Artikel top billede

Fem europæiske lande er på vej med sær-skat på it-giganter: Få overblikket over landenes planer her

En lang række europæiske lande er på vej med digitale særskatter, der sigter efter at ramme store tech-virksomheder som Google, Amazon, Facebook og Apple. Se her hvordan de forskellige lande har skruet deres digitale skattemodeller sammen.

Modstand fra blandet andet Danmark betyder, at EU-landene ikke har kunne nå til enighed om en fælles skat på it-giganter.

Derfor går en række EU-lande nu enegang og indfører på egen hånd en særlig digital særskat, der skal ramme store globale it-virksomheder som Google, Facebook, Amazon og Apple.

Frankrig har allerede fra 1. januar indført en digital skat, og lande som Østrig, Storbritannien, Spanien og Italien ventes at følge trop i de kommende år.

Det sker på trods af, at EU-Kommisionen har advaret landene mod at gå enegang og opfordret dem til at afvente en fælles europæisk løsning.

Læs også: Kristian Jensen frygter amerikansk hævn, hvis EU ændrer beskatning af tech-giganter

Ønsket om en fælles europæiske skat har mødt modstand fra blandt andet Danmark.

Her har finansminister Kristian Jensen advaret mod, at en sådan skat - som primært vil ramme amerikanske selskaber - vil kunne føre til amerikanske sanktioner mod europæiske virksomheder.

Her er de fem landes planer:

Frankrig

Frankrigs digitale skat blev indført per første januar 2019, og ifølge mediet Politico.eu forventer den franske regering, at skatten vil tilføre statskassen 500 millioner euro (3,7 milliarder kroner, red) årligt.

Den franske skat retter sig mod virksomheder, der tjener penge på platforme, digitale annoncer og salg af persondata.

Den franske skat lægger sig ifølge Politico tæt op ad den foreslåede EU-skat, der ifølge planen rettede sig mod virksomheder med en omsætning på mere end syv millioner euro, mere end 100.000 brugere eller mindst 3.000 kontrakter i landet.

Læs også: Interneteksperternes mareridt er gået i opfyldelse: EU godkender omstridt direktiv, der "ødelægger internettet for altid"

Storbritannien

Storbritannien planlægger ifølge det amerikanske medie Bloomberg at indføre en digital på 2 procent fra april 2020.

Den britiske skat sigter mod virksomheder, der har en global omsætning på mindst 500 millioner pund (4,1 milliarder kroner, red).

Den britiske regering forventer, at skatten årligt vil indbringe 400 millioner pund i skatteindtægter (3,3 milliarder kroner, red).

Ifølge Bloomberg bliver den britiske regering normalt anset for at være venligt stemt over for de store tech-virksomheder, men den nye særskat er blandt andet en reaktion på, at en virksomhed som Amazon i 2017 nedbragte sin skattebetaling i Storbritannien med 40 procent samtidig med, at selskabet tredoblede sit overskud i landet.

Østrig

Østrigs kansler Sebastian Kurz meddelte for nyligt, at landet i lighed med Frankrig arbejder på at indføre en skat på de store it-giganter.

Ifølge det tyske medie Deutsche Welle forventes det, at skatten vil kunne indføres fra og med 2020.

”Målet er klart – og det er at beskatte virksomheder som Facebook og Amazon, der skaber stor profit online, men nærmest ikke betaler nogen skat,” siger Sebastian Kurz ifølge Deutsche Welle.

Den østrigske regering ventes at konkretisere planerne i løbet af januar.

Læs også: Her er forslaget: Sådan vil EU skrue ny digital skat sammen og stoppe it-giganternes skattefiduser

Italien

Den italienske regering ønsker at indføre en digital skat på 3 procent, der skal ramme virksomheder som årligt gennemfører mindst 3.000 digitale transaktioner.

Loven blev ifølge Reuters vedtaget af det italienske underhus den 15. december, og det ventes, at den vil indbringe 190 millioner euro årligt.

Ifølge revisionshuset KPMG gælder det derudover, at virksomhederne skal have en global omsætning på 500 millioner euro (3,7 milliarder kroner, red) samt en omsætning på mindst 50 millioner euro (370 millioner kroner, red) i Italien

Senest til april vil det italienske finansministerium klarlægge præcist, hvilke tjenester der vil blive omfattet af skatten, men det ventes at den vil blive pålagt immatrielle digitale produkter som eksempelvis online annoncering, mens eksempelvis net-handel vil blive undtaget.

Det italienske overhus ønskede ifølge Reuters oprindeligt, at skatten skulle være på 6 procent, men det italienske underhus valgte at halvere skattesatsen i det endelige forslag.

Spanien

I efteråret offentliggjorde den spanske regering et udkast til en lov om digital skat.

Ifølge revisionshuset EY bliver der i udkastet foreslået en skat på tre procent af bruttofortjenesten på digitale tjenester, hvor brugerne spiller en væsentlig del af værdiskabelsen.

Det spanske forslag retter sig ligesom de øvrige landes digitale skatte mod selskaber med forretningsmodeller, der bygger på platformsøkonomi, digitale annoncer og salg af persondata. Den spanske lovgivning kan allerede træde i effekt i starten af året, hvis den bliver vedtaget af det spanske parlament.

Selskaber der har en global omsætning på 750 millioner euro (5,6 milliarder kroner, red) og samtidig en omsætning tre millioner euro (22 millioner kroner, red) i Spanien vil blive omfattet af skatten.

Læs også: Forstå fiduserne: Derfor er det så svært for EU at gribe ind overfor it-giganternes smarte skattetrick




Premium
Danmark vil komme til at mangle 22.000 it-professionelle i løbet af de kommende 10 år
Manglen på it-medarbejdere kommer til at eksplodere i løbet af de kommende 10 år. Det sker på trods af stort fokus på området i årevis, hvor både virksomheder og interesseorganisationer har gjort opmærksom på problemet.
Computerworld
Efter Windows 11-lækket: Her er de nye elementer - og lanceringsdatoen
Podcast: Hvad kan Windows 11 tilbyde? Hvad kræver det af dit hardware? Hvornår kommer det? Og hvorfor har NNIT indsat Pär Fors som ny topchef? Ham har vi mødt på hans kontor i Søborg. Få svarene i denne episode af Computerworlds nyhedspodcast.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Nu bliver det personligt: Social messaging indtager support og kundeservice
Kunder foretrækker i stigende grad at kommunikere med virksomheder på samme kanaler som de bruger i samtaler med deres venner.