Artikel top billede

Skærmdump fra interviewet med Axios på HBO.

Google betaler Apple milliarder for fremtrædende rolle i Safari - sådan forsøger Apple at forhindre Google i at snage i persondata

Google betaler hvert år milliarder af kroner til Apple for at få lov til at være default-søgemaskine i Apples Safari-browser - også selv om Apple ikke har stor fidus til Googles privacy-tilgang.

Hvert år betaler Google milliarder af kroner til Apple for at sikre sig pladsen som default-søgemaskinen i Apples Safari-browser.

Det sker, selv om Apples topchef, Tim Cook, fornylig har kritiseret andre tech-firmaers tilgang til privacy og data-behandling, som han direkte har kaldt for ‘overvågning.’

“Disse store mængder af personlig data tjener kun til at berige de virksomheder, der indsamler dem. Det bør gør os alle meget urolige,’ tordnede Apple-topchefen således fornylig.

Han nævnte ingen navne. Men alle gættede på, at han sigtede efter især Facebook og Google.

Alligevel anvender Apple altså selv i stor stil Google på selskabets mange enheder.

Og det blev Tim Cook søndag nødt til at forholde sig til i et interview på HBO.

Her blev han spurgt, hvorfor Apple accepterer store betalinger fra Google for positionen som default-søgemaskine i Apples produkter - selv om Googles tilgang til privacy står i modstrid til Apples værdier.

“Fordi jeg mener, at Googles søgemaskine er den bedste,” svarede Tim Cook.

Til gengæld har Apple indbygget forskellige kontrol-mekanismer i Safari. De skal forhindre, at selskaber som Google tracker browser-historik og indsamler data, sagde han.

“Vi har privat webbrowsing. Vi har intelligent ‘tracker prevention.’ Vi har forsøgt at finde på måder, hvorpå vi kan hjælpe vores brugere gennem dagen,” sagde Tim Cook.

Han erkendte også, at løsningerne ‘ikke er perfekte.’

“Det skal jeg være den første til at erkende. Men det hjælper et langt stykke hen af vejen,” sagde han.

Der vil komme regulering

Tim Cook sagde også i interviewet, at han der vil komme regulering af tech-branchens tilgang til privacy.

Ganske vist er han ikke ‘stor fan af regulering’ og holder af det frie marked.

Men der kommer en tid, hvor man må erkende, at det frie marked ikke fungerer, påpegede han.

“Jeg er stor tilhænger af det frie marked. Men det frie marked fungerer ikke her. Jeg mener, at det er uundgåeligt, at der vil komme en vis grad af regulering,” sagde han.

Læs også: Der er ingen vej udenom: Google, Facebook og Amazon skal reguleres




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere