Giver dit PIM lavere omkostninger?

Klumme: Selv om vi bliver stadig mere effektive og intelligente i vores anvendelse af data, skal vi huske at holde fokus på at reducere bøvl i alle transaktioner.

Artikel top billede

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Et PIM-system skal kunne mange ting, men jeg vil hævde, at én af de vigtigste egenskaber for et PIM-system er evnen til at nedbringe transaktionsomkostningerne.

Teorien om transaktionsomkostninger blev udviklet af Ronald Coase i 1937 og sidenhen konkretiseret af Oliver Williamson i 1970’erne og defineres som ”en omkostning, der er forbundet med overførsel af ejerskab, herunder ved organisering, tilpasning og regulering af ydelser på markedet”.

Det betyder med andre ord, at en hvilken som helst handel skal ses i lyset af de omkostninger, det kræver for kunderne at finde information om en vare, indgå en aftale og endeligt sikre, at den pågældende vare leveres som forventet. Det er det, PIM skal kunne i en nøddeskal!

Selvom vi bliver stadig mere effektive og intelligente i vores anvendelse af data, skal vi huske at holde fokus på at reducere bøvl i alle transaktioner.

Vi skal have fokus på dem, der anvender vores data, så vores målgrupper både kan finde og forstå data og får tillid til dem. Hvis det modsatte er tilfældet, kortslutter vi værdien.

Her er et af de bedste eksempler

Et af de bedste eksempler, jeg har oplevet, er hos L’Oreal Nordic, som fungerer som regionalt kontor for alle nordiske lande.

Herfra styrer man en række kendte mærkevarer, som spænder fra luksusbrands som Armani og Ralph Lauren til hverdags shampoo fra Garnier. Målgrupperne er både professionelle frisører, skønhedseksperter og hverdagens forbrugere.

Alle produkter deler det fælles budskab om en verden af skønhed.

Men vejen til skønhed er ikke altid let.

Salget går nemmere, når det er kombineret med gode budskaber, smukke modeller og kampagner, der flugter med årstidens farver.

Det er en kompliceret proces, hvor hvert enkelt produktområde har sin egen stil og position, som oversat til forskellige sprog indebærer utallige dataformater, processer og domæneejerskaber.

Derfor opbyggede L’Oreal et PIM system, som skulle fungere som en fælles marketing dataHub, hvor alle budskaber, billeder og marketingmaterialer blev samlet i et fælles format og med en ensartet arbejdsgang.

Der var plads til forskellighed i udtryk, men datastrukturen blev samlet i en fælles model.

Den blev integreret med det centrale SAP-system, så der var synergi mellem produkterne på hylderne og alle de data, der skal berige produktoplevelsen og overbevise kunden om produkternes skønhedsfremkaldende effekt. Og i sidste ende give kunden alle de nødvendige oplysninger, som vedkommende har brug for til at træffe en købsbeslutning.

Fokus blev på at dele data, så de kunne reducere omkostningerne i hele salgsprocessen.

L’Oreal har derfor stillet en data-portal til rådighed for sine forhandlere.

Klienten ligger i clouden og udgiver en række services, hvor forhandleren selv kan definere krav til format, struktur og opdateringer af produktinformation. På den måde kan en opdateret beskrivelse af en L’Oreal Paris’ læbestift få øjeblikke senere ligge på Boozts webshop.

PIM har effektivt reduceret alle transaktionsomkostninger, som ellers gjorde det tungt at være forhandler for L’Oreal.

Det har nedsat den tid, det tog at oprette nye forhandlere, og det forenkler adgangen til opdateret produktdata.

I stedet for vedligeholdelse af enkeltstående silointegrationer har L’Oreal fået en fælles metode for services på produktinformation.

Det giver mulighed for skalering, hvor omkostningerne ikke samtidig stiger i samme tempo. Summa summarum har PIM gjort det lettere at være kunde hos L’Oreal.

Det er en case til lærebøgerne, som jeg tror, Coase og Williamson ville påskønne.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S