Ann Fogelgren-Pedersen, CIO på Dagbladet Børsen, er nomineret til Årets CIO. Fra juni skifter hun en lignende stilling på Berlingske Media. Foto: Christoffer Lund-Hansen

Hun brændte hele Børsens digitale hus ned: "Vi var fuldstændigt låst i vores backend-systemer. Det var dybt umoderne. End of life"

Nomineret til Årets CIO 2018: Ann Fogelgren-Pedersen har på under et år skulle udskifte samtlige nøglesystemer og bygge et helt nyt digitalt hus hos Dagbladet Børsen. Den udfordring har sikret hende et nyt job samt en plads blandt de fem nominerede til Årets CIO 2018.

Premium Kun for abonnenter
Denne Premium-artikel er normalt kun for abonnenter

Men vi har valgt at låse den op for at give dig et eksempel på den omfattende viden og de artikler, som du har adgang til som Computerworld Premium-abonnent.

Tak, lad mig læse den OK, fortæl mig mere om Premium

Det får du i artiklen

  • Få indblik i hvor galt det stod til med den digitale infrastruktur hos Dagbladet Børsen
  • Find ud af hvordan Ann Fogelgren-Pedersen tacklede den udfordring
  • Se hvilke systemer og platforme, der blev opgraderet
  • Lær om hemmeligheden bag at lave en massiv digital transformation uden at øge omkostningerne
  • Tjek Ann Fogelgren-Pedersen nye job
1.959
10 min
"Da jeg åbner kassen herinde, ser jeg, at alle vores store systemer - alt fra CMS-systemerne til hele den kommercielle platform - er forældede. Vi kan faktisk ikke bygge på det. Vi er fuldstændigt låst i vores backend-systemer. Det er dybt umoderne. End of life."

Den kritiske diagnose stilles af Ann Fogelgren-Pedersen i november 2016.

Hun har netop droppet sin stilling i Oticon for at blive den første CIO i Dagbladets Børsens historie.

Her er den bundne opgave at lede mediehusets radikale digitale transformation, der indebærer, at alle virksomhedens nøglesystemer skal udskiftes parallelt og flyttes fra at være on-premise til at være 100 procent cloud-baserede.

Alligevel bliver Ann Fogelgren-Pedersen overrasket over, hvor slemt det egentlig står til hos Børsen.


Det lykkes for den nye CIO at vende situationen til noget positivt.

"Det er i en dårlig tilstand, men det er lidt af en gave for sådan en som mig. Jeg får frie hænder til at få det løftet. Det går hurtigt op for mig, at der kun er en vej frem, og det er at ændre radikalt på tingene. Det skal gøres parallelt, for det giver ikke mening at løfte det ene uden at løfte det andet. Vi begynder at redesigne alle de store systemer i huset og så udvikle dem parallelt," lyder det fra Ann Fogelgren-Pedersen.

Og hendes mission har skabt genlyd i den danske it-branche.

Ann Fogelgren-Pedersen er nemlig blevet nomineret til prisen som Årets CIO 2018.

Læs også: Her er Danmarks fem bedste CIO'er lige nu: Disse fem it-chefer er nomineret til titlen som Årets CIO 2018

"Vi brændte hele det digitale hus ned"
Diagnosen blev stillet og strategien for at udføre missionen var simpel:

"Vi brænder hele det digitale hus ned, og så bygger vi det op igen," lyder det fra Ann Fogelgren-Pedersen, der fortsætter:

"Personligt synes jeg, det er en drøm. Det kan ikke blive sjovere end at få lov til at rive det hele ned og bygge det op igen."

Børsens nye digitale hus er bygget på standardmoduler for at sikre så lave omkostninger som muligt.

"Hele tankegangen er, at vi er et lille hus, og derfor skal vi have det maksimale ud af vores struktur. Det får vi ikke ved at costumisere, for så skal vi bygge en kæmpe udviklingsorganisation for at understøtte det. Derfor tager vi det nyeste i markedet og bruger som standardmodul," siger Ann Fogelgren-Pedersen.

