Priskrig presser prisen for Xbox og PS2 ned

Både Microsoft og Sony håber på betydelig vækst i salget, efter at de to selskaber har sænket priserne på spilkonsollerne Xbox og Playstation 2. Priskrigen slår også igennem i Danmark, hvor konsollerne nu falder med henholdsvis 400 og 500 kroner.

Sony har med øjeblikkelig virkning nedsat den vejledende pris på en Playstation 2 til 1.299 kroner, mens Microsoft 19. august følger efter og nedsætter prisen på selskabets Xbox til 1.199 kroner.

I forhold til de nuværende vejledende priser på det danske marked er det et fald i priserne på henholdsvis 500 og 400 kroner.

Dermed er de to konkurrenter igen klar til øge kampen om det hårde spilmarked, hvor Playstation 2 har førerpositionen både i Danmark og i resten af verden.

Flere solgte spil

Prissænkningerne skal først og fremmest skabe en afledet effekt, så flere solgte spilkonsoller er med til at øge salget af spil, hvor virksomhederne gennem royalties tjener sine penge.

Samtidig skal de lavere priser være med til at få spilkonsollerne ud i endnu flere butikker.

Hos Nordisk Film - der står for salget af Playstation i Danmark - håber PR-manager Marc Skoubourg, at prisnedsættelsen samtidig kan være med til at få fat i de nye målgrupper, som Sony forsøger at tiltrække med karaoke-spillet Singstar og kamerakonceptet Eyetoy.

- En lavere pris skal også få fat i nye målgrupper, som ellers ikke spiller så meget. Vi er nødt til at komme ned i en attraktiv pris, hvor folk føler, at en Playstation 2 ikke er så stor en investering, siger han.

Ifølge ham er der solgt omkring 300.000 Playstation 2 i Danmark, hvilket er et stykke efter forgængeren, som er solgt i over en halv million eksemplarer.

Xbox billigst

Xbox kostede 4.000 kroner, da den kom på det danske marked i marts 2002, men prisen blev på globalt plan hurtigt sænket for at matche Playstation 2, da det stod klart, at salget ikke levede op til forventningerne.

Med den seneste prissænkning er Microsofts udfordrer billigere end Playstation 2, og det håber softwaregiganten kan være med til at give et bedre fodfæste på markedet.

- Jeg tror helt klart, at vi når ud til flere forbrugere og får bredere markedsandele. Jeg tror blandt andet, at Xbox nu når ud til Coop, fordi prisen passer til dem, og det betyder selvfølgelig meget for vores salg, at vi kommer bredere ud, siger Kristian Sveigaard, leder af Microsofts underholdningsafdeling.

Coop er Nordens største dagligvarekæde og har hidtil kun haft Playstation 2 i sortimentet.

Satser på onlinespil

Microsofts seneste trumfkort i kampen mod Sony var en aftale med verdens største spilforlag Electronic Arts, som fremover vil gøre sine populære sportsspil tilgængelige på Microsofts onlinetjeneste Xbox Live.

Senest har de to firmaer indgået en aftale med Fifa om en verdensomspændende turnering i Xbox-udgaven af fodboldspillet Fifa Football 2005, der som den første udgave også kan spilles over nettet med en Xbox.

Aftaler som disse er nødvendige, hvis Microsofts planer om at slå Sony af den internationale spiltrone skal blive en realitet. Xbox er på verdensplan solgt i mere end 15,5 millioner eksemplarer, mens Playstation 2 har rundet 72 millioner solgte konsoller.

Begge selskaber arbejder hårdt på den næste generation af spilkonsoller, og både Xbox 2 og Playstation 3 forventes at blive præsenteret for offentligheden næste år.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra NetNordic

    De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

    Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil