Film og digitale spil lider - men crowdfunding giver liv til kreativiteten i fremstormende branche

Det brede publikum er for alvor ved at genopdage brætspillene som underholdningsform, og branchen oplever en kreativ eksplosion uden sidestykke – mens både film og digitale spil lider under massivt stigende omkostninger og sander til i sats på det sikre.

Artikel top billede

Både film- og spilproducenter er blevet big business og sander til i konservativt sats på det sikre.

Derimod kommer nyudviklingen i dag kommer fra en noget uventet kant: Nemlig brætspilsbranchen. Det er der en god forklaring på.

I dag koster det let over hundrede millioner dollars at bringe en international filmtitel hele vejen fra idé til lærred.

Derfor optimerer man chancen for succes ved at satse på sikre efterfølgere til succestitler.

Denne fabrikstankegang fik oprindelig mange kreative kræfter til at rykke mod den elektroniske spilbranche.

Men her man nu også ramt af samme lidelse.

Besværlig projektstyring, hurtig teknologisk udvikling og urealistiske forventninger sprænger tidsplaner og sender spilbudgetter op i stratosfæren.

Resultatet er udbrændte medarbejdere og en manglende lyst til at udvikle og satse nyt.

Kreative kræfter søger væk

Der findes næppe viden om, hvorvidt kreative kræfter søger væk fra den digitale spilindustri i større stil. Men et godt bud på, hvor nogle går hen, er til udviklingen af brætspil.

Her ser man netop nu en nærmest eksplosiv udvikling på alle parametre.

Spilmekanikker udvikler sig hastigt, og de bedste titler kombinerer kompleksitet, dybde og variation med brugervenlighed og en rimelig læringskurve.

Samtidig har de fleste brætspil i dag stærke tematiske, historiefortællende eller endda fortløbende elementer, ligesom produktionsværdien ofte er tårnhøj.

Mange større titler har endda deciderede fangrupper med livlig aktivitet på Facebook.

Udfordringen er imidlertid, at brætspil stadig er small business sammenlignet med film og digitale spil, og det kan være svært at rejse kapital uden en succestitel i ryggen.

Derfor satser mange udviklere på crowdfunding, og særligt Kickstarter er – som i andre brancher – populært.

Her kræver det ”blot”, at tiltrækkeligt mange tilkendegiver, at de gerne vil satse et beløb for at få en version af spillet, når det er klart, og ofte i en særversion med ekstra udvidelser.

Ikke dyrt at få succes på Kickstarter

Det er ikke specielt dyrt at få succes på Kickstarter med et brætspil. Til gengæld skal man have en solid, gennemtestet idé, en god beskrivelse af spillet samt fungerende prototyper til udvalgte spilbloggere og forlag.

Dertil rigtig god tid til at svare på spørgsmål fra potentielle backere eller de, der allerede har meldt sig under fanerne.

Men så kan man også rejse den nødvendige kapital til at få sin spiltitel produceret. Nogle udgivere satser endda i lange perioder på Kickstarter som primær salgskanal.

Det gælder for eksempel det meget roste Nemesis; et horror- og samarbejdsspil med Alien-tema.

Her lagde den indledende og ekstremt succesfulde Kickstarter-kampagne så massivt pres på produktionen, at spillet kun i meget begrænset omfang nåede ud i butikkerne.

Udgiverne har i øvrigt for nylig åbnet for en ny Kickstarter-omgang med henblik på at bringe den selvstændige udvidelse Nemesis Lockdown på markedet.

Kampagnen kører frem til 18. juni, og i skrivende stund har knap 29.000 ”backers” forpligtet sig til at betale 31 millioner danske kroner. Ganske godt gået ud af et kapitalmål på 335.000 kroner.

Det er en lektie, man muligvis kan lære af i både Hollywood og på direktørgangene hos de store digitale spiludviklere.

For måske kan et stigende sats på kreativitet gå hånd i hånd med økonomisk gevinst? Det ser i hvert fald ud til at virke for brætspillene.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S