Programmeringsfejl hos politiet sender forkerte bøder til mere end 1.000 bilister

En programmeringsfejl i politiets it-system ATK-sagsbehandlingssystemet betyder, at 1.400 bilister har fået tilsendt en for høj bøde for at køre for stærkt. "Det er en beklagelig og ærgerlig fejl," lyder det fra Rigspolitiet

En teknisk it-fejl hos Rigspolitiet har betydet, at omkring 1.400 har modtaget en for høj bøde fra politiet.

Bilisterne har uretmæssigt fået en tillægsbøde på 1.000 kr. på almindelige motorvejsstrækninger og 2.000 kr. på motorvejsstrækninger med vejarbejde, skriver Rigspolitiet.

Det skyldes en programmeringsfejl i sagsbehandlingssystemet ATKS, som bliver håndteret af en ekstern leverandør.

"Det er en beklagelig og ærgerlig fejl. Bilister, der overtræder de fastsatte hastighedsgrænser, skal have en bøde, men de skal naturligvis ikke have en ekstra tillægsbøde. Vores leverandør har identificeret fejlen og rettet den," siger politidirektør i Rigspolitiet, Lene Frank, i en pressemeddelelse.

Læs også: Politiet får tusindvis af anmeldelser om it-kriminalitet i nyt center: Sådan fordeler sagerne sig

Politiet understreger at fejlen er rettet, og bilisterne får derfor fjernet den ekstra tilægsbøde.

"Alle berørte bilister får et brev fra politiet i de kommende uger, hvor vi forklarer fejlen og fortæller, hvad de skal foretage sig, men selvfølgelig får de bilister, der har betalt det forkerte bødetillæg automatisk pengene retur," fortsætter Lene Frank.

Rigspolitiet har nu nedsat en arbejdsgruppe af sagbehandlere, der skal gennemgå samtilige sager for at sikre sig, at der ikke sker yderligere fejl.

"Politiets Administrative Center (PAC) forventer, at sagerne er færdigbehandlet senest medio juli 2020 med undtagelse af de sager, som er afgjort med dom. Disse sager vil blive forelagt for den regionale statsadvokat med henblik på anke," skriver Rigspolitiet i meddelelsen.

Læs også: 11 anholdt for NemID-svindel i stor landsdækkende politiaktion



mest debatterede artikler

Computerworld
For to år siden nedsænkede Microsoft 864 servere i Nordsøen: Nu er datacenteret på land igen - se resultatet her
Microsoft har efter to år hævet sit undervands-datacenter op af Nordsøen. Her er de erfaringer, selskabet har gjort sig.
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Find den rette model til din organisation: Ny guide til outsourcing er fyldt med tips & tricks
Mængden af outsourcede it-opgaver er steget støt over de sidste 10 år. Det giver mening, for samtidig er kompleksitet og forretningens forventninger til hastighed også steget. Men outsourcing er også et strategisk valg. For skal du hyre direkte, gennem en leverandør eller skabe dit eget sourcingselskab? Og hvad er fordele - og ulemper ved hver model? Det får du en række konkrete bud på hvor 5 relationship modeller og 3 prismodeller gennemgås og evalueres.