DSB opsiger kæmpe-aftale med DXC: Har mistet tilliden til, at DXC kan løfte opgaven

DSB sætter DXC på porten som leverandør af stort it-projekt. "DSB har mistet troen på, at DXC indenfor en rimelig tidshorisont kan løfte kvaliteten til det nødvendige niveau,” lyder det fra DSB, der nu selv vil løse opgaven.

DSB sætter DXC på porten som leverandør af DSB’s Servicedesk-projekt.

“Opgaven med at supportere DSB’s brugere i forhold til problemer med pc’er, printere og billetautomater samt telefon og lokal support har vist sig at være mere end DXC har kunnet håndtere,” lyder det fra DSB.

DSB underskrev aftalen med DXC i slutningen af 2017 efter EU-udbud.

Af udbudsmaterialet fremgår det, at den samlede fire-årige aftale med DXC havde en værdi af op mod 150 millioner kroner.

DSB oplyser til Computerworld, at opsigelsen gælder 'en del af service-aftalen.'

DSB vil dog ikke oplyse til Computerworld, hvor stor en del af de 150 millioner kroner, som den oprindelige aftale var værd, som DXC nu må vinke farvel til - og heller ikke, om det drejer sig om en væsentlig del eller en lille del af den oprindelige aftale.

"Det vil vi ikke fortælle. Det bliver mellem os og leverandøren," lyder det fra DSB's pressemand, Morten Tjerrild.

Han meddeler, at opsigelsen gælder 'en delaftale af den supportaftale, vi lavede."

Denne oprindelige aftale finder du her.

Forsinket - og ikke leveret
Det var planen, at DXC efter en indkøringsfase skulle have overtaget opgaven i begyndelsen af februar i år, meddeler DSB.

Men overdragelsen blev hurtigt udskudt til begyndelsen af juli, hvor DXC så overtog opgaven.

Men siden har der været store problemer, lyder det nu fra DSB, der har mistet tilliden til, at DXC kan løfte opgaven.

DSB peger blandt andet på, at kvaliteten efter tre måneders indkøring ‘fortsat er alt for lav.’

“Kvaliteten har hverken levet op til kontrakten eller vores forventninger. Vi kan konstatere, at DXC ikke har leveret de nødvendige fremskridt – hverken i serviceniveau eller tidsplaner for at færdiggøre overgangen fra vores tidligere leverandør. Vi har ikke længere tillid til, at DXC kan levere en ServiceDesk på et acceptabelt niveau. Derfor ser vi ikke anden mulighed end at opsige aftalen,” siger DSB's it-direktør, Michael Moesgaard.

Michael Moesgaard, der tidligere er blevet kåret til Årets CIO, tiltrådte som CIO DSB i 2016.

Du kan læse mere om hans it-vision for DSB her: CIO Michael Moesgaards store it-plan skal sikre DSB besparelser for to milliarder kroner om året: "Vi er nødt til at få bulldozet de gamle systemer og få konsolideret vores ting"

Den oprindelige aftale mellem DSB og DXC Technologies omfattede "leverance af desktop management, end user computing, print og field services samt outsourcing af DSB’s interne Service Desk. Aftalen cementerer DXC’s position som en af Danmarks førende uafhængige IT-leverandører til private og offentlige virksomheder," lød det dengang fra DXC i denne meddelelse.

DSB vil nu selv overtage opgaven og selv 'hurtigst muligt' opbygge egen Servicedesk internt i organisationen.

Med opsigelsen fortsætter nedturen for DXC, der i de seneste tre år har tabt ikke mindre end halvanden milliard kroner i Danmark, mens omsætningen i den danske forretning er blevet halveret i løbet af de seneste fem år.

Selskabets nye mand i chefstolen, Peter Winther-Schmidt, har fået til opgave at vende den mangeårige vækstkrise.

Du kan læse mere om, hvordan han vil gribe den opgave an, her: Ny barsk DXC-boss skal vende selskabets massive vækstkrise: Han fyrede alle de dårligste sælgere i hele Norden

Det åbne spørgsmål er, om redningsforsøget af det kriseramte selskab kommer for sent.

Det kan du læse mere om her: Har DXC ramt bunden? Ulmende opgør i det offentlige kan trække tæppet væk under selskabet




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Computerworld A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: Drift og dagligdag - effektive it-værktøjer

Du har nu (forhåbentligt) styr på virksomhedens dataflow i forhold til GDPR. På dette seminar bliver du præsenteret for en række af de mest effektive it-værktøjer til håndtering af persondata, så I lever op til GDPR: Inklusive varsling, samtykke, lagring, overblik, dokumentation og sletning.

21. februar 2019 | Læs mere


Få styr på det rigtige setup: Skal du vælge on prem eller cloud? Eller en kombination?

Mange virksomheder har i årevis opbevaret og håndteret deres data i egne datacentre, men med cloud computing er tingene for alvor i opbrud. På dette event bliver du klogere på de muligheder, som du har for at designe en hybrid cloud-infrastruktur, der kombinerer on-premise og forskellige cloud-former på bedst mulig måde for netop din forretning.

26. februar 2019 | Læs mere


Predictive business analytics - Brug AI og Machine learning til at forstå og forudsige dine kunders adfærd

Machine Learning og kunstig intelligens er ikke længere bare hype. Det er et værktøj, der for eksempel kan hjælpe dig med at give dine kunder individualiserede og relevante tilbud – og dermed øge både salg og kundetilfredshed. Data om dine kunder og deres adfærd er en uundværlig ressource i salgsarbejdet. Uden indsigt og kendskab til kunderne, er det en hovedløs jagt at skabe mersalg og styrke kundeloyaliteten. Machine Learning hjælper dig og dit salgspersonale med at bruge alle disse data og med meget stor sikkerhed at forudsige kundens næste køb.

27. februar 2019 | Læs mere






Premium
Kendt dansk webshop åbner igen efter to måneders nedbrud efter hackerangreb: "Det er ikke nogen billig beslutning"
Bahne.dk har været nede siden nytår efter at være blevet ramt af et hackerangreb. Om to uger kan direktøren igen åbne siden, men ved stadig ikke med sikkerhed, hvorfor siden blev ramt.
CIO
Tech fra Toppen: Det har CIO Mads Madsbjerg Hansen fra FLSmidth lært af flere års global it-konsolidering
Tech fra Toppen: Flere års arbejde har betydet en reduktion i antallet af it-systemer hos FLSmidth. Men processen har ikke været uden overraskelser. Hør hvad CIO Mads Madsbjerg Hansen har lært af den omfattende og globale proces.
Job & Karriere
Toke Kruse: Jeg spår, at humankapital i 2019 erstattes af it-kapital
I 2019 vil vi se en kæmpe udskiftning af ressourcer, hvorunder de menneskelige processer overtages af software, der gør os mennesker hurtigere og mere effektive. Betyder det store fyringsrunder? Måske.
White paper
Den ultimative password guide
De fleste organisationer og medarbejdere kæmper en ulige kamp med passwords. Det er en daglig smerte at huske på / lave sikre passwords og resultatet bliver naturligvis også derefter. I dette white paper gennemgår vi nogle af de hyppigst forekommende password problemer og kommer med bedste praksis for at løse problemerne.