Tyske myndigheder stanger millionbøde ud til Facebook: Anklages for at underdrive antallet af klager

Facebook har underrapporteret antallet af klager over ulovligt indhold på selskabets platform, og derfor skal den amerikanske gigant nu betaler en millionbøde, lyder det fra det tyske justitsministerium.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld / Niels de Boissezon)

De tyske myndigheder har udstedt en bøde til Facebook på to millioner euro, hvilket svarer til cirka 15 millioner danske kroner, fordi selskabet har underrapporteret klager over ulovligt indhold.

Dermed har Facebook ifølge nyhedsbureauet Reuters overtrådt den tyske lovgivning om transparens på internettet, der også er kendt under navnet NetzDG.

Skal oplyse antallet af klager

Den tyske lovgivning pålægger sociale medier at rapportere antallet af klager over ulovligt indhold, som de har modtaget fra brugerne

Men det tyske justitsministerium har ifølge Reuters udtalt, at Facebook har skabt et skævvredet billede af problemerne på selskabets platform ved kun at rapportere udvalgte type overtrædelser.

“Det står ret klart, at Facebooks community-regler ikke følger de standarder, der er foreskrevet i loven,” lyder det ifølge den tyske justitsminister Christine Lambrecht.

Hun påpeger blandt andet, at det for Facebook-brugerne er svært at finde frem til muligheden for at indberette en klage under den tyske lovgivning om internet-transparens.

Til gengæld er det betydeligt lettere for brugerne at indberette indhold, der overtræder Facebooks egne community-regler.

Facebook fastholder ifølge Reuters, at selskabet har overholdt lovgivningen, men ifølge selskabet er visse dele af den tyske lovgivningen uklare.

Det er langt fra første gang, at de tyske myndigheder retter søgelyset mod Facebook.

Tidligere på året kom det eksempelvis frem, at den tyske konkurrencemyndighed Bundeskartellamt ønsker at sætte en stopper for Facebooks indsamling af visse brugerdata.

Læs også: Tyske myndigheder kan tvinge Facebook til store ændringer: Skal stoppe den omfattende dataindsamling

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

    I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

    Infrastruktur | Hellerup

    Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

    Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse