Folk betaler mere og mere for deres iPhones, men det kan ikke blive ved: Her er Apples næste gyldne træk

Computerviews: De rekordhøje priser på iPhone redder Apples kvartalsresultat, selv om selskabet sælger færre iPhones end tidligere. Det åbne spørgsmål er nu, hvordan Apple vil fortsætte med at øge sin indtjening, når der bliver langet færre telefoner over disken.

Artikel top billede

Foto: Niels De Boissezon

ComputerViews: Hvor meget er folk villige til at betale for en iPhone?

Det er et spørgsmål, som det er svært at besvare entydigt, men vi kan dog med stor sikkerhed sige, at folk er villige til at betale mere end nogensinde før.

Det er ikke blot en påstand, men noget, der fremgår sort på hvidt af det kvartalsregnskab, som Apple offentliggjorde torsdag aften.

Regnskabet viser, at selv om det amerikanske selskab sælger færre iPhones end forventet, så stiger den gennemsnitlige salgspris.

Forbrugerne betaler ganske enkelt langt mere for en iPhone, end de gjorde sidste år. Udviklingen er så markant, at den også har vist sig at komme bag på de amerikanske aktieanalytikere.

Op til torsdagens regnskab havde analytikerne forventet en gennemsnitlig salgspris på 750,78 dollar per iPhone, hvilket i sig er et markant hop i forhold til samme kvartal sidste år, hvor den gennemsnitlige salgspris lå på 618 dollar.

Alligevel overraskede Apple alle ved at offentilggjøre en gennemsnitlig salgspris på hele 793 dollar - 5.200 kroner.

Læs også: Test: Apples iPhone Xs er den bedste smartphone, der kan købes i dag – men prisen er derefter

Frugten af mangeårig indsats

Stigningen er i høj grad resultatet af Apples målrettede og mangeårige forsøg på at flytte barren, for hvad en telefon må koste.

Indsatsen kulminerede, da Apple i år lancerede iPhone Xs Max til en startpris på 1.099 dollar (9.799 kroner i Danmark, red).

Men allerede i 2007 var konkurrenter og eksperter ved at falde bagover, da den første iPhone blev introduceret med en pris på på 499 dollar.

Mest berømt er formodentlig Microsoft-bossen Steve Ballmers reaktion:

“500 dollar for en telefon, hvor der medfølger et abonnement! Det er den dyreste telefon i verden,” udbrød han kort tid efter iPhone-lanceringen.

Men også her på Computerworld var skepsisen udtalt.

I en klumme med overskriften: "Er Apples iPhone en storm i et glas vand?", vurderede vi få dage efter præsentationen, at Apple næppe vil være i stand til at få folk i større antal til at betale mere end 3.000 for en telefon.

"Kan Apple få millioner af forbrugere til at lægge 3.000 kroner - eller det, der er værre - for en telefon, som ikke understøtter 3G, synes at have en meget begrænset batterilevetid og et kamera på sølle to megapixel?

Måske, men næppe i et antal, der gør det muligt at indfri Steve Jobs profetier om, at iPhone vil "genopfinde telefonen," lød det.

Læs også: iPhonen fylder 10 år, men Apples egentlige genistreg dengang handlede faktisk slet ikke om teknologi

Har trodset tyngdeloven i et årti

Ovenstående er klare eksempler på, hvordan Apple gennem de seneste mere end 10 år systematisk har trodset tyngdeloven.

For konventionel markedslogik vil tilsige, at ny teknologi og nye innovationer med tiden vil blive billigere i takt med, at de vinder større udbredelse. Det er det, der i erhvervslitteraturen ofte bliver betegnet som en 'commiditization'.

Mange forudså derfor også, at præcis dette ville ske med introduktionen af iPhonen.

For selvom Apple bragede ind på scenen med en høj pris, så virkede det logisk, at markedet langsomt men sikkert vil blive overtaget af billigere Android-telefoner i takt med at touchskærmen og andre bagvedliggende teknologier blev mere tilgængelige, og derfor vil Apple også helt uundgåeligt blive tvunget til at sænke priserne.

Alligevel har Apple været i stand til konsekvent at hæve prisen og fastholde sine tårnhøje marginer.

Det har vist sig at være helt afgørende på et marked, der efterhånden lader til at være mættet, og hvor det i fremtiden næppe vil være muligt at øge volumen markant.

Salget solgte enheder vil bremse op

Meget tyder da også på, at Apple har erkendt, at enhedssalget næppe kommer til at stige i de kommende år.

For i forbindelse med regnskabsaflæggelsen torsdag aften afslørede Apple, at virksomheden i fremtiden kun vil offentligøre omsætningen for de enkelte produktkategorier, men ikke længere vil oplyse antallet af solgte iPhones, iPads og Mac-computere.

Det sker sandsynligvis i en erkendelse af, at tiden er, hvor Apple hvert eneste kvartal kunne lange flere og flere iPhones over disken, er forbi.

Det er dog efterhånden også svært at forestille sig, at den gennemsnitlige salgspris vil rykke sig markant, og det vil under alle omstændigheder kræve, at Apple lancerer tekniske eller designmæssige innovationer, der kan retfærdiggøre en stadig højere pris.

Det mest sandsynlige er, at Apple i stedet vil få iPhone-ejere til at investere endnu mere i økosystemet gennem salg af sevices og produkter som Apple Watch, Airpods og Homepods.

Eksempelvis går der rygter om, at Apple til første halvår af 2019 vil øge sin palette af internettjeneste med en ny abonnementsbaseret tv-tjeneste, der vil blive lanceret i mere end 100 lande, og dernæst ventes det også, at Apple vil være klar med nye og dyrere versioner af de populære høretelefoner, Airpods.

Læs også:En iPhone til 10.000 kroner? Skal du købe? Eller spare pengene?

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Aarhus C

    Få fuldt udbytte af din Microsoft Dynamics 365 FO løsning

    Få inspiration fra spændende cases og viden om de tendenser, der giver dig helt nye muligheder for at optimere forretningen med Dynamics 365 FO.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Alcadon ApS har pr. 1. september 2025 ansat Lars Peter Met Pedersen som Sales Manager - Datacenter. Han skal især beskæftige sig med salg af løsninger til det danske datacenter marked og være det rådgivende bindeled mellem kunde og producent. Nyt job
    IFS Danmark A/S har pr. 27. august 2025 ansat Charles Nguyen som Digital Sales Executive. Charles skal især beskæftige sig med at hjælpe kunder med at omsætte forretningsbehov til digitale løsninger, der skaber værdi for virksomheden. Charles kommer fra en stilling som CX Specialist Account Executive hos Oracle Nederland BV. Charles er uddannet Can.ling.merc. Charles har tidligere beskæftiget sig med at sælge Oracle CX-løsninger til både Mid-Market og Enterprise-kunder på tværs af Norden og DACH. Nyt job

    Charles Nguyen

    IFS Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job