Google betaler Apple milliarder for fremtrædende rolle i Safari - sådan forsøger Apple at forhindre Google i at snage i persondata

Google betaler hvert år milliarder af kroner til Apple for at få lov til at være default-søgemaskine i Apples Safari-browser - også selv om Apple ikke har stor fidus til Googles privacy-tilgang.

Artikel top billede

Skærmdump fra interviewet med Axios på HBO.

Hvert år betaler Google milliarder af kroner til Apple for at sikre sig pladsen som default-søgemaskinen i Apples Safari-browser.

Det sker, selv om Apples topchef, Tim Cook, fornylig har kritiseret andre tech-firmaers tilgang til privacy og data-behandling, som han direkte har kaldt for ‘overvågning.’

“Disse store mængder af personlig data tjener kun til at berige de virksomheder, der indsamler dem. Det bør gør os alle meget urolige,’ tordnede Apple-topchefen således fornylig.

Han nævnte ingen navne. Men alle gættede på, at han sigtede efter især Facebook og Google.

Alligevel anvender Apple altså selv i stor stil Google på selskabets mange enheder.

Og det blev Tim Cook søndag nødt til at forholde sig til i et interview på HBO.

Her blev han spurgt, hvorfor Apple accepterer store betalinger fra Google for positionen som default-søgemaskine i Apples produkter - selv om Googles tilgang til privacy står i modstrid til Apples værdier.

“Fordi jeg mener, at Googles søgemaskine er den bedste,” svarede Tim Cook.

Til gengæld har Apple indbygget forskellige kontrol-mekanismer i Safari. De skal forhindre, at selskaber som Google tracker browser-historik og indsamler data, sagde han.

“Vi har privat webbrowsing. Vi har intelligent ‘tracker prevention.’ Vi har forsøgt at finde på måder, hvorpå vi kan hjælpe vores brugere gennem dagen,” sagde Tim Cook.

Han erkendte også, at løsningerne ‘ikke er perfekte.’

“Det skal jeg være den første til at erkende. Men det hjælper et langt stykke hen af vejen,” sagde han.

Der vil komme regulering

Tim Cook sagde også i interviewet, at han der vil komme regulering af tech-branchens tilgang til privacy.

Ganske vist er han ikke ‘stor fan af regulering’ og holder af det frie marked.

Men der kommer en tid, hvor man må erkende, at det frie marked ikke fungerer, påpegede han.

“Jeg er stor tilhænger af det frie marked. Men det frie marked fungerer ikke her. Jeg mener, at det er uundgåeligt, at der vil komme en vis grad af regulering,” sagde han.

Læs også: Der er ingen vej udenom: Google, Facebook og Amazon skal reguleres

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job