Artikel top billede

Fortalt til: Jakob Schjoldager

Mennesker i IT
Udgivet 3. maj 2019 kl. 12.35

En flyvemaskine er det nemmeste i verden at hacke. Derfor har vi (World Economic Forum, red.) taget hul på et aviation-projekt.

Det var faktisk Israel, der henvendte sig til os. Det har startet et projekt, hvor vi blandt andet arbejder sammen med både Boeing og Airbus. Det er jo en flyvende IoT-enhed, fordi alt er online.

Vi, som kunder, vil jo have adgang til alt. Vi vil se de bedste film på turen og ude i cockpittet, har man jo ikke kort mere, der har man i stedet en iPad. Men hvad gør man med den efter flyveturen, tager man den så med hjem?

Der er ikke nogen standarder på det her område. Når flyproducenten afleverer en ny maskine, så er den jo helt ren, derefter begynder man så at påmontere udstyr, og der findes så ikke nogen regler for, hvad man må og ikke må.

Derfor har det også vist sig, at dreamlineren (flytype fra Boeing, der viste sig at være sårbar for hackere gennem wifi-opsætningen, red.) og andre har været relativt nemme at hacke.

Der tror vi, at det ville være godt, hvis man lavede nogle fælles regler for, hvordan en flyvemaskine skal være sikker, hvordan en lufthavn skal være sikker og hvad med kontroltårns-kommunikationen?

Hvis man kan lave nogle fælles standarder for det, så gør man det også vanskeligere for dem, der måske på et tidspunkt udnytter de her sårbarheder, der endnu ikke er blevet udnyttet.

Troels Ørting, bestyrelsesformand og tidligere topchef hos World Economic Forums cybersikkerheds center


Flere mennesker i IT Om mennesker i it