Netcompany kan blive Danmarks nye folkeaktie - derfor vil danskerne flokkes om selskabet

ComputerViews: Netcompany har gennem flere år systematisk og effektivt lagt an til at blive Danmarks nye folkeaktie. Opskriften er enkel. Men alligevel ret svær.

Artikel top billede

(Foto: Netcompany)

ComputerViews: Alt er lagt an til, at Netcompany med sin kommende børsnotering kan blive en regulær folkeaktie.

Selskabet offentliggjorde onsdag morgen sit børsprospekt og har i samme ombæring inviteret til pressemøde i sit hovedkvarter på Grønningen i København.

Opmærksomheden vil væe tårnhøj og det meste af dansk erhvervspresse vil være til stede, når direktør André Rogaczewski og CFO Thomas Johansen fortæller om planerne.

Dem kan du læse mere om her: Netcompany går på børsen 7. juni - så meget kommer aktierne til at koste.

Bred appel

En folkeaktie defineres normalt som en aktie, der har bred appel i offentligheden og som er ejet af mange private investorer.

Modsætningen hertil er selskaber, hvor aktier primært ejes af banker, fonde, selskaber og andre professionelle organisationer.

Eksempelvis regnes Vestas, Novo Nordisk, Pandora og ISS for folkeaktier: De er bredt kendte, opmærksomheden er stor og de har titusindvis af private investorer, der er jo i sagens natur ofte reagerer og handler på andre præmisser end de professionelle investorer.

Der er både fordele og ulemper ved at være en folkeaktie. Ved børsnoteringen kan interesse fra mange (private) investorer være med til at sikre en bedre pris.

Til gengæld er opmærksomheden tårnhøj. Og som selskab i offentlighedens interesse kan det være svært at navigere, da offentligheden har det med at reagere uforudsigeligt.

Systematisk succes-fortælling

Netcompany har taget valget for længe siden. I hvert fald har selskabet gennem flere år arbejdet ret systematisk på at opnå en position som folkeligt selskab.

Ambitionen understreges af, at Netcompany sammen med det engelskssprogede børsprospekt forfattet i den sædvanlige tunge juridiske jargon har udsendt en folder på letforståeligt dansk med titlen ‘Tag del i den digitale fremtid - bliv medejer af Netcompany.’

Her præsenterer Netcompany på letforståeligt dansk og i punktform sig selv på folkelig vis.

Eksempelvis besvares spørgsmålet ‘Hvorfor investere i Netcompany?’ med fem punkter på hver tre linier. Kort og godt. Folkeligt. Til at forstå.

Vejen mod at blive en folkeaktie - et folkeeje - er lige så enkel, som den er svær: Den kræver, at selskabet, dets værdier og målsætninger systematisk og gennem flere år bliver udbredt og kendt viden om.

Det er en historie, der skal fortælles til alle. Og det kræver taletid, succes-historier, tilgængelighed og vedholdendhed.

Det er Netcompany lykkes med.

Fra almindeligt til superkendt

Selskabet er således i de senere år gået fra at være et succesrigt, men dog ‘almindeligt’ it-firma, til at blive et kendt firma, som igen og igen er blevet præsenteret som en succes med kanon-resultater, samfundsmæssig samvittighed, stor tiltrækningsevne blandt de unge og sin egen måde at gøre tingene på.

Centralt i brandingen af og fortællingen om selskabet står direktør André Rogaczewski, der i de senere år har været her, der og allevegne i en grad, der har gjort ham til en regulær berømthed som repræsentant for sit selskab.

Han har været særdeles flittig i igen og igen at fortælle historien om, at (og hvorfor) Netcompany er en succes, ligesom han er en fremtrædende skikkelse i flere offentlige iniviativer - heriblandt denne: Skal du med på det nye 'digitale dogme'? Sådan vil Netcompany og TDC løse den store mangel på dygtige it-folk

Skal man brandes som et selskab, der når helt ud til familien Danmark, kræver det i sagens natur, at man ikke begår (for mange) fejl - og at man eksempelvis undgår at blive trukket med ind i de store offentlige it-skandaler.

Det har Netcompany undgået - også selv om selskabet i stor stil har vundet offentlige udbud i de senere år.

Forklaringen? Den har André Rogaczewski givet flere gange.

Det kan du læse mere om her: Netcompany er vokset fra startup til sværvægter, og forklaringen er simpel: "Vores kultur er andres overlegen"

Netop Netcompanys indtog på det offentlige marked er en væsentlig grund til selskabets store succes.

Faktisk er det kendetegnende for det danske it-marked, at de rigtigt store penge ligger i netop det offentlige marked. Det har Netcompany forlængst set.

I den høje ende

Inden for det næste stykke tid får vi svaret på, om Netcompany har vurderet rigtigt med sin prisfastsætning på mellem 135 og 165 kroner per aktie, hvilket i givet fald vil værdifastsætte selskabet til mellem 6,75 milliarder og 8,25 milliarder kroner.

Vurderingen herfra er, at aktierne vil blive revet væk og at prisen vil lande i den høje ende af spektret.

Vurderingen er også, at vi vil se tusindvis af private danskere blandt køberne af de 20 millioner aktier, der bliver udbudt.

Hvorfor? Fordi de mener, at de efter flere års massiv pressedækning og Netcompany-historier kender selskabet, det successer og fremtids-mål (og André Rogaczewski) så godt, at de er trygge ved at blive medejere.

Vil du købe Netcompany-aktier? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.

Læs også: Netcompany sætter ny rekord: Indtjening vokser med 73 procent

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job