Derfor ender kunderne med at betale prisen, når Uber og Lyfts førerløse drømme brister

Computerviews: Kørselstjenesten Lyft er netop blevet børsnoteret til en svimlende markedsværdi og snart ventes Uber at følge efter. Men de to selskabers drøm om at erstatte chaufførerne med førerløse er nu ved at briste. Derfor kan prisstigninger være den eneste vej fremad.

Artikel top billede

176 milliarder danske kroner.

Det var den svimlende markedsværdi, som den amerikanske kørselstjeneste Lyft havde, da selskabet i sidste uge kunne afslutte sin første dag som et børsnoteret selskab.

Lyft kan bedst betegnes som Ubers lillebror, og alt peger på, at Uber også i løbet af ganske kort tid selv vil gå på børsen til en markedsværdi på mellem 600 og 700 milliarder danske kroner.

Voldsomme underskud

De to selskaber bygger på en næsten enslydende forretningsmodel, hvor de formidler kontakt mellem brugere og chauffører via en app-baseret platform.

For den service tager selskaberne i omegnen af 20 procent af fortjenesten, mens chaufførerne beholder de resterende 80 procent.

Men alene sidste år havde Lyft et underskud på én millliard dollar eller knap 6,5 milliarder kroner.

Det svarer ifølge det amerikanske tech-medie Recode til, at Lyft har tabte omkring 10 kroner per tur sidste år, og hos Uber ser det ikke bedre ud.

Her tabte tjenesten sidste år 1,8 milliarder dollar eller knap 12 milliarder kroner i hele 2018.

Med andre ord er denne type kørselstjenester dundrende underskudsforretninger, og det skyldes hovedsageligt, at størstedelen af fortjenesten fra tjenesternes i forvejen billige ture ender i chaufførernes lommer.

Alene via Ubers platform blev der således sidste år skabt en omsætning på 12 milliarder dollar, hvor af chaufførernes beholdte de otte milliarder.

Læs også: Arriva investerer massivt i nye transportformer: Her er to teknologi-trends, som vil vende op og ned på transportsektoren

Når selskaberne på trods af gigantiske tab gennem årene har fået tilført enorme mængder af venturekapital til gigantiske værdiansættelser, skyldes det blandet andet en forhåbning om, at det i løbet af en årrække vil være muligt at erstatte chaufførerne med selvkørende teknologi.

En udvikling som folk indtil for ganske få år siden antog var nært forstående.

Så sent som i 2015 forudså både Google og Tesla-stifteren Elon Musk således, at vi allerede i 2018 ville have fuldstændigt selvkørende biler på vejene.

Og som vi tidligere har beskrevet her i spalterne, har flere danske kommuner på baggrund af lignende optimistiske vurderinger også været parate til at investere i selvkørende transportløsninger.

I dag står det dog klart, at de optimistiske spådomme ikke viste sig at holde stik, og stadig mere tyder på, at udviklingen vil tage væsentligt længere tid om at blive realiseret end først antaget.

Læs også: Selvkørende busser snart en realitet i Danmark: Til sommer kan du støde på selvkørende busser i dansk kommune

Venstresving volder problemer

Det Google-ejede selskab Waymo er en af pionerne indenfor selvkørende teknologi, og sidste år lancerede Waymo rent faktisk en selvkørende kørselstjeneste i den amerikanske by Phoenix.

Men tjenesten er kun tilgængelig for få nogle få hundrede udvalgte brugere og dækker kun et ganske lille område af Phoenix, hvor der er et simpelt gadenet og et pålideligt klima, der kun sjældent byder på regn, frost eller sne.

Samtidig har Waymos biler som udgangspunkt stadigvæk et menneske siddende bag rattet, der er klar til at gribe ind, hvis bilen eksempelvis skal foretage et vanskeligt venstresving.

Selvkørende vision er langt væk

Udsigten til førerløse biler, der frit tøffer rundt på gader og stræder over hele verden, har derfor efter alt dømme lange udsigter.

Udsigter der er betydeligt længere end de tidshorisonter, som børsnoterede selskaber med dundrende underskud kan tillade sig at arbejde ud fra.

Derfor må vi formode, at Uber og Lyft i de kommende år vil forsøge at blive profitable af andre veje.

Vi vil formodentligt se en øget satsninger på alternative tjenester, som ekesmpelvis Ubers madudbringstjeneste Uber Eats samt på de såkaldte micro-mobility-tjenester, der består eldrevne løbehjul og eldrevne cykler.

Samtidig vil de to selskaber gå benhårdt efter at opnå total dominans over markedet. For som det lød i filmen Highlander: "There can only be one."

Og når det sker, så kan du som forbruger godt forberede dig på prisstigninger.

Læs også:
Vi fik at vide, at en selvkørende revolution snart ville ramme os - nu står det klart, at de førerløse biler har lange udsigter

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Jura | København Ø

Compliance Day 2025

Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

Sikkerhed | Klampenborg

Årets CISO 2025

Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Dennis Kobberø Nagy som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Han har tidligere beskæftiget sig med flere andre fagområder - bla. har han været forsikringsrådgiver og rekrutteringskonsulent. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S