Mozilla på vej med abonnements-ordninger til efteråret - men lover, at Firefox fortsat vil være gratis

Selskabet bag Firefox-browseren, Mozilla, er på vej med abonnements-ordninger, som ventes lanceret til efteråret.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Selskabet bag Firefox, Mozilla er på vej til at indføre betalingskrav på en række services.

Mozilla har i årevis hentet langt størstedelen af sin omsætning via partneraftaler med selskaber, der anvender selskabets meget udbredte Firefox-browser

Men til efteråret udvider Mozilla altså sin portefølje: Her lancerer selskabet en række abonnements-baserede services. Præcis hvilke står endnu uklart.

Dog er en ting sikkert, lyder det fra Mozilla: Det vil fortsat være gratis at anvende Firefox-browseren, der fortsat spiller en meget central rolle for Mozilla.

“En højtydende, gratis og privacy-sikret Firefox-browser vil fortsat være central i vores kerneydelser,” meddeler Mozillas browser-chef, David Camp, i en mail til Computerworlds amerikanske nyhedsbureau.

Det ventes, at Mozilla vil lancere de forskellige betalingstjenester til oktober.

Mozilllas CEO, Chris Beard, sagde i sidste uge til tyske t3n, at Mozilla betragter abonnements-ordnigner som en vigtig forretningsdel fremover.

I et interview med den tyske avis fortalte han, at Mozilla har kig på tre ligestillede indtjenings-kanaler, nemlig søgninger (som i dag står for 90 procent af omsætningen), betalt indhold og betalingstjenester.

Her pegede han især på to ting, nemlig online storage og VPN.

“Man kan nemt forestille, at vi tilbyder en løsning, der giver os alle en vis mængde gratis VPN-båndbredde via månedlig abonnement,” sagde han.

Mozilla har tiden uden det store held forsøgt sig med indførelsen af alternative indtægstkanalaer.

Selskabet har blandt andet forsøgt sig med ‘in-browser advertising og lancering af et helt økosystem til smartphones. Men ingen af dem er blevet til kommcercielle successer.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil