Nyt dansk milliontab til France Telecom

Trods salget af Orange må France Telecom tage nye milliontab i Danmark, hvor datterselskabet Equant sidste år fik et underskud på 11 millioner kroner. Equant leverer dataforbindelser og tjenester til multinationale selskaber, og selskabet håber nu, at stigende dansk outsourcing kan være med til at forbedre sidste års underskud.

Det franske teleselskab, France Telecom, må nu tage nye milliontab fra datterselskabet Equant, som også driver forretning i Danmark, blot en måned efter moderselskabet solgte Orange efter at have tabt milliarder af kroner på den danske mobilsatsning.

Equant tabte sidste år 11 millioner kroner i Danmark og med et tilsvarende resultat undervejs i år er vækst eneste vej til at forbedre bundlinjen.

Den vækst planlægger selskabet blandt andet skal komme fra store danske virksomheders lyst til at flytte udvikling til Østeuropa, Kina og Indien, hvor Equant er leveringsdygtig i netværksforbindelser.

- Vi har en forventning om, at den globale situation bliver bedre, og at specielt offshoring til Østeuropa og Asien kan være med til at give os bedre forretningsmuligheder, siger den nordiske chef, John Conlan.

Verdensomspændende netværk

Equant har et verdensomspændende datanetværk, som selskabet tjener penge på at leje ud til store multinationale virksomheder, der har brug for kraftige dataforbindelser mellem afdelinger i forskellige lande.

Equant Danmark A/S Årsregnskab
Millioner kroner20032002
Bruttofortjeneste31,652,4
Resultat af primær drift (EBIT)-11,88,1
Resultat før skat -11,412,1
Resultat-11,412,1
Egenkapital81,192,4
Antal ansatte5253
Lige som konkurrenten MCI - tidligere Worldcom - satser Equant dog på i stigende grad at tjene penge på at levere ydelser og tjenester, der er forbundet med selve netværkstrafikken, i stedet for bare at være en teleoperatør.

- Vores fokus går på andre tjenester og outsourcing, og det er der, at en væsentlig del af vores fremtidige forretning skal komme fra. Det kan være sikkerhed, firewalls, beskedtjenester og Lotus Notes, som vi tager ind i vores overvågede netværk og administrerer for kunderne, siger John Conlan.

Ifølge ham er Equant allerede det selskab i verden, der næstefter IBM administrerer flest mailbokse, og selskabet håber, at vækst på området kan forbedre det danske resultat.

Fra millionplus til minus

Efter store millionoverskud fra 2000 til 2002 fik Equant sidste år et dansk underskud på 11 millioner kroner, men det skyldes ifølge John Conlan til dels, at den interne afregning mellem selskaberne i de forskellige lande er ændret.

Når Equant vinder en dansk kunde, går en del af indtjeningen til Equant-afdelingerne i de lande, hvor det danske selskab skal bruge netværksforbindelserne. Omvendt får Equant Danmark penge, når udenlandske selskaber skal etablere et netværk i Danmark.

Den nordiske chef ønsker ikke at oplyse navne på de kunder, Equant har i Danmark, men han siger, at målgruppen kun er de største danske virksomheder.

Equant oplyser ikke den danske omsætning, men John Conlan oplyser, at den forventes at lande på samme niveau i år som sidste år.

Selskabet har omkring 45 ansatte og 250 medarbejdere i hele Norden. Noget af netværket drives fra et hosting-center i København, mens det store læs trækkes fra store hosting-centre i London og Paris.

France Telecom overtag majoriteten af Equant i 2000 for 35 milliarder kroner og lagde det siden sammen med sit eget netværksselskab, Global One.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere