Stort antivirus-selskab afsløret i at videresælge brugerdata

Antivirus-selskabet Avast har indsamlet og videresolgt data om brugernes internethistorik, og nu viser det sig, at dataene kan bruges til at identificere brugere.

Artikel top billede

Det store tjekkiske antivirus-selskab Avast har indsamlet data om brugerne og videresolgt oplysningerne til en række store selskaber uden at informere brugerne.

Det skriver de to medier Motherboard og PCMag.

De to medier har blandt andet haft adgang til lækkede brugerdata og kontrakter som viser, at Avast har indsamlet data om brugerne internetvaner.

Disse data er følgende blev sendt videre til et datterselskab ved navn Jumpshot, som har anvendt dem i produkter og ydelser, som er blevet solgt til store selskaber som blandt andet Google og Microsoft.

Kan spores

Allerede før nytår kom det frem, at Avast indsamlede data om kundernes browser-historik.

Men dengang slog selskabets administrerende direktør Ondrej Vlcek fast, at dataene var anonymiserede og umuligt kunne spores tilbage til individuelle brugere.

Læs også: Avis: Sikkerhedsfirmaet Avast videresælger informationer om brugernes browser-vaner

Men Motherboards og PCMags artikler dokumenterer nu, at det rent faktisk er muligt at identificere individuelle brugere på baggrund af de indsamlede data.

De nye oplysninger har fået Avasts administrerende direktør Ondrej Vlcek til at udsende en pressemeddelelse, hvor han undskylder og samtidig meddeler, at Avast trækker stikket til datterselskabet Jumpshot.

”Sammen med bestyrelsen har jeg besluttet at stoppe Jumpshots dataindsamling og lukke Jumpshot med øjeblikkelig virkning,” skriver han.

Annonceindlæg fra Computerworld

Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil