Cisco på jagt efter nye kunder med rabat

Et nyt rabatsystem fra netværksleverandøren Cisco skal øge salget til specielt mindre virksomheder i Europa og omegn. I Danmark betyder det nye system, at Ciscos partnere kan få betydelige rabatter, hvis de formår at skaffe nye kunder i butikken. Specielt produkter til IP-telefoni, sikkerhed og trådløs kommunikation er i søgelyset.

Betydelige rabatter på netværksudstyr skal skaffe Cisco et bedre greb i markedet for små og mellemstore virksomheder.

Det er meningen med et nyt partnerprogram, som efter flere måneders test i fem europæiske lande nu også indføres i Danmark.

Cisco har i Danmark mellem 200 og 300 aktive partnere, som fremover kan anmode netværksproducenten om rabatter, hvis de skaffer en helt ny kunde - som ikke tidligere har handlet hos Cisco - i butikken.

Idéen er at belønne partnere, som yder en ekstra indsats - og investering - i at opdyrke nye kunder.

Satser på SMV-markedet

Det nye rabatprogram er specielt rettet mod mindre og mellemstore virksomheder, og Ciscos salgsdirektør for partnere, Claus Holm, har store forhåbninger til det.

- Vi håber, at det her program kan være med til at belønne de partnere, der driver en salgsproces over for deres kunder. Jeg tror, at det kan have en stor værdi for vores partnere, fordi vi har mange af den type kunder i Danmark, siger han.

En af Ciscos partnere er netværksfirmaet Conscia, hvor salgsdirektør Brian Luplau ser positivt på tiltaget.

- Det batter noget, fordi man har sine normale forhandlerrabatter og så får yderligere rabat. Det er også positivt, fordi konkurrencen om netværksprodukter er blevet tilspidset, mener han.

Eneste vej til yderligere vækst

Ifølge Brian Luplau er det nye rabatprogram et forsøg fra Cisco på at skabe yderligere vækst, efter at selskabet har sat sig tungt på salget af netværksudstyr til store danske virksomheder.

Han mener samtidig, at det som leverandør er sjovere at arbejde med små og mellemstore virksomheder, fordi de har brug for mere hjælp.

- De har ikke kompetencerne i huset, så de kan klare tingene selv. Vi vil gerne arbejde med mellemstore virksomheder, hvor vi kan yde konsulentbistand til kunderne, siger Brian Luplau.

Ifølge det nye Cisco-program skal partnerne melde ind til Cisco, når de har en ny potentiel kunde på bedding. Partneren har herefter 90 dage til at lukke handlen for at få rabatten.

Ordren skal have en minimumværdi på omkring 30.000 kroner, mens der ikke er nogen maksimumværdi.

Mulige rabatter til kunderne

Cisco vil ikke oplyse, hvor store de nye rabatter er, men ifølge Claus Holm har de en størrelse, så det rykker noget.

Erfaringerne fra udlandet viser, at det specielt er på områderne IP-telefoni, sikkerhed og trådløs kommunikation, at de nye rabatter tages i brug.

Claus Holm forventer, at mellem 25 og 50 partnere vil gøre brug af den nye mulighed for rabatter, mens han ikke vil blande sig i, om rabatterne gives videre til kunderne.

- Vi blander os ikke i, hvad partnerne bruger pengene til, siger han.

Cisco har allerede i mange år haft et såkaldt buy-back-program rettet mod kunderne, som kan få penge refunderet, når de skifter fra ældre til nyt udstyr.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly