Big data er ikke kun for it-chefen: Sådan kommer CFO’en i gang med automatisering af finansafdelingen

Klumme: Automatisering og intelligente løsninger forandrer en lang række brancher og afdelinger, og det samme bør ske i finansafdelingen.

Artikel top billede

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Digitalisering er stadig det hotteste buzzword, og man hører om de mest fantastiske og inspirerende historier, hvor virksomheder sparer en formue og/eller hundredvis af timer ved at optimere ellers trivielle processer.

De gode eksempler er mange, og fælles for dem er, at man fra begyndelsen af havde kontrol over sit informations-flow: Hvordan data dannes, benyttes og ikke mindst hvad du rent faktisk vil bruge den til.

Høj datakvalitet er afgørende for, om et digitaliseringsprojekt bliver en succeshistorie eller endnu et eksempel på gode intentioner, men svag eksekvering.

Ifølge McKinsey lykkedes det kun for knap en tredjedel af digitale transformationer.

En fællesnævner for succeserne er datakontrol: Har du styr på dit dataflow, er det let at skabe gode automatiserede løsninger og oprigtige brugbare analyser, som kan styrke forretningen – og måske endda skabe nye forretningsmodeller.

Hos Qvalia lever vi af at udbyde et intelligent regnskabsprogram til bogholderiet, men du kan uanset dit eksisterende system komme langt med automatiseringen.

God automatisering er system-agnostisk.

Og der er grund til at kigge sine finanser igennem: I 2018 analyserede vi regnskabsdata og 17 millioner posteringer fra over 100 nordiske organisationer, både private og offentlige, for at få indsigt i den mest almindelige faldgrube, nemlig mistede skattefradrag og moms.

Det viste, at menneskelige fejl resulterede i et gennemsnitligt tab på 5,50 kroner per transaktion, hvilket i Danmark løb op i 1,1 millioner kroner i gennemsnit i hver organisation. Penge som er løbet ud i afløbet for virksomhederne – og tabene var generelt dobbelt så store i offentlige virksomheder sammenlignet med private.

Det kan virke uoverskueligt at starte processen med at modernisere og automatisere processer, som måske har fungeret fint i flere år, men spørg dig selv: Har du råd til at lade være?

Gå forrest og forstå dit potentiale
Det første skridt i retningen mod en god digitalisering – uanset om det er i finansafdelingen eller andre steder – er at stoppe op og trække vejret, og forstå ens potentiale.

Man kan hurtigt blive forelsket i systemer og flotte salgstaler fra forhandlere med diverse revolutionerende løsninger og intelligente ERP-systemer, men ofte ender en forhastet beslutning og implementering af et system som en fiasko.

Digital transformation handler aldrig om at få endnu en software-løsning.

Den korrekte implementering af digital forandring kræver et holistisk overblik over hele forretningen, og hvem har et bedre overblik end virksomhedens CFO.

Det har været bogholderiets opgave igennem århundreder at have styr på, at alting i virksomheden er, hvor det skal være.

Med et falkeblik over alle virksomhedens afdelinger, budgetter og pulsårer af data, ved CFO’en ofte bedre end CIO eller CDO’en, hvilke datakilder, som bedst supporterer hinanden.

Gå forrest i den digitale forvandling, og arbejd sammen med CIO’en om, hvor de største potentialer er i en digital proces, og få overblik over både analog og digitale arbejdsopgaver som eksempelvis fakturaer. Bæredygtig automatisering kan kun opnås, når dine data er hundrede procent digitale.

På den måde er det lettere efterfølgende at samle det sammen til en vision, et konkret projekt og til sidst en handlingsplan med et opnåeligt og realistisk end-goal.

Action-plan for forberedelse til digitalisering af bogholderiet:

- Begynd med at analysere dine egne købstransaktioner
Da det ikke er en kundeorienteret proces, er det en lavt hængende frugt, som kan give jer stor indsigt i, hvilken form for data I selv skaber.

- Kend dit potentiale

Hvad kan et digitalt forandringsprojekt opnå? Find dit automatiseringspotentiale ved at definere forholdet mellem analoge og digitale inputdata.

For eksempel: Mængden af manuelle kontoposter, e-fakturaer vs. papirfakturaer vs. PDF-fakturaer, leverandørfakturaer har det hurtigste og mest transformative potentiale

- Forstå dit data-input

Hvor mange leverandører bruger konsekvent papir- eller PDF-fakturaer? Hvert dataobjekt i analogt format, som kan digitaliseres, er en sejr - det reducerer risici, øger synligheden og er et skridt i retning af en gennemført procesautomatisering.

- Hvad er formen på jeres data-output?

Hvordan distribuerer du salgsfakturaer? Hvilke formater bruger du? Hvad er forholdet mellem manuelle og onlineordrer? Er det muligt at omdanne flere analoge processer til digitale, hvilket ofte både kan spare tid, papir og skabe grobund for automatisering?

Tag dig tid til forberedelse
Jo bedre din forberedelse er, jo bedre bliver dit slutresultat.

Det er i forberedelsesperioden, at du opdager eventuelle knudepunkter eller deciderede stopklodser, som du enten kan løse eller undgå, inden du sidder midt i digitaliseringsprocessen og pludselig presses af deadlines og stigende budgetter.

Derfor er det afgørende, at du har respekt for forberedelsestiden.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

    Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job