Stort potentiale i datamining

Flere og flere virksomheder vil tage datamining i anvendelse, hvilket kan betyde et forretningspotentiale på over en milliard, vurderer forsker. Det vil ske i takt med, at virksomhederne får øjnene op for mulighederne i datamining.

Den danske business intelligence (BI)-branche kan se frem til et milliardpotentiale, når flere danske virksomheder får øjnene op for værdien af datamining.

Det vurderer forsker ved Aalborg Universitet, lektor Kristian G. Olesen.

- Det er vores opfattelse, at det kun er et begrænset antal virksomheder, der bruger datamining aktivt i dag. Men det vil ændre sig drastisk inden for de næste år, siger han.

Massiv vækst forude

Han mener, at det især er virksomheder inden for finans, tele, forsikring og detailhandel, der har fået øjnene op for datamining som forretningsværktøj, og det er herfra, branchen kan forvente en massiv vækst.

- Årsagen er, at mange virksomheder i forvejen besidder de nødvendige data, men ikke bruger dem målrettet. Et realistisk skøn er, at op mod tusind danske virksomheder vil have implementeret datamining-systemer inden for en årrække. Med en pris på en halv til en hel million kroner per system har datamining et potentiale, som nærmer sig milliarden, siger Kristian G. Olesen.

Han oplyser, at et stigende antal virksomheder henvender sig til Aalborg Universitet for at få mere ud af deres BI-systemer.

Det mulige potentiale bekræftes af BI-konsulenthuset BusinessMinds, der har oplevet en støt stigende interesse for virksomhedens ydelser inden for datamining.

- Vores oplevelse er, at flere og flere virksomheder bliver opmærksomme på, at de med datamining kan bruge eksisterende data om for eksempel kundernes forbrugsmønstre aktivt i forretningen. Vi får ganske enkelt flere henvendelser end nogensinde før, siger chefkonsulent Søren Laursen fra BusinessMinds

Denne artikel strammer fra den trykte udgave af Computerworld, som fredag bringer mere om Business Intelligence.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S