Danske Cardlay indgår stor-aftale med betalingsgiganten Mastercard: "Det siger sig selv, at det her er kæmpe stort"

Det danske fintech-selskab Cardlay indgår stor-aftale med Mastercard. “Det siger sig selv, at det her er kæmpe stort,” siger direktør Jørgen Christian Juul.

Artikel top billede

Direktør i Cardlay, Jørgen Christian Juul (forrest) og bestyrelsesformand Torben Frigaard Rasmussen).

Det fremadstormende odensianske fintech-selskab Cardlay har meget store forventninger til en splinterny aftale, som selskabet netop har underskrevet med betalings-giganten Mastercard Europe.

Cardlay - der har blot fire år på bagen - står bag en software-løsning til at adminsitrere firma-betalingskort, der gør det muligt at få et overblik over brugernes udgifter, så det eksempelvis er nemmere at bogføre udgifterne og få udenlandsk moms refunderet.

Aftalen med Mastercard Europa baner vejen ind på et kæmpemarked, da den betyder, at Cardlay vil blive tilbudt via de europæiske banker, der udsteder Mastercard til europæiske virksomheder.

”Det siger sig selv, at det her er kæmpe stort for en ung virksomhed som Cardlay,” siger selskabets grundlægger og topchef, Jørgen Christian Juul.

Forventer 10 millioner firmakort

Han peger på, at Cardlay forventer, at den nye aftale vil betyde, at Cardlay-løsningen om to år vil være bygget ind i 10 millioner firmakort.

“På den korte bane går vi efter at have aftaler på plads med 10 banker, der har mindst 500.000 kunder i deres kortportefølje. Og vi er allerede langt i forhandlingerne med tre banker,” siger han.

Cardlay - der har omkring 50 medarbejdere - hentede i efteråret en kapitalindsprøjtning på 70 millioner kroner fra Seed Capital og SEB og indgik samtidig partnerskab med Eurocard i Norden.

”Mastercard har en kæmpe interesse i, at vi hurtigt kan lægge et digitalt lag ind over bank- og kreditkortsystemer. På den måde kan deres partnerbanker med Cardlays løsning tilbyde erhvervskunder en hel pallette af nye services direkte på deres eksisterende firmakort – vel og mærke uden kunderne behøver at skifte til en anden platform, bank eller kortudbyder. Og det er helt essentielt for bankerne, fordi de derved bevarer relationen til kunderne,” lyder det fra Jørgen Christian Juul.

Til Finans fortæller han, at aftalen vil føre til en meromsætning i 2020 på 30 millioner kroner.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S