Min nye virksomhed disrupter: I stedet for at klage sin nød bør man i enhver branche, der føler sig truet, fokusere på forretningsmulighederne frem for truslerne

Klumme: Fotograferne er på barrikaderne over min nye virksomhed. De mener, at vi truer deres eksistensgrundlag, men jeg kan forsikre dem om, at dette ikke handler om nogen vendetta. I stedet for at klage sin nød bør man i enhver branche, der føler sig truet, fokusere på forretningsmulighederne frem for truslerne.

Artikel top billede

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Hvis der er noget, som vi mennesker dybest set ikke bryder os om, så er det forandringer. Især ikke når de påvirker os selv meget direkte.

Det har jeg senest erfaret, da min nye virksomhed for en måneds tid gik ud i offentligheden og lancerede vores Netflix-lignende søgemaskine for billeder.

Takket være samarbejder med en kombination af digitale tjenester og glade amatørfotografer har vi skabt en service, hvor du for 119 kr/måned kan søge og downloade et ubegrænset antal billeder hver måned - lige som man kender det med Spotfiy og iTunes inden for musikindustrien eller Netflix inden for film.

Fra kundernes side har der lydt jubelråb, men den branche, vi går ind og disrupter – billedbranchen – er langt fra ligeså begejstret.

Et udpluk af de mange kommentarer, der er kommet ind via de sociale medier, lyder eksempelvis:

”Det er ikke alle med et kamera, der kan tage flotte billeder.”

”Blot fordi du har en iPhone, så er du ikke fotograf.”

”Arkivbilleder (stock photos) mangler liv og er kedelige.”

Fotografer på barrikaderne

Især er det fotograferne, der er på barrikaderne. De mener, at vi truer deres eksistensgrundlag, men jeg kan forsikre dem om, at dette ikke handler om nogen vendetta i forhold til fotografer.

Vi kommer faktisk slet ikke fra den verden. Vi er blot optaget af at skabe værdi for brugerne.

Men vi havde nok lidt på fornemmelsen, at radikale forandringer som vores altid vil blive mødt af en kombination af fascination og foragt.

Mennesket har altid været fascineret af det nye, men samtidig foragtet det.

Der var lignende opråb for et årti siden, da musik- og filmbranchen følte sig taget ved næsen af iTunes, Spotify og Netflix. 10 år tidligere end dette var det Google, der kom på banen og tillod sig at udfordre online-kataloger som Altavista, Lycos og danske Jubii.

Radikale forandringer vil næsten altid betyde værdiskabelse for nogle og udfordringer for andre.

Faktisk mener jeg slet ikke, at fotograferne behøver at føle sig truet, for vi er langt fra inde og røre ved alle de forskellige produkter og services, de kan sælge til deres kunder.

Omvendt er det meget forventeligt, at man forsvarer sig med det argument, at man kan noget helt særligt og nærmest ophøjet, som ingen andre kan lære, med mindre de øver sig i årtier.

Det var også nogenlunde de samme argumenter, som internet- og bureaubranchen forsvarede sig med for efterhånden mange år siden.

Der var noget helt særligt, der skulle til, hvis man skulle kunne bygge en hjemmeside, og folk tog sig betalt formuer for at gøre det. I dag kan enhver med en internetforbindelse bygge et ganske nydeligt website.

Adgangen til både teknologi og platforme er blevet demokratiseret, og i stedet for at klage sin nød bør man i enhver branche, der føler sig truet, fokusere på forretningsmulighederne frem for truslen.

Ellers ender man netop som dem, der bliver disruptet, frem for at gentænke sine forretningsmodeller og værdiskabelse.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job