Politiske partier køber data om dig under valgkampen

De politiske partier er flittige opkøbere af data om danskernes internet-vaner under valgkampen - især i bestemte områder.

Artikel top billede

De politiske partier er under valgkampen købere af data om danskerne, der lige så flittigt giver udtryk for deres holdninger på de sociale medier.

Ifølge TV2 Østjylland kan eksempelvis et like på et politisk parti, til bestemte bilmærker eller i forhold til økologi eller lignende ‘være guld værd for partierne under valget.’

Via geomapping kan oplysningerne nemlig udnyttes til at danne sig et ret klart overblik over, hvad danskerne i bestemte områder interesserer sig nærmere for.

Dette kan sammenholdes med de sociale profiler - altså om indkomst, alder, børn og så videre - som danskerne også afgiver på de sociale medier.

“Det kan være et hjælpemiddel, når man som kandidat skal indkredse sine områder. Hvor skal man sætte sine kræfter ind i forhold til materiale, og hvor er der størst chance for, at man kan komme i kontakt med potentielle vælgere,” siger folketingskandidat for Venstre, Birte M. Andersen, til stationen.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S