En af verdens største pc-producenter, amerikanske Dell, trækker sig ud af et af verdens største pc-markeder, det kinesiske, hvor selskabet på grund af for hård konkurrence ikke mere vil sælge pc'er til den almindelige kineser.
Samtidig drosler selskabet ned for sine vækstforventninger til det kinesiske marked i år.
Beslutningen kommer efter den seneste runde af en heftig priskrig i Kina, hvor det markedsførende selskab Lenovo blandt andet har kørt en massiv kampagne rettet mod kinesere i mindre byer.
Priser rasler ned
Det har fået priserne for en almindelig pc uden Microsofts Windows-styresystem til at falde til et par tusind kroner, og så langt ned kan Dell ikke være med.
I stedet vil selskabet nu satse på et højere prisniveau, hvor selskabet nu vil forsøge at fastholde en position.
Det betyder, at Dell sænker sine vækstforventninger til det kinesiske marked, som er selskabets fjerdestørste enkeltstående marked.
Med exiten fra markedet for de prisbilligste modeller forventer Dell, at væksten i Kina "blot" vil fordobles fremfor at blive tredoblet.
Dell solgte i sidste kvartal 24 procent flere pc'er i Kina i forhold til året før. Det er en langt lavere vækst i end forrige kvartal, hvor salget steg 42 procent i forhold til det tilsvarende kvartal et år tidligere.
Priskrigen har især involveret selskaber som Dell, HP, Lenovo og Founder Group. Sidstnævnte er Kinas næstsstørste pc-producent.
Analysehuset IDC har tidligere vurderet, at det kinesiske pc-marked vil vokse med 19 procent. Der blev sidste år solgt 13 millioner computere i Kina, hvor Lenovo stod for mere end 25 procent og Founder for omkring 10 procent, mens Dell i årets første kvartal sad på 7,4 procent af markedet.