Efter Ann Fogelgren-Pedersen har brugt de første måneder af 2017 på at stille diagnosen, godkendes planen for Børsens kommercielle platform i maj 2017, og planen for udskiftningen af de redaktionelle systemer godkendes i august 2017. De gamle systemer begraves efter sommerferien
Efter sommerferien lægges de gamle systemer endegyldigt i graven til fordel for den nye it-struktur.

Standardmodulerne er grunden til, at den digitale transformation er gået så hurtigt.

"Det er gået rigtigt hurtigt, for det plejer at tage flere år at implementere sådan en it-struktur, men vi har gjort det på et under et år. Det kan kun lade sig gøre, fordi det er standardiseret, og vi bruger standardkomponenter. Vi har en rate på tværs af alle platforme, som siger, at 90 procent skal køre på standardløsninger, og de sidste 10 procent kan vi så costumisere," siger Ann Fogelgren-Pedersen og tilføjer:

"Vi er ikke løbet ind i noget, som ikke har kunnet fixes med standardløsninger, og det er rigtigt stort." Her er det nye redaktionssystem
En af de største udfordringer for Børsen har været at erstatte det redaktionelle system, som er dybt forældet.

Her skal journalisterne manuelt kopiere deres artikler fra avisen over til online-platformen eller omvendt.

Det erstattes nu af systemet CUE, der er udviklet af det aarhusianske selskab CCI, og blandt andet bruges af New York Times og den tyske avis Die Welt.

CUE er en såkaldt multi-channel publishing platform, der skal opfylde kravene til dagbladene om både at lave en trykt avis, en hjemmeside og være til stede på sociale medier.

Det betyder, at journalisterne fremover skal skrive artiklerne i et webbaseret interface, hvorefter journalisterne bare klikker af, hvilke platforme indholdet skal sendes ud.

Hvis der mangler eller skal tilføjes linjer, får journalisten det at vide med det samme, så indholdet kan tilpasses platformen.


Udfordringer med organisationen
Men der har været flere udfordringer for at nå dertil.

I flere måneder har en række journalister og redaktører testet platformen, og Ann Fogelgren-Pedersen fortæller, at hun måske har undervurderet, hvor tidskrævende den proces vil være.

Derudover har det krævet en holdningsændring hos organisationen, der har skullet lære, at der ikke kan blive ændret på alt.

"Hvis vi begynder at skrue på komponenterne, så begynder vi at costumisere. Det koster penge, og det går langsommere. Derfor skal organisationen lære at forholde sig til, at det kan godt være, at de ønsker en grøn knap, men den bliver altså orange. Vi har kæmpet lidt med at lave den tilpasning," siger Ann Fogelgren-Pedersen.

Projektet taber også noget fremdrift, da Børsens daværende ansvarshavende chefredaktør og administrerende direktør, Anders Krab-Johansen, i starten af juni 2017, annoncerer, at han skifter til Berlingske Media.

Afløseren, Bjarne Corydon, er først på plads ved årsskiftet.

"Det er klart, at det har været udfordrende. Jeg har haft tre forskellige direktører, siden jeg startede, og det har klart haft en indflydelse på projekterne. Det har måske forsinket projekterne i tre til seks måneder. Det bliver sådan en afventende position," siger Ann Fogelgren-Pedersen.

Udfordringerne blev overvundet, og spørgsmålet er så om Børsens læsere vil lægge mærke til, at avisen skifter system, men succeskriteriet er, ifølge Ann Fogelgren-Pedersen, at læserne ikke skal kunne mærke forskel i starten.

Hvis lanceringen er en succes, er planen til gengæld at ændre det visuelle udtryk på flere af Børsens platforme herefter.

"Hvis de nye systemer er en succes, så ser vi ikke forskel den første dag, men planen er, at vi måske skal redesigne det hele fra dag to," siger hun. Bruger både AWS og Azure
Mens det redaktionelle system får sin cloud-base hos Amazon Web Services, kommer det kommercielle system, som bliver en cloud-baseret udgave af Navision, til at ligge hos Microsoft Azure.

