Orange Danmark: Svært at nå kritisk masse

Oranges danske topchef, Richard Moat, har forståelse for France Telecoms salg af Orange i Danmark til Teliasonera, selv om han måske bliver arbejdsløs. Trods udsigten til fyringer er også medarbejderne positive, understreger han.

Selv om hans egen fremtid er usikker efter Orange-salget, tror den danske direktør i mobilselskabet på, at det har været en god beslutning for France Telecom at afhænde sin danske virksomhed.

? Der er et meget stærkt strategisk rationale bag aftalen i dag. Jeg og de ansatte ser frem til at kunne udnytte den styrkede position, vi kommer til at stå i på det danske marked, siger Richard Moat, administrerende direktør for Orange Danmark.

Richard Moat overtog chefposten fra den karismatiske Monique Moullé-Zetterström i slutningen af 2002.

Men uden nordiske søsterselskaber at læne sig opad har det været svært at skabe de rigtige synergier.

? Orange i Danmark var den eneste France Telecom-mobilaktivitet i den nordiske region, og de synergier mellem interne selskaber, som man har ønsket fra Frankrig, har derfor været svære at opnå, siger han.

- Samtidig er konkurrencen på det danske marked, blandt andet på priser, meget hård, og Orange ville have svært ved at nå kritisk masse uden store investeringer, fortsætter Richard Moat.

Blandt de store investeringer, der lå og ventede forude, var blandt andet udgifterne til en UMTS-licens og udbygningen af et nyt 3G-netværk.

Hos Jyske Bank mener aktieanalytiker Rune Møller også, at France Telecom har gjort en klog handel ved salget. I en analyse vurderer han prisen på 4,46 milliarder kroner for Orange Danmark til at ligge i den høje ende af skalaen.

Forhandlinger stod på et stykke tid

Hos Teliasonera har man ikke ønsket at offentliggøre, hvornår man begyndte forhandlingerne med France Telecom om købet.

Richard Moat har vist besked om forhandlingerne et "lille stykke tid", men det var først for nylig, at han blev informeret om, at forhandlingerne ville føre til et køb.

Ifølge direktøren har medarbejderne hos Orange modtagen nyheden om salget positivt. Nogle af dem har ellers udsigt til at blive fyret, når Telia Mobile og Orange Danmark skal lægges sammen.

? Der er stadig meget tidligt, men ved den briefing, jeg gav i morges, var reaktionerne meget positive. Medarbejderne kan se det rationelle i denne her beslutning, og de kan se, at aftalen giver kritisk masse og styrkede finansielle ressourcer til at udvikle forretningen, siger han.

Richard Moats egen rolle fremover er ikke endeligt besluttet. Foreløbig sidder han i styregruppen for integrationsprocessen af de to selskaber sammen med blandt andet Jesper Brøckner, en af topcheferne for Teliasonera i Danmark, og Kenneth Karlberg, der leder integrationsprocessen.

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S