Københavns Universitet dropper nyt it-system efter fem års udvikling: Fortsætter med 20 år gammelt system

Københavns Universitet nedlægger it-projekt, der har været fem år under udvikling på grund af store forsinkelse. I stedet skal universitet fortsætte med det 20 år gamle system, som det nye it-system oprindeligt skulle erstatte.

Artikel top billede

(Foto: iStockphoto/Lisa Klumpp)

Efter hele fem års arbejde med udviklingen af et omfattende nyt it-system til personaleadministration dropper Københavns Universitet projektet.

Konsekvensen bliver, at universitet i stedet forsætter med at bruge et omkring 20 år gammelt it-system til personaleadministration.

Det skriver Uniavisen.

Avisen har fået oplysningen fra en meddelelse på Københavns Universitets intranet, som er blevet sendt til avisen.

Her fremgår det, at det dumpede it-system, som hedder Epos, er blevet forsinket i tre til fire måneder, hvilket kommer oveni i en række forsinkelser, der allerede har været på projektet.

Derfor har Københavns Universitet ophævet kontrakten med leverandøren af Epos-systemet, Azets.

"KU har besluttet at ophæve kontrakten med Azets og dermed også leverancen af Epos, som var planlagt til at blive implementeret i oktober 2018," står der i meddelelsen fra Københavns Universitets HR-vicedirektør, Lisbeth Møller.

Læs også: Københavns Universitet sjusker med databeskyttelse: Hundredevis havde adgang til personfølsomme oplysninger

Støver 20 år gammelt system af

Det fremgår desuden, at der stadig er flere uafklarede forhold, og universitetet derfor kommer til at bruge en del ressourcer på at få lukket projektet endegyldigt ned.

Det betyder også, at det ældgamle Scanpas-system støves af og får lov til at køre videre.

Systemet har omkring 20 år på bagen, og det blev allerede for flere år siden besluttet, at Epos-systemet skulle erstatte Scanpas.

Det arbejde har nu været fem år undervejs, inden det nu er blevet lagt i graven.

Københavns Universitet ønsker ikke at oplyse, hvad skrinlægningen af systemet har kostet universitet over for Uniavisen.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S