Generelt har Børsens gamle Navision-system været en kilde til evig frustration, forklarer Ann Fogelgren-Pedersen.

"Navision er fantastisk til rene EPR-flows, men når vi begynder at lægge andre ting ind i systemet, begrænser det os, og det skaber ekstremt mange manuelle processer. Nu skal vi ikke længere bekymre os om, at vi er fem generationer bagud og ikke kan opgradere," siger hun og fortsætter:

"Vi har også opdateret de gamle systemer, men problemet er, at når man propper nye ting ind i systemet, skal man kode det selv. Man kan sammenligne det med en bil, som er startet med at have fire hjul, men siden er der blevet lagt læs på læs oven på bilen, og det betyder, at man ikke længere kan køre bilen, men kun trække den."

Kommercielt system giver nye muligheder
Den nye kommercielle platform giver selskabet muligheder i en hidtil uset grad.

Eksempelvis får Børsen fremover muligheden for at lancere en kampagne på bare 30 minutter, hvor det før i tiden ville tage flere måneder.

"Det kan være, at vi vil køre en kampagne ude i lufthavnen, hvor alle, der går ind på en bestemt ip-adresse, får Børsen gratis i en time, men det vil vi ikke kunne i dag, fordi det skal kodes. Det vil tage en evighed," siger Ann Fogelgren-Pedersen.

Derudover løser den nye platform en række udfordringer i forhold til brugernes datasikkerhed for Børsen.

Indtil videre har det været sådan, at hvis en kunde opsiger sit abonnement hos Børsen, skal en medarbejder manuelt manuelt slette alt, hvilket er meget tidskrævende.

Desuden har Børsen været udfordret af, at når kunden slettes manuelt, bliver hele kundens brugeradfærd også slettet.

Med det nye system bliver kunderne slettet automatisk, men kundernes brugeradfærd forbliver i Børsens system i anonymiseret form.

"Alt er nyt. Vi har fjernet alt, og så har vi bygget om. Det er et kæmpe plus i forhold til GDPR-diskussionerne, som er aktuelle lige nu. I og med at vi fjerner alt og starter på en frisk, bliver vi compliant per default fra den første dag. I og med vi ønsker at være en datadrevet virksomhed, har vi brug for anonymiseret kundeadfærd," siger Ann Fogelgren-Pedersen. Omkostningsneutral transformation
Og hvad er så prisen på Børsens massive digitale transformation?

Bortset fra udgifterne til at skifte selve systemerne har mediehuset formået at gøre det uden at bruge penge.

Det lyder som en fantastisk bedrift, men sandheden er, at det kan gøres omkostningsneutralt, fordi de gamle systemer har påført selskabet uhørt høje udgifter.

"Det er på ingen måde umuligt at gøre det omkostningsneutralt, fordi vi har haft så store omkostninger til at starte med. De gamle systemer var ekstremt dyre," siger Ann Fogelgren-Pedersen og fortsætter:

"Fordi vi har haft et gammeldags it-miljø, har vi haft en masse servere stående klar til, hvis Donald Trump gør et eller andet vanvittigt, og vi skal skrive om det. På daglig basis bruger vi stort set ikke den plads. Når vi flytter over på cloud, bliver pladsen skalerbar, så vi betaler kun for den plads, vi bruger. Næste gang Donald Trump gør noget dumt, skalerer vi automatisk op i to timer, men så betaler vi kun for de to timer. Lige nu betaler vi kontant for den plads. De udgifter bliver reduceret voldsomt."


Skifter til Berlingske Media
Efter sommerferien vil den nye it-strukur være fuldt ud implementeret hos Børsen.

"Derefter vil der være noget oprydningsarbejde med noget gammelt skrammel, som ligger på 25 servere. Det forsvinder endegyldigt i løbet af efteråret," siger Ann Fogelgren-Pedersen.

