportfunktion i mange selskaber og således også i DSV, men forskellen er, at jeg her er med i ledergruppen. På dén måde kan jeg være med til at præge retningen.”

Læs mere her: Her er Danmarks fem bedste CIO'er lige nu: Disse fem it-chefer er nomineret til titlen som Årets CIO2018

Pladsen ved bordet på topniveau kommer nu også med et vis forventningspres.

For mens virksomheden som global spiller 24 timer i døgnet er drønafhængig af it for overhovedet at fungere, skal Jesper Riis også bringe de nyeste teknologier ind på virksomhedens radar og udforske, om de kan bidrage positivt til forretningen.

Det kræver et stramt fokus på drift, men selvom ansvaret for det i sidste ende er hos Jesper Riis, er det ikke hans primære fokus.

”Hele kunsten er, at driften skal køre. Hvis den ikke gør det, bliver du trukket ned som CIO. Når din drift fungerer, og du har det rigtige hold, bliver du skubbet op. Og det handler netop om at blive skubbet op, for hvis du som CIO ikke formår at levere innovation, som ledelsen ønsker, fejler du som CIO, og så er du bare driftschef. Og sådan en har jeg allerede.”

Kunne du lide, hvad du netop har læst?

Artiklen er en del af Computerworld Premium

Med Premium får du adgang til eksklusivt indhold for abonnenter

Se mere Premium indhold

Med Computerworld Premium får du

Øget indsigt i it og digitalisering. Premium klæder dig på til at træffe bedre beslutninger.

Et konkret overblik over it-markedet, nye tendenser samt konkrete råd og erfaringer fra danske beslutningstagere.

Råd og erfaringer fra danske CIO'er, analytikere og it-beslutningstagere. Samlet i 10-15 unikke artikler hver uge.


Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

0 Premium-indhold

Nordea flytter 267 it-stillinger til Indien: 125 danske it-ansatte mister jobbet

0 Premium-indhold

Intel, Google og Facebook vil være med: Har pumpet milliarder af kroner ind i en af verdens hurtigst voksende tech-kæmper

0 Premium-indhold

Fra millioner af kroner til få hundrede tusinder: Så meget koster en it-ansat om året - få hele overblikket her

0 Premium-indhold

Test af super-NAS og 10 gigabit netværk: Flyt terabyte af data med op til 1.000 megabyte i sekundet

0 Premium-indhold

Forsinket inddrivelsessystem har nu kradset skattegæld ind for 10 milliarder kroner - 400 offentlige kreditorer koblet på


Premium
Nordea flytter 267 it-stillinger til Indien: 125 danske it-ansatte mister jobbet
Nordea og Finansforbundet har nu indgået en endelig aftale om, hvor mange it-ansatte der bliver nedlagt i Danmark. Det samlede antal er dermed reduceret med 100 i forhold til det oprindelige oplæg.
Computerworld
Trump bønfalder Helle Thorning: Giv mig min Facebook-konto tilbage
Facebooks tilsynsråd, der har Helle Thorning-Schmidt i spidsen, har modtaget en erklæring fra Donald Trump, som ønsker at få genoprettet adgangen til sin Facebook og Instagram-konto.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
Job & Karriere
IBM Danmark trækker tilbud om frivillige fratrædelser tilbage for stort antal ansatte: "IBM har taget røven på sine ansatte"
Som led i IBM Danmarks store fyringsrunde fik 130 ansatte grønt lys til at forlade selskabet på en frivillig fratrædelsesordning. Men nu har IBM Danmark trukket det oprindelige tilbud tilbage for størstedelen af de ansatte.
White paper
Digital transformation tvinger organisationer til at nå deres digitale mål på nye måder
Allerede for to år siden hævdede nordiske virksomheder, at virksomhedernes konkurrenceevne og sågar overlevelse var afhængig af en vellykket digitalisering. De var klar, fulde af håb og på vej mod det digitale paradis. Hvordan gik det så? Hvor er de nu? For at finde ud af det, interviewede DigiPlex og Norstat 377 forretningsledere og IT-beslutningstagere fra organisationer fordelt over hele Danmark, Sverige og Norge om deres digitaliseringsfremskridt, om hvordan de har håndteret pandemien, og om hvordan IT understøtter eller står i vejen for indfrielsen af deres bæredygtighedsmål. DigiPlex kan nu dele en rapport med resultaterne fra undersøgelsen samt tanker om, hvordan man håndterer dem. De deler også nogle nyttige tips til, hvordan man skaber en pålidelig infrastruktur, der kan tilskynde til og understøtte ambitioner i den digitale økonomi. Læs mere i rapporten Nordic Data Center Trends 2020: Riding out the Storm.