It-direktøren kommer dog ikke selv til at opleve resultaterne af hendes store indsats.

Det er nemlig ikke kun Computerworld, der med nomineringen til Årets CIO 2018, har bemærket hendes resultater.

Anders Krab-Johansen, som i sin tid hentede hende til Børsen, har headhuntet hende til at udføre en lignende digital transformation hos Berlingske Media, hvor hun tiltræder som CIO 1. juni.

Læs mere om det her: En af Danmarks bedste CIO'er fratræder: Skifter til konkurrent om en måned

Ann Fogelgren-Pedersen er dog ikke ét sekund i tvivl om, at Børsens nye systemer vil skabe langt mere værdi for selskabet end de gamle.

Børsen vil inspirere andre virksomheder
"Vores nuværende systemer har nået til end of life, og de kan ikke udvikles mere. Derfor kan de nye systemer kun være markant bedre end de gamle," siger hun.

Ann Fogelgren-Pedersen mener derfor, at hun efterlader en virksomhed med en digital infrastruktur, som vil inspirere mange andre selskaber.

"Jeg er sikker på, at Børsen bliver en inspiration for andre virksomheder i forhold til digital transformation. Jeg har ikke hørt om andre organisationer, der har gjort det her parallelt på så kort tid," siger hun.


Kunne du lide, hvad du netop har læst?

Artiklen er en del af Computerworld Premium

Med Premium får du adgang til eksklusivt indhold for abonnenter

Se mere Premium indhold

Med Computerworld Premium får du

Øget indsigt i it og digitalisering. Premium klæder dig på til at træffe bedre beslutninger.

Et konkret overblik over it-markedet, nye tendenser samt konkrete råd og erfaringer fra danske beslutningstagere.

Råd og erfaringer fra danske CIO'er, analytikere og it-beslutningstagere. Samlet i 10-15 unikke artikler hver uge.

Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

0 Premium-indhold

Frank Rasmussen nægter at afvise Hopper stjæler data fra Saphe: "Vi har masser af servere, så jeg ved ikke, hvad det er, jeg skal afvise"

0 Premium-indhold

Dansk trafik-app-krig eskalerer efter advokatbrev: Frank Rasmussen 'har en server som står og snuser ned i vores server'

0 Premium-indhold

It-projektleder Rolf Foxby kørte sur i de lange kravspecifikationer i Københavns Kommune: Her er hans nye og innovative model

0 Premium-indhold

Ny dansk bog inspirerer medarbejderne til at tage teknologi til sig, men er samtidig den rene gift for it-afdelingen - og derfor bør du læse den

0 Premium-indhold

Frank Rasmussen sender advokater efter stifter af kendt dansk trafik-app: Se brevet fra telerigmandens advokater her


Premium
Frank Rasmussen nægter at afvise Hopper stjæler data fra Saphe: "Vi har masser af servere, så jeg ved ikke, hvad det er, jeg skal afvise"
Interview: Telerigmanden Frank Rasmussen tager endnu en gang til genmæle over for konkurrenten Saphe, der beskylder ham for at stjæle data. Han nægter dog at afvise, at det rent faktisk sker. "Vi har masser af servere, så jeg ved ikke, hvad det er, jeg skal afvise," lyder det.
Computerworld
Windows 10's katastrofe-update: Derfor begyndte den pludseligt at slette brugernes filer
Den seneste Windows 10 opdatering kunne i værste fald slette vigtige filer. Microsoft sætter tal på hvor mange der er berørt af den katastrofale fejl.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Kundeservice som et konkurrencevåben
Kundeservice har i mange år været ensbetydende med lange telefonkøer, men i dag er situationen heldigvis helt anderledes. Virksomheder bruger det som et vigtigt konkurrenceparameter, og kunderne forventer ligeledes at få den rigtige hjælp, ellers går de til en anden virksomhed. I dette whitepaper gennemgår vi fem simple trin, der kan give jer vigtige konkurrencefordele.